امروز انتخابات پارلماني اوکراين برگزار مي شود

به نظر می‌رسد حزب حاکم ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین به احتمال زیاد در انتخابات پارلمانی امروز(یکشنبه) پیروز خواهد شد، اما با حزب مخالف احیا شده اوکراین که متعهد شده با استبداد و فساد مبارزه کند، روبرو خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری رویترز، اوکراین با 46 میلیون نفر جمعیت در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته در سطح بین‌المللی بیشتر منزوی شده است. بازداشت یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین و رقیب اصلی یانوکوویچ، اوکراین را در تقابل با آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داده و از سوی دیگر روسیه به درخواست‌های کی‌یف برای دریافت گاز ارزان تر توجهی نمی‌کند.
در داخل کشور محبوبیت دولت یانووکویچ به دلیل سیاست‌های مالیاتی و بازنشستگی و ناتوانی در ریشه کن کردن فساد، لطمه خورده و باعث شده دولت از اصلاحاتی که برای دریافت وام صندوق بین‌المللی پول و تقویت اقتصاد صادرات محور اوکراین لازم هستند، دست بکشد.
اما با وجود این مسائل و بی تفاوتی روز افزون میان رای دهندگان که از مجادلات سیاسی خسته شده‌اند، نظر سنجی‌ها نشان داده که حزب یانوکوویچ موسوم به «مناطق» از ائتلاف اپوزیسیون متشکل از حزب «سرزمین پدری» تیموشنکو و یک حزب لیبرال به ریاست ویتالی کلیچکو قهرمان بوکس پیش است.
تحلیلگران انتظار دارند حزب مناطق با حمایت مالی صنعتگران و استفاده از منابع دولتی، اکثریت خود را در مجلس 450 عضوی اوکراین حفظ کند و کمونیست‌ها و برخی از مستقل‌ها از آن حمایت کنند.
میکولا آزاروف نخست وزیر و رئیس حزب مناطق در تجمع پایان مبارزات انتخاباتی گفت: ما کشور را بازسازی کرده ایم.
حزب مناطق حتی در صورت پیروزی در انتخابات دوران سخت تری را در مجلس خواهد داشت.
کلیچکو قهرمان سنگین وزن بوکس که ریاست حزب لیبرال «مشت» را برعهده دارد، می‌گوید که برای مبارزه با فساد با جناح مخالف به رهبری آرسنی یاتسنیوک وزیر اقتصاد سابق متحد خواهد شد. مخالفان اوکراینی معتقدند فساد موجود در اوکراین مانع سرمایه گذاری خارجی در این کشور می‌شود.
یولیا تیموشنکو از زندان خارکیف در شمال شرق اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که یانوکوویچ یک «دیکتاتوری راه انداخته و روش‌های مسالمت آمیز هرگز باعث نخواهد شد که وی قدرت را رها کند.»
 تیموشنکو در سال گذشته به جرم سوء استفاده از اختیارات خود در زمان نخست وزیری در جریان قرارداد گازی با روسیه در سال 2009 به هفت سال حبس محکوم شد. دولت یانوکوویچ می‌گوید این قرارداد بار مالی سنگینی را به اوکراین تحمیل کرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار