سقوط آزاد در انتظار بهاي جهاني نفت

كارشناسان پیش‌بینی كردند ، به دنبال تشدید بحران مالی غرب قیمت جهاني هر بشكه نفت به 70 دلار برسد .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از وال استریت ژورنال ؛ بهای نفت از اوایل ماه می تا کنون با 25 درصد کاهش مواجه بوده و بهای هر بشکه نفت برنت در حال حاضر به حدود بشکه ای 90دلار رسیده است.

 این سطح از قیمت آخرین بار در سه ماهه پایانی سال 2010 میلادی رخ داده بود ، یعنی پیش از تحولات لیبی و حذف نفت لیبی از بازار نفت.  اکنون بخش عمده ای از نفت لیبی مجددا روانه بازار شده و بعلاوه بحران حوزه یورو عمیق تر شده و رشد اقتصادی چین نیز کند تر شده است.

بنابراین می توان پیش بینی کرد که بهای نفت بیش از این نیز کاهش یابد. اما سوال اینجاست که این کاهش قیمت تا چه میزان خواهد بود؟ در حال حاضر، عرضه و تقاضای نفت تا حدی کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، میزان متوسط تولید مورد انتظار از کشورهای عضو اوپک برای ایجاد موازنه در بازار نفت در سه ماهه پایانی سال 2010، حدود 31 میلیون بشکه در روز بود. اما در آن مقطع کشورهای عضو اوپک تنها 29.3 میلیون بشکه در روز تولید داشتند.

در مقابل، بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی میزان تولید نفت مورد انتظار از اوپک در سه ماهه حاضر، حدود 29.4 میلیون بشکه در روز است.  این در حالی است که اوپک به دلیل افزایش قابل توجه حجم تولید عربستان، در حال حاضر حدود 31.8 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند.

زمانی که بهای نفت در فصل بهار به بالاترین میزان خود در طی سال جاری رسید، عربستان اعلام کرد، هدف بلند مدت خود را برای قیمت نفت 100 دلار در هر بشکه قرار داده است. به همین علت پیش بینی می شود که عربستان به زودی میزان تولید نفت خود را کاهش دهد. سایر کشورهای تولید کننده نفت نیز ممکن است شروع به کاهش تولید خود کنند. بر اساس برآورد سانفورد یرنستین، هزینه نهایی تولید برای 50 شرکت تولید کننده نفت خارج از اوپک و روسیه، در حال حاضر 90 دلار در هر بشکه است.

بر اساس پیش بینی کپیتال اکونومیکس ، در شرايط فعلي آمار مربوط به کاهش فعالیت های تولیدی و صنعتی  احتمالا بهای نفت را تا حدود بشکه ای 70 دلار کاهش خواهد داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار