زاهدان/

سیستان و بلوچستان با تولید سالانه 115 هزارتن، قطب تولید موز كشور است

رییس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: وجود باغات موز متعدد در مناطق جنوبی و برداشت سالانه حدود 115 هزار تن محصول، این استان را به عنوان قطب تولید موز كشور تبدیل كرده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگارن خوزستان، محمد كیخا' افزود: پنج هزار هكتار از زمینهای شهرستانهای چابهار، كنارك، سرباز و نیكشهر به باغات موز اختصاص یافته است. وی با بیان اینكه سه هزار و 700 هكتار از این باغات بارور هستند و میوه می دهند، گفت: هر هكتار از باغات موز سیستان و بلوچستان بیش از 30 تن محصول تولید می كند.

رییس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: هزار و 300 هكتار از درختان باغات موز این منطقه به دلیل نرسیدن به حد میوه دهی غیر بارور هستند. وی اظهار داشت: برداشت محصول موز در سیستان و بلوچستان بطور عمده در ماه های آبان، آذر ، اسفند، فروردین و اردیبهشت انجام می شود.

كیخا گفت: هشت هزار نفر در سیستان و بلوچستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در كار تولید موز اشتغال دارند. وی افزود: طرحی با هماهنگی وزارت جهاد كشاورزی و سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان در دست اجراست تا بزودی سطح زیر كشت موز استان با هدف خودكفایی كشور در این محصول به 10 هزار هكتار برسد. رییس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: هفت مركز رنگ آوری موز(سبزی زدایی از این محصول) با ظرفیت 23 هزار تن در سال از ابتدای فعالیت دولت نهم تاكنون در این استان راه اندازی شده است.

مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان به سبب همجواری و نزدیكی به دریای عمان از توانمندی و ظرفیت بالایی در زمینه كاشت و برداشت موز برخوردارند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.