اراک/دانشنامه/فرهنگی

چلیپا یکی از زیباترین نوع خوشنویسی

چلیپا یکی از زیباترین و رایجترین انواع قطعه و وسیله هنرنمایی و ذوق آزمایی و همچنین تربیت هنری است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، چلیپا که در اصل به معنی صلیب و در اصطلاح به معنای کج و مورب و متقاطع است و دراصطلاح خوشنویسی نوشتن مورب دو بیت یا چهارمصراع ازشعری با مضمون وپٔیام واحددریک واحدصفحه مستطيل ودرچهارچوب اصول و قواعد کلاسیک نگاشته می شود، اطلاق می گردد که اوج هنرنمایی و ابتکار و توانایی های اجرایی خوشنویٔس در آن تجلی می یابد.

در این مرحله هنرجو ضمن رعایت نکات اصولی در مورد حسن تشکیل و حسن وضع که درباره نوشتن یک سطر و دوسطرنویسی فراگرفته است، باید چهارسطر راکه امکان دارد از نظرشاکله و هندسه حروف، و کلمات ناموزون و ناهمگون باشد.در مجٕموعه ای بنام چلیپا،تناسب و آهنگ بخشد، بدون آنه ترکیب نسبت های طلایی رنگ ببازد ضمن آنکه درمجموع و درهر چهار سطر نیز نسبت های مشترک، چون زنجیره های بهم پیوسته اتحاد و پیوستگی خود را حفظ کننددر چلیپا نویسی باید همه اصول زیبایی اعم از تقارن تناسب توازن تعادل و نواخت بدون تکلف و تصنع درریتم و آهنگ مناسب چهره كنند .

چلیپا نویسی برخلاف تصور بعضی که آن را قالبی کهنه و کاری تکراری قلمداد کرده اند همچون قالب کهن سال شعر فارسی و فرمهای جاویدان ادبیات کهن، کهنگی نمی پذیرد و جاودانه خواهد ماند.

این درست مثل سرودن شعر است و شاعر که همه اسباب و ابز ار کار و آگاهی های لازم و موضوع و مضمون را در انتخاب و اختیار دارد و منتظر لحظه دیدار موعود است تا دست بکار شود؛

پیداست تازگی و جاذبه وگیرایی شعر بیشتر بستگی به خلاقيت شاعر دارد تا به کلمات، واژه ها و عناصر ترکیب شونده، یعنی شاعر چه اندیشه و جادو هنری بکاربندد و چه ظرائف و لطائفی را به هم بیامیزد تا اثری جاودان و ماندگار پدید آید.

بی شک کار هنرمند خوشنویس نیز در این رابطه با خلق یک قطعه خوب به کار شاعر شبیه است که همه توانایی های خود را باید در خلق یک قطعه با موضوع محدود به نمایش بگذارد که این کار هم سهل است و هم ممتنع.

شاید به همین دلیل باشد که انجمن خوشنویسان ایران یکی از موارد آزمون دوره های فارغ التحصیلی ممتاز و حتی مر حله استاد ی را تکلیف تحریر چلیپا قرار داده است چرا که چلیپا نویسی با توجه به اهمیت تنوع پذیری و برخورداری از حسن ترکیب موجد زیباییهای بی پایان و خلاقيت های همیشگی خواهد بود./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.