مهمانپرست:

ايران با اقتدار از خليج فارس حراست مي‌کند/دليل توقف صدور ويزا براي عمره مشكل فني است

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران با تمام اقتدار از ثبات و امنيت خليج فارس حراست مي کند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران رامين مهمانپرست سخنگوي دستگاه ديپلماسي در نشست هفتگي که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن ابزرگداشت ياد و خاطره شهداي هواپيماي مسافربري ايران اير با اشاره به اجلاس آينده توکيو در مورد تحولات افغانستان گفت: اين اجلاس درمورد آينده افغانستان خواهد بود و وزير امور خارجه کشورمان نيز در اين اجلاس شرکت خواهد کرد.

وي در ادامه با اشاره به توقف صدور ويزاي عمره از سوي عربستان سعودي افزود: توقف ويزاي عمره مسئله فني براي حج و زيارت است و ما در حال مذاکره هستيم تا نسبت به حل اين موضوع اقدامات لازم صورت گيرد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين با اشاره به سفر رئيس پارلماني سوريه به کشورمان افزود: سفر مقامات سوريه به كشورمان به منظورتداوم و استحكام همکاريها و توسعه روابط و همچنين توسعه همکاري هاي پارلماني و اقدامات لازم براي حل بحران سوريه صورت مي گيرد.

مهمان پرست در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص اقدام اخير اتحاديه اروپا در اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران گفت: اين موضوع تهديد کننده امنيت انرژي و برهم‌زننده بازار انرژي جهان است و ما نيز قبلا اعلام کرديم كه امنيت عرضه، بخش تفکيک ناپذير امنيت انرژي است و غرب بايد مسئوليت اقدامات خود را به عهده بگيرد.

وي با اشاره به طرح مجلس شوراي اسلامي براي انسداد تنگه هرمز افزود: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طرحي را آماده کرده اند كه نشان دهنده طرز فکر و انعکاس‌دهنده افکار ملت ايران است چرا که جمهوري اسلامي ايران امنيت  خليج فارس را اولويت اصلي خود مي داند.

مهمانپرست همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص اظهارات مقامات رژيم نامشروع صهيونيستي در مورد مذاکرات ايران با گروه 1+5 ادامه داد: اظهارات آنها جاي تأمل ندارد چرا که اين رژيم جعلي جنايات زيادي را در منطقه انجام داده و به دليل گسترش موج بيداري اسلامي در منطقه با وضعيت بغرنجي روبروست.

وي ادامه داد: ما هيچ حسابي براي رژيم صهيونيستي در اظهارات بي‌مورد آنها در مورد مسائل هسته اي باز نخواهيم کرد.

سخنگوي وزارت امرو خارجه تصريح کرد: نشست کارشناسان فني، حقوقي و سياسي كشورمان با 6 كشور اروپايي در خصوص مسائل هسته‌اي امروز آغاز خواهد شد و آنچه كه بديهي است اينكه ما از حقوق هسته اي خود دفاع مي کنيم و به معاهده عدم گسترش تسليحات هسته اي همچنان پايبند خواهيم بود.

وي همچنين با اشاره به اجلاس ژنو و عدم دعوت از ايران براي شركت در اين اجلاس افزود:  اين اجلاس با پيشنهادات مقامات روسيه و براي حل بحران سوريه برگزار شد اما اظهار بي مورد مقامات آمريکايي و برخي کشورهاي غربي در تصميم گيري براي اينکه چه کشورهايي حضور داشته باشند به ناکارآمد بودن اين اجلاس کمک کرد.

مهمانپرست تصريح كرد: حل بحران سوريه بدون حضور طرفين قطعا موفق آميز نخواهد بود و جمهوري اسلامي ايران بارها حمايت خود را از حل مسالمت آميز بحران موجود اعلام كرده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درمورد نگراني برخي کشورهاي غربي از رابطه ايران و افغانستان گفت : روابط ايران و افغانستان با توجه به ريشه هاي مشترک فرهنگي، تاريخي و همسايگي در طول 33 سال گذشته دوستانه بوده است اما برخي کشورها از رابطه ايران و افغانستان نگران و در صدد ايجاد تفرقه هستند.

