خوزستان/

نرم‌افزار یادگیری زبان‌های فارسی باستان در خوزستان رونمایی می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از انتشار و رونمایی نرم‌افزار آوانگار خبر داد .


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان پرویز پورفرخی گفت: ملتی که تاریخ خود را گم کند یکی از ارکان شناخت خود را از دست داده و احساس بی ریشگی و از خود بیگانگی می‌تواند به سرعت او را همچون طعمه‌ای در چنگال سلطه‌گران اسیر كند. تاریخ همواره آزمون توحید و عدالت و ارزش‌ها و کرامت والای الهی و انسانی است و حتی در شکست حقانیت ظاهری آنان در صحنه‌های واقعی پیروزی نهایی را همواره برای موحدان و عدالت پیشگان محفوظ نگه داشته است .

وی در ادامه افزود: بر ما است که ریشه‌های ارزشمند یگانه‌پرستی و عدالت‌جویی و کرامت انسانی و پایداری و ایستادگی بر مواضع حق‌طلبانه را در پیشینه تاریخی خود کشف و مورد شناسایی قرار دهیم و عزت‌مندانه بر آن افتخار کنیم و به نقد کاستی‌ها و روش‌های ظالمانه و مخالف کرامت انسانی بپردازیم و از روند این نگاه منصفانه همواره ضعف ها را به قوت تبدیل کرده و آیند ه‌ایروشن پیش روی خود ترسیم کنیم .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان خاطرنشان کرد: خط اوج فرهنگ‌پذیری و توانایی تمدن‌سازی یک ملت است که در اثر ارتقاي مناسبات اقتصادی و اجتماعی و تعریف سامانه فرهنگی در زندگی مردمی شکل می‌گیرد و تکامل می یابد. مجموعه آوانگار سعی دارد یکی از کهن‌ترین فرهنگ‌ها را از طریق نشان دادن ظرفیت خط فارسی باستان به ما نمایان کند و برای عمومی‌سازی و آشنایی با یکی از شاخصه‌های تمدن‌ساز یعنی خط هدف‌گذاری شده است. طراحی و ساخت این نرم‌افزار به منظور تایپ خطوط باستانی و تایپ و ترجمه فارسی باستان با نظارت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و از سوی بخش خصوصی انجام شده و امید است در این راه توفیق الهی یارمان باشد .

پو فرخی بيان کرد: نرم‌افزار آوانگار که نسخه مشابه‌ای ندارد در یادگیری فارسی باستان به علاقه‌مندان کمک خواهد كرد. این نرم‌افزار توانایی تایپ یازده خط باستانی شامل: آرامی بین‌النهرین، آرامی امپراطوری، اوستایی، پهلوی، فارسی میانه، تدمری، سریانی، سطرنجیلی، سغدی، مانوی همچنین تایپ، ترجمه و تلفظ فارسی باستان (خط میخی) و امکان ذخیره و بازیابی کارهای انجام شده توسط کاربر با این نرم‌افزار را به صورت جداگانه دارا می‌باشد. در نرم‌افزار آوانگار مجموعه تصاویری از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان نیز در قالب یک گالری به کاربران ارايه خواهد شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.