تبریز/

35 درصد صادرات فرش از آذربایجان‌شرقی صورت می‌گیرد

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌‌شرقی گفت: 35 درصد صادرات فرش ایران از آذربایجان‌شرقی صورت می‌گیرد

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، سلیمانی امروز در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی جاده ابریشم در تبریز  با اشاره به شهرت فرش ایرانی، اظهار کرد: ایران را به نام فرش و فرش را به نام ایران می‌شناسند و ورود کشورهایی مانند چین و هند به این عرصه هم نتوانسته است تاثیر منفی بر صادرات فرش ایرانی داشته باشد و حتی موجب افزایش کیفیت تولیدات ایرانی شده است‌.

وی ارزش فرش دستباف را در اصالت طرح و نقش آن عنوان کرد و افزود: در این بین آذربایجان‌شرقی با در اختیار داشتن سهم 35 درصدی صادرات فرش ایران جایگاه خاصی دارد و نمایشگاه صنایع‌دستی جاده ابریشم در تبریز می‌تواند این نقش را پررنگ‌تر کند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی و به‌ویژه شهر تبریز از دیر‌باز در خلق قالی‌های نفیس، نقش عمده‌ای داشته است و طراحی فرش در این مرز و بوم، سابقه طولانی دارد و طراحان بزرگی در این منطقه وجود داشته‌اند که با خلق آثار گرانبها و با ارزش، خدمات ارزنده‌ای به فرش ایران کرده‌اند.

وی با اشاره به راهبرد امسال گفت: صنایع‌‌دستی حاصل فکر، عمل و ابتکار و خلاقیت سازنده آن است و با ویژگی‌های ارزشمند خود از جمله تولیدات غیر‌وابسته‌‌ای که دارد در صورت حمایت می‌‌تواند به‌عنوان یکی از ستون‌‌های استقلال اقتصادی مطرح شود.

سلیمانی به نقش صنایع‌‌دستی در ایجاد اشتغال، تولید و درآمد ملی اشاره کرد و گفت: صنایع‌دستی از بعد هنری هم در برگیرنده ارزش‌ها و فرهنگ اصیل است و یکی از راه‌‌های حفظ این فرهنگ و جلوگیری از اشاعه فرهنگ غرب و اتکا به سلایق و پویایی، اندیشه، تفکر و خلاقیت ایرانی در حفظ و احیای صنایع‌دستی است.

وی بر آموزش، ترویج و افزایش تولید و همگانی شدن مصرف صنایع‌دستی تاکید کرد و گفت: همین عامل می‌تواند موجب اشتغال و رونق این صنایع شود.

سلیمانی گفت: نمایشگاه صنایع‌دستی جاده ابریشم فرصتی برای تبیین ویژگی‌های خاص صنایع‌دستی ایران است تا گامی در راستای افزایش سهم ایران در بازار جهانی برداشته شود.

نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی جاده ابریشم به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی یکم تا پنجم تیرماه امسال با بیش از 300 رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از 31 استان و هفت کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برپا می‌شود./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.