وي در ادامه افزود: فتنه هايي که در منطقه صورت مي گيرد ريشه استکباري و صهيونيستي دارد و لازم است كه مقامات منطقه مراقب اين فتنه ها باشند.

مهمانپرست اظهار داشت: برخي کشورهاي غربي براي مذاکرات با جمهوري اسلامي ايران اعلام آمادگي كرده اند اما در عين حال نوع عملکرد متفاوتي از خود بروز داده اند اما بايد بدانند كه با اعمال فشارهاي مختلف عليه ايران نخواهند توانست ملت ايران را به عقب نشيني از حقوق مسلم خود وا دارند.

وي ادامه داد: غرب بايد با ايجاد روحيه همکاري و فضاي مناسب که به حقوق ملت ها شناخته شود در مذاکرات حاضر شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درمورد اعزام هيئت ايراني به عربستان گفت: بعد از اقدام غيرانساني عربستان هيئتي از خانواده هاي زندانيان ايراني و مسئولان حقوقي کنسولي آماده سفر به عربستان شدند ولي تا الآن پاسخ مناسبي از مقامات عربستاني دريافت نکرديم.

وي در ادامه ابراز اميدواري كرد كه  ويزاي اين هيئت در اسرع وقت صادر شود و مقامات عربستان بايد پاسخگوي اقدامات غيرانساني و غير ديپلماتيك خود باشند.

مهمانپرست درمورد آخرين وضعيت از پيگيري اتباع ايراني در کنيا افزود: سفارت ايران درحال پيگيري اين موضوع است، در اين روزها عجيب به نظر مي رسد که به موضوعات اتباع  ايراني در کشورهاي مختلف دامن زده مي شود.

وي همچنين تصريح كرد: درحال حاضر ايران و کنيا  از مناسبات اقتصادي گسترده اي برخوردارند و به زودي وزير اقتصاد و تجارت کنيا براي گسترش همکاري ها به ايران سفر خواهد کرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي در خصوص پيگيري براي بازپس گيري باغ قلهک گفت: اين مسئله جديدي نيست و مسئولين به دنبال بازپس‌گيري اين باغ هستند و متخصصين مربوطه اين مسئله را دنبال مي کنند.

وي درمورد عدم دعوت برخي از کشورهاي سران عدم تعهد به ايران گفت: کشوري که رياست اين اجلاس بين المللي را برعهده مي گيرد موظف است که همه اعضا را به آن دعوت کند و ما موظفيم به عنوان ميزبان از همه کشورها دعوت کنيم.


وي درمورد کشف گورهاي دسته جمعي در مرز ايران و عراق گفت: اين مسئله بايد توسط کارشناسان فني دو کشور بررسي شود و تيم هاي تجسس درحال پيگيري موضوع هستند.

مهمانپرست درمورد مذاکرات ايران و 1+5 گفت: وقتي ما شاهد برخوردهاي خارج از چارچوب طرف مقابل هستيم و آنها همکاري هاي لازم را صورت نمي دهند اين تصور براي ما و ديگر کشورها بوجود مي آيد که آنها اهداف خاصي براي مذاکرات دارند به همين دليل طرف غربي  بايد توافقات مذاکرات را جدي بگيرد و به آنها پايبند باشد.

وي با اشاره به رزمايش موشكي پيامبر اعظم 7 كه از روز گذشته در حال برگزاري است، گفت: پيام مانور موشکي سپاه اين است که ايران آمادگي کامل براي امنيت خليج فارس و محموله هاي نفتي را دارد و اين رزمايش ها  به برقراري امنيت منطقه منجر خواهد شد.

مهمانپرست همچنين در خصوص آزادي مهندسين ايراني در سوريه افزود: اقدامات، تلاش ها و پيگيريهاي وزارت امور خارجه قطعا  منجر به آزادي قريب الوقوع همه اتباع ايراني در بند تروريستها در سوريه خواهد شد.

وي ادامه داد: ما بسيار جدي در برقراري منطقه خليج فارس بوده و تمام قواي خودرا براي امنيت در خليج فارس بکار خواهيم گرفت.
/س2
برچسب ها: خلیج ، فارس ، ایران ، ویزا ، عمره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار