دانشنامه//

آشنایی با دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1363 با هدف تأمین و پرورش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور تاسیس شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، دانشگاه علامه طباطبايي، بزرگترین و تنها دانشگاه در زمینه علوم انسانی است و تأمین و پرورش نیروی انسانی متعهد و متخصص مورد نیاز کشور و تولید و توسعه علم، از جمله مهم‌ترین اهداف‌ شکل گیری آن است.

چگونگی تشکیل دانشگاه علامه طباطبایی

در سال ۱۳۵۸ با ادغام بیست و هفت دانشکده، آموزشگاه و موسسه آموزش عالی در تهران دو مجتمع آموزشی بزرگ به نام‌های مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی و مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی تاسیس شد.

پس از پنج سال در سال ۱۳۶۳ این دو مجتمع ادغام شده و تحت عنوان دانشگاه علامه طباطبایی به حیات خود ادامه دادند. در بدو امر این دانشگاه دارای مراکز آموزشی شهرستان و همچنین دارای رشته‌هایی غیر از علوم انسانی نیز بود؛ اما در سال ۱۳۶۶ با جدا شدن مراکز آموزشی شهرستان، دانشکده بهداشت و علوم پایه و کتابخانه مرکزی از دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه پیام نور تاسیس شد.

رؤسای دانشگاه علامه طباطبایی

علی شیخ الاسلامی

محسن خلیجی اسکویی

نجف قلی حبیبی

صدرالدین شریعتی

اهداف دانشگاه علامه طباطبایی

-ارتقای سطح علوم انسانی و اجتماعی در نظام علمی و آموزشی کشور

-بهبود کمی و کیفی آموزش و پژوهش در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی

-مشارکت در بهبود نظام برنامه‏‌ریزی و مدیریت در حوزه‌‏های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور

-تربیت نیروی انسانی متخصص و کاردان در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور.

دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبایی

- دانشکدهٔ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی

- دانشکدهٔ علوم اجتماعی

- دانشکدهٔ اقتصاد

- دانشکدهٔ مدیریت و حسابداری

- دانشکدهٔ روان‌شناسی و علوم تربیتی

- دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی

- موسسه آموزش عالی بیمه اکو

- مرکز تخصصهای آزاد و نیمه‌حضوری

- دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی:

این دانشکده که پیش از انقلاب ایران (۱۳۵۷) به مدرسه عالی ترجمه معروف بود، در سال ۱۳۶۲ فعالیت آموزشی خود را تحت عنوان "دانشکده ادبیات و زبان های خارجی" آغاز کرد. امروزه این دانشکده دارای رشته های: زبانشناسی، زبان و ادبیات فارسی، فلسفه، زبان و ادبیات عربی، ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، مترجمی زبان فرانسه، مترجمی زبان اسپانیایی، ادبیات ترکی استانبولی و علوم حدیث می‌باشد. این دانشکده در محلهٔ سعادت آباد (تهران)، خیابان علامه طباطبایی جنوبی واقع است.

دانشکده اقتصاد:

از ادغام سه دانشکده مرتبط با علوم بازرگانی و اقتصاد در سال ۱۳۶۲، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تأسیس شد. این دانشکده از سوی وزارت علوم به عنوان قطب رشتهٔ اقتصاد در ایران معرفی شد. دانشکده اقتصاد دارای پنج رشتهٔ تحصیلی در دوره كارشناسي است: اقتصاد نظری، اقتصاد صنعتي، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد بازرگانی و آمار. در دوره كارشناسي ارشد رشته هاي علوم اقتصادي، توسعه اقتصادي و برنامه ريزي، اقتصاد محيط زيست،‌آمار اقتصادي و اجتماعي،‌آمار رياضي و رياضيات مالي و در دوره دكتري رشته هاي اقتصاد نفت و گاز و علوم اقتصادي ارائه مي شود. اين دانشكده داراي 50 عضو هيأت علمي و حدود 2000 دانشجو است و در خیابان احمد قصیر (بخارست ) تهران واقع مي باشد. لازم به ذکر است که رشته اقتصاد نفت و گاز گرایش بازارها و مالیه نفت و گاز در مقطع دکتری اولین رشته تخصصی اقتصاد نفت و گاز در خاورمیانه میباشد.

دانشکده مدیریت و حسابداری:

دانشکده مدیریت و حسابداری از اولین دانشکده های تاسیس شده تحت عنوان دانشگاه علامه طباطبایی است. این دانشکده دارای رشته های: مدیریت(در پنج گرایش جهانگردی، تکنولوژی، دولتی، بازرگانی، صنعتی) وحسابداری است. این دانشکده در خیابان توانیر تهران واقع است. بسیاری از اساتید مجرب و پیشکسوت مدیریت همچون دکتر الوانی،مهدی کروبی، اکبر پورفرج، افجه، ابراهیمی، اعرابی، رحمان سرشت، فقیهی، زاهدی، کزازی، امیری، صدقیانی، ثقفی، باباجانی و... از اعضا هیات علمی این دانشکده هستند.

دانشکده حقوق و علوم سیاسی:

با وجود این که گروه علمی حقوق و علوم سیاسی از سال ۱۳۶۳ در دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد شد اما این گروه تا مدت ها گروه تدریس نبود. گروه حقوق و علوم سیاسی گروهی بود برای تنظیم دروس حقوقی و سیاسی دانشکده اقتصاد. در سال ۱۳۷۶ دانشکده حقوق و علوم سیاسی رسماً تأسیس شد. در این دانشکده تنها دو رشته تدریس می شود: حقوق و علوم سیاسی. این دانشکده در دهکده المپیک، تهران واقع است و بناست بقیهٔ دانشکده‌ها نیز به این محل منتقل شوند.

رتبه جهانی دانشگاه علامه

این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس دارای رتبه ۷۳۹۴ است.

تشکل‌های اسلامی این دانشگاه

-انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی

-انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد

-انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ارتباطات

-بسیج دانشجویی

حاشیه هایی از اتفاقات اخیر دانشگاه علامه طباطبایی

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در میان روسا دانشگاه‌های ایران در چند ماه اخیر در کانون توجه قرار گرفته است. حجت‌الاسلام سیدصدرالدین شریعتی با اخراج برخی از اساتید با تجربه و بازنشسته کردن برخی دیگر از آن‌ها صدرنشین اخبار دانشگاه‌های ایران بود.

وی حدود یک سال پیش با بازنشسته کردن ۱۲ استاد برجسته اقتصاد توسعه در دانشگاه علامه باعث شد که گروه توسعه منحل شود. شریعتی دلیل کنار گذاشتن اساتید را این‌گونه اعلام کرد: این اساتید گروه توسعه را به باشگاه سیاسی بدل کرده بودند.

از سوی دیگر از زمان حضور حجت الاسلام شریعتی در دانشگاه علامه برخورد با دانشجویان به شدت افزایش یافته است. گفته می‌شود طی دو سال اخیر قریب به ۱۰۰دانشجو با حکم تعلیق از تحصیل رو به رو شدند. چند ماه پیش شش نفر از دانشجویان بسیجی این دانشگاه حکم تعلیق خوردند.

این‌ها اتفاقات بسیار کوچک در دانشگاه بزرگ علامه طباطبایی است؛ دانشگاهی با ۷ دانشکده و هزاران دانشجو. اخراج مهدی طیب و مرتضی مردیها از اتفاقات حاشیه‌ای به حساب می‌آیند. بازنشسته کردن اساتید شاخصی هم‌چون ضیایی بیگدلی نيز از اتفاقات کوچک این دانشگاه بزرگ به حساب می‌آید.

/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار