سخنرانی سوچی در پارلمان انگلیس

رهبر مخالفان میانمار در سخنرانی خود در پارلمان انگلیس از این کشور خواست برای استقرار دمکراسی پارلمانی در میانمار به این کشور کمک کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ آنگ سان سوچی در سخنرانی خود در پارلمان انگلیس که به غیر از سران کشورها سایر افراد از دیگر کشورها به ندرت در آن سخنرانی می کنند؛ گفت:آخرین عکسی که از آنگ سان پدرم گرفته شد مدت زمان کوتاهی قبل از ترور وی در سال هزار و نهصد و چهل و هفت بود . این عکس در زمان سفر وی به انگلیس و در داونینگ استریت گرفته شد. وی در آن زمان درباره گذار برمه (میانمار) به استقلال ، با مقامات انگلیسی صحبت می کرد. چند ساعت پیش من و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس دقیقا درهمان مکانی عکس گرفتیم که پدر من آخرین عکسش را گرفته بود.پدر من از موسسان ارتش برمه مستقل در جنگ جهانی دوم است. وی این مسئولیت را قبول کرد چون به استقرار دمکراسی در وطن خود علاقه داشت.

وی افزود: اکنون شش دهه از آن زمان می گذرد و اکنون من تلاش می کنم به اندازه ی پدرم فعال باشم و از اصلاحاتی حمایت کنم که می تواند زندگی بهتر و فرصت های بیشتری را برای مردم برمه فراهم کند، مردمی که مدت های طولانی از حقوق و جایگاه واقعی خود در دنیا محروم مانده اند.امروز کشور برمه در آغاز مسیری به سمت آینده ی بهتر قرار دارد. هنوز تپه های ناهموار زیادی در مسیر ما قرار دارد که باید از آنها عبور کنیم. حمایت مردم انگلیس و مردم سراسر دنیا می تواند به ما کمک زیادی بکند.

آنگ سان سوچی تصریح کرد:صحبت کردن درباره تغییر آن هم در این مکان بسیار مناسب و بجا است چون در قلب روند تغییرات در کشور من ، باید یک نهاد پارلمانی قوی تشکیل شود. شاید پارلمان انگلیس نمادی مشهود و برجسته از آزادی بیان برای مردم ستمدیده در سراسر دنیا باشد. درحالیکه برای برخی در انگلیس این آزادی خیلی عادی است اما برای ما در برمه این آزادی مستلزم تحمل سختی هایی طولانی مدت است. بسیاری از مردم برمه خیلی چیزها را در کشمکش دمکراسی در برمه از دست دادند. ما اکنون تازه درحال مشاهده کردن ثمرات تقلای خود هستیم.

وی افزود:پارلمان برمه در مراحل طفولیت خود قرار دارد چون در ماه مارس دوهزار و یازده تشکیل شد. تشکیل هر نهاد جدید به خصوص با توجه به چهل و نه سال حکومت مستقیم نظامی ، نیازمند زمان است. روند جدید قانونگذاری در برمه هرچند در مقایسه با گذشته بهبود را نشان می دهد اما ممکن است آنگونه که باید شفاف نباشد. من دوست دارم که ما در برمه از درس های مربوط به ایجاد الگوهای دمکراسی های پارلمانی دردیگر مکان های دنیا بهره ببریم تا معیارهای دمکراسی در برمه تقویت شوند. شاید مهمترین زمان در ایجاد یک روند پارلمانی معتبر، حتی به زمان قبل از افتتاح پارلمان باز گردد یعنی زمانی که مردم در یک انتخابات آزاد،منصفانه و فراگیر شرکت می کنند. اوایل سال دوهزار و دوازده من شخصا در نخستین نامزدی خود در انتخابات شرکت کردم. با این وجود من هرگز فرصت نداشتم درهیچ انتخاباتی به صورت آزاد رأی بدهم. من در سال هزار و نهصد و نود درحالیکه تحت بازداشت خانگی بودم رأی دادم اما در همان سال رد صلاحیت شدم و نتوانستم به عنوان نامزد حزب لیگ ملی دمکراسی در انتخابات شرکت کنم علت رد صلاحیت من این بود که من از طرف های خارجی کمک دریافت می کردم منظور آنها از دریافت کمک های خارجی این بود که بی بی سی از من حمایت کرده بود. اخیرا آنچه که مرا تحت تاثیر شدید قرار داد مشارکت مردم برمه در انتخابات میاندوره ای بود. مردم اهمیت انتخابات را خوب درک و در این روند سیاسی مشارکت کردند.

رهبر مخالفان میانمار افزود:مردم میانمار به خوبی درک کردند باید از فرصت به وجود آمده نهایت بهره را ببرند چون آنها به خوبی می دانند که این فرصت سالها از آنها سلب شده بود. من در طی سالهایی که برای تحصیل در انگلیس زندگی می کردم حق رأی نداشتم اما به یاد دارم به همکلاسی های خود در دانشگاه تاکید می کردم از حقی که برای رأی دادن دارند استفاده کنند. حتی آن زمان هم برای من کاملا مشخص و روشن بود اگر به حق رأی دادن بی توجهی کنیم این خطر وجود دارد که شاهد محو شدن این حق باشیم . به کسانی که خود را فراتر از سیاست می پندارند، باید بگویم که آنها نباید تصور کنند سیاست فراتر از ما یا پائین تر از ما قرار دارد بلکه سیاست چیزی است که بخشی لاینفک از زندگی روزانه ی ما است.

آنگ سان سوچی گفت:همیشه اختلافات سیاسی از طریق گفتگو و همکاری حل می شود. انتخابات در برمه بسیار متفاوت با انتخابات در بسیاری از دمکراسی های تثبیت شده همانند دمکراسی انگلیس است. در تاریخ برمه دوره ای به نام دوره ی پارلمانی معروف است دوره ای که در آن نخستین پارلمان تشکیل شد اما دوره ی موفقی نبود اما اکنون بار دیگر ما این فرصت را داریم که دمکراسی واقعی را مجددا در برمه برقرار کنیم. اکنون فرصتی در اختیار ما است که برای رسیدن به آن دهه های بسیاری صبر کردیم اگر ما این بار از این فرصت استفاده نکنیم و اگراین بار اوضاع را درست نکنیم شاید چندین دهه ی دیگر طی شود تا فرصتی مشابه در اختیار ما قرار گیرد. به همین علت است که من از انگلیس درخواست می کنم به عنوان یکی از کهن ترین دمکراسی های پارلمانی به ایجاد نهادهای مناسب برای حمایت از یک دمکراسی نوپای پارلمانی در برمه کمک کند. اصلاحاتی که هم اکنون رئیس جمهور برمه ایجاد می کند دلگرم کننده است ولی نباید این روند یک روند مبتنی بر فردی خاص باشد. بدون داشتن نهادهای قوی این روند دوام نخواهد داشت. قوه ی مقننه ی میانمار باید درباره روند دمکراتیک کردن کشور درس های زیادی بیاموزد. امیدوارم که انگلیس و دیگر دمکراسی ها بتوانند با در اختیار گذاشتن تجارب خود به ما کمک کنند.

وی افزود:من تا این لحظه فقط چند دقیقه در پارلمان میانمار حضور داشتم و سوگند نمایندگی پارلمان را یاد کردم .یکی از اهداف حزب لیگ ملی دمکراسی که حزب من است اجرای اصلاحات در قانون اساسی است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار