يك متخصص فارماکوتراپی؛

هيچ شواهدي از بهبود بيماران با داروي آتروپين وجود ندارد

هیچ شواهدی از بهبود میزان بازگشت بیماران به ریتم خودبخودی با مصرف این دارو وجود نداشته و از طرف دیگر ممکن است حتی اثرات مخرب نیز بجا بگذارد.

دکتر کوروش صادقی متخصص فارماکوتراپی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه توقف ناگهانی عمل پمپاژ عضله قلب که به دنبال آن فشار خون بیمار نیز از دست خواهد رفت را ايست قلبي مي گويند، گفت: در دستورالعمل جدید احیای قلبی-ریوی (CPR)، ماساژ قلبی، یک مرحله جلوتر از تنفس مصنوعی قرار گرفته و ذکر شده که پس از اطمینان از باز بودن راه هوایی بیمار، عملیات احیاء باید بلافاصله با ماساژ قلبی آغاز شود.
 
وي تصريح كرد: در صورتی که برای بیمار راه هوایی پیشرفته نظیر لوله اندوتراکئال تعبیه نشده باشد، CPR باید با نسبت 30 به 2 از ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی صورت پذيرد.
 
اين متخصص فارماكوتراپي با اشاره به اينكه سرعت ماساژ قلبی باید حداقل 100 بار در دقیقه بوده و ماساژ به صورت کاملاً مؤثر (فشار و سرعت مناسب) انجام شود يادآور شد: در صورتی که برای بیمار راه هوایی پیشرفته تعبیه شده بود، ماساژ بدون وقفه ادامه یافته و تنفس به صورت 8 تا 10 نفس در هر دقیقه توسط شخص دوم و یا دستگاه داده می شود.
 
وي گفت : نکته مهم این است که در صورت امکان، فرد ماساژ دهنده باید هر 2 دقیقه با فرد دیگری جابجا شود تا از خستگی او که باعث افت عملکرد مناسب می شود جلوگیری شود كه فاصله زمانی برای تعویض فرد ماساژ دهنده و یا بررسی وضعیت ریتم بیمار صرف می شود باید به حداقل برسد.
 
دكتر صادقي اظهار كرد : فرایند CPR در بیمار بلافاصله با ماساژ قلبی آغاز شده و زمانی که دستگاه شوک الکتریکی آماده شد، برای بیمار یک بار شوک داده می شود كه بلافاصله پس از شوک الکتریکی باید ماساژ قلبی مجدداً برای بیمار از سر گرفته شود و به مدت 2 دقیقه ادامه یابد.
 
وي با بيان اينكه پس از آن ریتم و پالس بیمار ارزیابی شده و در صورتی که بیمار به ریتم خودبخود برگشته بود، مراقبت های پس از احیاء آغاز می شود تصريح كرد : اما در صورتی که ریتم بیمار برنگشته بود برای بیمار اپی نفرین با دوز 1 میلی گرم وریدی تزریق شده و شوک الکتریکی دوم انجام و بلافاصله ماساژ قلبی ادامه می یابد كه دوز اپی نفرین به فواصل هر 3 تا 5 دقیقه قابل تکرار است.
 
اين متخصص فارماكوتراپي  با اشاره به اينكه استفاده از داروهای آتروپین، منیزیوم سولفات، کلسیم و بیکربنات سدیم، به صورت روتین در فرآیند احیاء قلبی-ریوی توصیه نمی شود و استفاده از آنها منوط به شرایط خاص می باشد تصريح كرد: یکی از مهمترین تغییرات دستورالعمل سال 2010 حذف داروی آتروپین از فرآیند CPR بود زیرا هیچ شواهدی از بهبود میزان بازگشت بیماران به ریتم خودبخودی با مصرف این دارو وجود نداشته و از طرف دیگر ممکن است حتی اثرات مخرب نیز بجا بگذارد.
 
وي در پايان خاطرنشان كرد: استفاده از داروی ضد آریتمی لیدوکائین نیز اثبات نشده که در کوتاه مدت و بلند مدت باعث بهبود بقاء بیماران شده و فقط در مواردی که آمیودارون در دسترس نباشد، قابل استفاده است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار