دسترسي آسان به كتاب ميزان مطالعه را افزايش مي دهد

ضعف عملكرد در سيستم پخش كتاب به عنوان يكي از موانع افزايش مطالعه موجب عدم دسترسي آسان افراد علاقمند به كتاب مي شود.

حسين فتاحي نويسنده فيلم هاي دفاع مقدس در گفتو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: خانواده، نظام آموزشي،‌ نهادهاي فرهنگي و تبليغات همه به نوع خود بر ميزان مطالعه تاثيرگذار هستند.
وي ادامه داد: نظام آموزشي مي تواند در كنار آموزش سيستمي به نام عادت را بوجود آورد تا فرهنگ مطالعه در كنار يادگيري و آموزش در كودكان دروني شود.
فتاحي همچنين به نقش موثر والدين در اين زمينه اشاره كرد و گفت: والدين در خانواده با مطالعه كردن مي‌توانند فرزندان را به سمت مطالعه گرايش دهند، ولي يكي از موانع اصلي در كاهش ميزان مطالعه ضعف در سيستم پخش كتاب است كه باعث دسترسي علاقه مندان كتاب به آثار مورد علاقه آنها مي شود.
وي همچنين ادامه داد: ما بايد براي سهولت مطالعه، در محل هاي مختلف تهران و شهرستانها، فروشگاههاي بزرگ زنجيره اي داشته باشيم تا هر وقت افراد نياز به تهيه كتاب داشتند. براي آنها آماده باشد و از اين طريق فرهنگ سازي كنيم زيرا تا وقتي كه كتاب به راحتي به دست مخاطب نرسد فرهنگ مطالعه در جامعه گسترش پيدا نمي‌كند.
وي در رابطه با افزايش قيمت كتاب و رابطه آن با ميزان مطالعه گفت: اين جريان صد در صد تاثيرات منفي بر ميزان مطالعه خواهد داشت و سطح تقاضا و گرايش را پائين مي آورد.
فتاحي در زمينه دنياي اينترنتي و تاثير آن بر ميزان مطالعه گفت: بسياري از اطلاعاتي كه امروز بدست مي‌آورد از طريق اينترنت است كه طرفداران خاص خود را دارد  و در افزايش سطح آگاهي و اطلاعات تاثير بسزايي دارد.
وي همچنين به اثرات مثبت تبليغات اشاره كرد و گفت: صداو سيما و تمام رسانه ها با برنامه هاي تبليغاتي مي‌توانند سطح مطالعه را بالا ببرند و فرهنگ سازي كنند.
نويسنده فيلم هاي دفاع مقدس به ميزان مطالعه بالا در كشورهاي توسعه يافته اشاره كرد و گفت: در اين كشورها كتاب به عنوان كالاي صنعتي است و امكان دسترسي مطالعاتي وسيع است و اين به خطر صنعت بالاي اين كشورهاست كه موجبات فراهم كردن شرايط لازم براي دسترسي به امكانات مطالعه كردن را ايجاد مي‌كند./ي2
برچسب ها: فتاحی ، نویسنده ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.