تشدید نبرد قدرت در میان شاهزادگان جوان سعودی/ نواخته شدن ناقوس خطر برای این رژیم

با پیر شدن حاکمان رژیم عربستان سعودی نبرد قدرت در میان شاهزادگان جوان در آینده تشدید خواهد شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه المیادین، رژیم عربستان سعودی از قدیم ترین رژیم های پادشاهی در منطقه خاورمیانه شمرده می شود. چرخش قدرت با دقت و سرعت صورت می پذیرد که در کشور دیگری چنین وضعی وجود ندارد ولی مرگ دومین ولیعهد این کشور در ظرف هشت ماه، ناقوس خطر را برای این رژیم به صدا درآورده است.

 نسل اول سران رژیم به پایان عمر خود نزدیک شده و نسل دوم با رقابت شدید وارد دایره قدرت شده اند. از سال 1932 بر شمار خاندان حاکم در عربستان افزوده شده است و اعضای این خاندان بالاترین نهادهای سیاسی این کشور را در اختیار دارند. پس از انتخابات شاهزاده سلمان به عنوان ولیعهد جدید و مرگ شاهزاده نایف، سلمان چه تاثیرات در سیاست داخلی و خارجی عربستان سعودی خواهد داشت؟ و وعده های اصلاحاتی که عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان داده است به چه سرنوشتی منجر خواهد شد؟

شاهزاده سلمان 76 ساله، 50 سال فرمانداری ریاض را در اختیار داشت و به وزارت دفاع عربستان سعودی رسید و در نهایت جانشین نایف بن عبدالعزیر برادر خود به عنوان ولیعهد جدید این کشور انتخاب شد.

نایف در 78سالگی 9 ماه پس از مرگ شاهزاده سلطان به ولیعهدی رسیده بود. عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان که 89 سال دارد،اولین شاه سعودی است که سه بار از برادران هفتگانه خود که به سدیری معروف هستند، ولیعهد انتخاب می کند.

این هفت برادر فرزندان حسه السدیری زن اول عبدالعزیز هستند. ناظران سیاسی پیش بینی می کنند در مرحله دشوار از تاریخ عربستان سعودی و منطقه، شاهزاده سلطان آخرین ولیعهد عربستان سعودی است که به سیستم رسیدن به قدرت بر اساس سن پایان می دهد و پس از وی قدرت در اختیار نسل دوم از نوادگان قرار خواهد گرفت.

گزارشگر این شبکه در ادامه افزود: بسیاری پیش بینی می کنند وارد شدن عربستان در این مرحله باعث تشدید درگیری ها و رقابت میان شاهزادگان خواهد شد.

تاکنون شاهزاده سلمان نقش داور را در این درگیری ها داشته است.

وی از نایف برادر خود میانه روتر توصیف می شود و نزدیک بودن سلمان به نهاد دینی وهابی مانع از آن نشده است که با لیبرال ها تماس نداشته باشد.

سلمان شخص مطلوبی برای آمریکا شمرده می شود.

بر اساس یکی از اسناد منتشر شده پایگاه اینترنتی ویکی لیکس ، سلمان بر این باور است دموکراسی مناسب کشور محافظه کار عربستان نیست و باید درباره اصلاحات فرهنگی و اجتماعی محتاط بود.

کارشناسان سیاسی بر این باورند سلمان قوی تر از نایف نخواهد بود چرا که وزیر کشور عربستان بود و نقش مهمی در مقابله با نیروهای القاعده در داخل این کشور در سال 2003 و تحولات بهار عربی در یمن، سوریه، مصر، تونس و عراق داشت.

بر اساس یکی از اسناد منتشر شده پایگاه اینترنتی ویکی لیکس، شاهزاده نایف یک محافظه کار تندرو است و توجهی به پیشنهادهای اصلاح طلبانه ملک عبدالله ندارد اما محافل آمریکایی ارزش زیادی برای نایف قائل بودند چرا که نگاه وی به روابط بین الملل بر اساس این بود که امنیت باید در خدمت دیپلماسی باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار