اراک/

پنج رقم گل رز جدید در ایستگاه ملی تحقیقات گل محلات اصلاح شد رییس ایستگاه ملی

تحقیقات گل و گیاه زینتی محلات گفت: با تلاش محققان بخش بیوتكنولوژی، این ایستگاه موفق به اصلاح پنج رقم گل رز از طریق كشت بافت و پرتو تابی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک مدرس نجف آبادی افزود: گل های رز اصلاح شده، براساس طرح تحقیقی ایجاد تنوع ژنتیكی در رز هیبرید و با استفاده از تلفیق تكنیك های كشت بافت و متاسیون اصلاح شده است.

وی با بیان این كه اجرای این طرح از سال 86 از طریق پرتو گاما آغاز شد، خاطرنشان كرد: گل رز با كشت بافت (درون شیشه) در معرض اشعه گاما قرار گرفت و در مراحل مختلف از 40گری (واحد اندازه گیری اشعه گاما) شروع و تا 80 گری آزمایش و تحقیق شد.

مدرس نجف آبادی ادامه داد: بهترین و مناسب ترین روش برای كشت 50 تا 55 گری بود كه قابلیت ایجاد جهش بالایی داشت و پس از آن چندین بار در شرایط درون شیشه ای كشت شد تا تعداد بوته ها افزایش یابد.

وی بیان كرد: پس از این مرحله، بوته های رز را به گلخانه منتقل تا كار مطالعاتی و تحقیقاتی ادامه یابد و بوته های رز از نظر گل دهی، رنگ، اندازه، تعداد بوته، تعداد شاخه گل، مقاومت به آفات در شرایط طبیعی بررسی و تحقیق شد.

وی گفت: با این بررسی ها در گام اول به پنج رقم گل رز با رنگ و شكل جدید شامل رز ابلق صورتی، صورتی، ابلق قرمز، گلبرگ های سبزو پا كوتاه دست یافتیم.

مدرس نجف آبادی با بیان این كه این پنج رقم اینك درحال ثبت ملی و نامگذاری در موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال كشور است، خاطرنشان كرد: با ثبت این ارقام در واقع گل های رز اصلاح شده دارای شناسنامه و گواهی ثبت خواهند شد و ارقام نامگذاری و جدید نیز به بهره برداران معرفی تا با كشت آنها زمینه تولید و صادرات این نوع گل ها افزایش یابد.

وی افزود: طرح اصلاح گل رز از طریق كشت بافت با كمك انرژی اتمی كرج اجرا شد و فاز دوم این طرح كه دست یابی به ارقام جدید گل رز سفید است، درحال انجام است./س

برچسب ها: اصلاح ، گل رز ، محلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.