اراک/

ضربه مغزی چه اثراتی دارد؟

علائم و نشانه های ضربه ی مغزی چیست ؟

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، برخورد یک ضربه سخت به سر می تواند مغز را درون جمجمه تکان دهد و موجب کبودی، پارگی عروق خونی و یا آسیب اعصاب مغز شود.

مغز درون یک جمجمه سخت و استخوانی قرار گرفته است، لذا در برابر بسیاری از آسیب ها مصون است.

اما با وجود این محافظت طبیعی، ممکن است گاهی اوقات دچار آسیب گردد. آسیب مغز می تواند بر تفکر و حتی حرکت کردن فرد نیز تاثیر داشته باشد.

بر پایه ی این گزارش ، برخورد یک ضربه سخت به سر می تواند مغز را درون جمجمه تکان دهد و موجب کبودی، پارگی عروق خونی و یا آسیب اعصاب مغز شودTهنگامی که یک ضربه سخت به سر وارد شود، اما هیچ خونریزی رخ ندهد، نشان می دهد یک آسیب مغزی بسته رخ داده است، آسیب مغزی باز هنگامی است که یک شیء درون جمجمه فرو برود

از کجا بفهمیم که ضربه مغزی رخ داده است؟

اگر بعد از سقوط از یک بلندی و یا برخورد ضربه به سر، برای چند ثانیه بیهوش شوید، نشان می دهد دچار ضربه مغزی شده اید. اما برخی افراد هم با وارد آمدن ضربه به سر، بیهوش نمی شوند.

برخی از علائم زیر نشان می دهند که شما در اثر آسیب سر دچار ضربه مغزی شده اید:

سرگیجه، تهوع و یا استفراغ، تاری دید، سردرد و مشکل در فکر کردن.

با دیدن این علائم، فورا به پزشک مراجعه کنید.

بهبودی بعد از ضربه مغزی :بعد از ضربه مغزی باید به مغز خود استراحت بدهید، همانطور که مچ پا بعد از پیچ خوردن باید استراحت کند.

اگر ضربه مغزی خفیف باشد، اما به اندازه کافی استراحت نکنید، مغز به طور کامل بهبود نمی یابد، کمی بخوابید تا مغز زمان لازم را برای بهبودی پیدا کند. زمانی که احساس بهتری داشتید، می توانید به مدرسه و یا سر کار بروید.

بهتر است تا پزشک معالج به شما نگفته است، ورزش نکنید،درمان فیزیکی، شغلی و گفتاری می تواند برای آسیب های شدید مغزی مفید باشد.

مشاوره با روانشناس و یا روان پزشک نیز کمک به بهتر زندگی کردن بعد از آسیب مغزی می کند.

شکستن جمجمه:استخوان جمجمه خیلی سخت و محکم است، اما اگر ضربه سختی به آن وارد شود می تواند بشکند.

اگر لبه تیز شکستگی استخوان جمجمه بر مغز فشار آورد، می تواند به بافت های مغز آسیب برساند و موجب خونریزی مغز شود،یکی از علائم شکستگی جمجمه این است که از بینی و یا گوش فرد، خون و یا مایع روشنی بیرون می آید.

خونریزی در مغز: اگر رگ های خونی داخل مغز آسیب ببیند، دچار خونریزی می شوند.

هماتوم چیست ، تجمع خون در مغز، یک برآمدگی به نام هماتوم را تشکیل می دهد،اگر هماتوم بر مغز وارد فشار آورد، می تواند باعث قطع جریان خون به مغز شود و نیاز به درمان فوری دارد.

این گزارش حاکی از آن است که ، علائم هماتوم مغزی عبارت است از: سردرد ، تهوع و مشکل در حفظ تعادل بدن.

تشخیص ضربه مغزی:پزشک؛ حافظه، توجه و عملکرد مغز فرد را بررسی می کند،اگر آسیبی وجود داشته باشد، از فرد می خواهد اسکن مغز و ام آر آی انجام دهد. با استفاده از این روش ها، محل آسیب مشخص می شود./س

برچسب ها: ضربه مغزی ، علائم ، جمجمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.