شاه آبادي:

اكسپو 91 ركورد رويدادهاي تجسمي را مي زند

اكسپو 91 با توجه به اهميتي كه دارد مي‌تواند در ميان رويدادهاي ديگر تجسمي ركوردار باشد.

حميد شاه ‌آبادي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: نمايشگاه بزرگ فروش آثار هنري نتيجه قانوني است كه در سال 90 تحقق پيدا كرد.
وي گفت: در سال 90 قانوني مبني بر تخصيص يك دهم درصد بودجه خريد آثار هنري سازمان هاي دولتي به تصويب رسيد كه براساس اين بودجه تعيين شده سازمان هاي دولتي مي‌بايست آثار هنري خريداري مي‌كردند.
شاه آبادي تصريح كرد: بر طبق اين قانون تمام دستگاه هاي دولتي موظف به اجراي اين قانون هستند.
معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اكسپويي كه در حال حاضر در حال برگزاري است فرصتي براي دستگاه هاي دولتي است كه آثار هنري را خريداري كنند.
وي تصريح كرد: سازمان هاي دولتي تا سي و يكم فرصت خريد دارند چرا كه بودجه 90 تا تاريخ ياد شده معتبر است و متاسفانه براي سال 91 به تصويب نرسيده است.
شاه آبادي گفت: البته اميدواريم كه با تغييرات لازمه شاهد تمديد بودجه يك دهم درصد خريد آثار هنري باشيم.
وي گفت: در حقيقت از طريق لايحه و ماده واحده جديد هم چنان فرصت سال 91 را از دست ندهيم.

*دستگاه هاي دولتي بايد اثر هنري خريداري كنند
وي در ادامه گفت: تصويب بودجه يك دهم درصد مرهون تلاش ويژه و فشرده بود در حالي كه بودجه سال 90 در ارديبهشت به تصويب رسيده و در بازه چند ماهه تمام آن فرآيند پيچيده و گذراندن آئين نامه اجراي محقق شد.
شاه آبادي تصريح كرد: پس از ابلاغ اين قانون به دستگاه هاي دولتي صورت گرفت و مي بايست همه دستگاه هاي دولتي خريد را آغاز مي‌كرد.
وي اظهار داشت: قانون يك دهم درصد خريد ‌آثار هنري در پس يك قانون پنج ساله مسكوت مانده اي بود كه به عنوان برنامه پنج ساله چهارم تصويب شده ولي اجرا نشده بود.

* مواجه يك دهم درصد نياز هنر كشور را تامين مي‌كند
شاه آ‌بادي از سازمان برنامه و بودجه نيز گلايه كرد و گفت: بايد گلايه اي را از رياست سازمان برنامه و بودجه معاونت برنامه ريزي و راهبردي رياست جمهوري داشته باشيم به اين علت كه مصوبه هيت وزيران طبق ماده 119 بوده و در هنگام اجرايي شدن  اين مصوبه عليرغم تلاش پيگير دستگاه ها و البته حمايت و تلاش كميسيون فرهنگي مجلس اين بودجه در سال 91 از قلم افتاد.
وي گفت: با تمام اين تفاسير باز هم به تصويب بودجه خريد آثار هنري در سال 91 خوش بين هستيم.
وي گفت: متوليان كشور بيش از ما علاقمند به اين حوزه (حوزه هنرهاي تجسمي) هستند و به اين موضوع اهميت (بودجه خريد آثار هنري) در سال 91 واقف هستند.
معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به اهميت خريد آثار هنري با عنايت به بودجه يك دهم درصد گفت: ترديدي نيست كه اين بودجه در درجه اول تاثير در حمايت مالي هنرمند نيست در حقيقت در درجه اول نياز هنر كشور است، مگر مي شود در يك مجموعه حركت بزرگي در حوزه تملك و  دارايي صورت گيرد ولي نمادي از فرهنگ، تمدن ، هويت ايراني در آن نباشد.
وي اظهار داشت: به عبارت ديگر ‌آن بنا و عمارت كه ساخته مي شود به چنين آثاري احتياج دارد.
شاه آبادي به تصويب بودجه 91 در ارتباط به خريد ‌آثار هنري اظهار اميدواري كرد و گفت: با اين جريان سازي كه در سال 90 صورت گرفت و با اين اتفاق نظري كه جامعه دارد و البته نكته بسيار مهم و حائز اهميت اينكه با اين حمايت كميسيون فرهنگي مجلس، اعتقادمان بر اين است كه اين نقص قابل جبران است يعني در سال 91 هم بودجه يك دهم درصد خريد آثار هنري قابل پيگيري است.
وي گفت: تمام تلاشمان بر اين است كه آنچه كه در سال 90 تصويب شده بار ديگر محقق شود.

*اكسپو 91 ركوردار خواهد بود
وي گفت: نسبت به اكسپو 91 احساسم بر اين است كه اين  كسپو از مجمومه  اكسپوهايي كه در معاونت هنري و حتي در بخش خصوصي برگزار شده ركوردار خواهد بود./ي2

برچسب ها: شاه آبادی ، اکسپو ، تجسمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.