اراک/دانشنامه/گردشگری

موزه مفاخر اراک، گنجینه ای کوچک از بزرگان استان مرکزی برای گردشگران

اکنون موزه مفاخراستان مرکزی که دو سالی از افتتاح و راه اندازی آن می گذرد، یکی از جاذبه های فرهنگی استان مرکزی است که اتفاقا در ایام تعطیلات نوروز با استقبال مواجه می شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ساخت بنای موزه که به منزل خاکباز مشهور است در اواخر دوره قاجاریه توسط سید حسین خاکباز یکی از فرزندان حاج آقا محسن اراکی انجام شد.
این بنا واقع در خیابان شهید بهشتی اراک در سال ۱۳۷۹ در فهرست ملی ثبت و در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ برای علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایران اسلامی تبدیل به موزه مفاخر شد.
نقشه این ساختمان توسط یک مهندس روسی تهیه و اجرای کار توسط استاد مراد چمنی اراکی در مدت چهار سال انجام شد.این بنای کوشکی با تزئینات آجری خاص دوره قاجاریه به مساحت سه هزار متر مربع ساخته شده و دارای دو ایوان شرقی و غربی، ۱۱ اتاق، حمام خصوصی قدیمی و دو قنات که یکی در محوطه ساختمان به نام قنات ده و دیگری در زیر آب انبار به نام قنات خان حاکم، است.این بنا در محوطه مشجری قرار دارد که قسمتی از محوطه موزاییک فرش و مقداری به صورت باغچه بندی است.

مفاخر استان مرکزی شناسنامه دارند: شناسنامه یک سوم مفاخر استان مرکزی تهیه و تدوین شده است این شناسنامه برای حدود سه هزار مفاخر استان مرکزی تهیه شده و بزودی در فضای اینترنت برای استفاده علاقمندان ارائه خواهد شد.

امام خمینی (ره)، ایت الله اراکی ، امیر کبیر، قائم مقام فراهانی ، پروفسور حسابی، ودکتر قریب از جمله مفاخر استان مرکزی به شمار میروند که دارای شناسنامه شدند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.