سران چين و ژاپن ديدار نمي‌كنند

منابع دولتي ژاپن روز شنبه اعلام کردند يوشيهيکو نودا نخست وزير اين کشور در حاشيه نشست سران کشورهاي آسيايي و اروپايي از پنجم تا ششم ماه نوامبر در لائوس، با ون جيابائو نخست وزير چين ديدار نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري کيودو، اين منابع اعلام کردند دولت هاي چين و ژاپن تصميم گرفته اند چنين نشستي برگزار نشود زيرا سران اين کشورها مجبور خواهند شد موضوع مناقشه ارضي خود را بر سر جزاير سنکاکو در درياي چين شرقي که تحت کنترل توکيو ولي مورد ادعاي مالکيت پکن است، مطرح کنند که اين مسئله احتمالا مناقشه دو طرف را تشديد خواهد کرد و اثرات نامطلوب بر روي اين دو کشور خواهد داشت.

اين منابع مي افزايند همچنين انتظار مي رود نودا و ون در حاشيه نشست اتحاديه کشورهاي جنوب شرقي آسيا (آسه آن) که قرار است اواسط ماه نوامبر در کامبوج برگزار شود، ديدار نکنند.

قرار است هجدهمين کنگره حزب کمونيست چين به منظور انتقال قدرت از هو جينتائو رئيس جمهور اين کشور به شي جينپينگ معاون وي، از هشتم ماه نوامبر در پکن برگزار شود.

در اين دوره سياسي حساس، گمان مي رود مقامات چين از ديدار با مقامات ژاپني به علت اين مناقشه ارضي خودداري مي کنند.

پس از ملي شدن برخي از جزاير سنکاکو (موسوم به ديائويو در چين) توسط ژاپن در يازدهم ماه سپتامبر، روابط اين دو کشور به وخامت گرائيده و پيامدهاي آن به حوزه هاي فرهنگي و اقتصادي کشيده شده است.

با توجه به اينکه انتظار مي رود مقامات ژاپن و چين از ديدار با يکديگر خودداري کنند، انتظار مي رود روابط اين دو کشور براي مدتي متشنج بماند.

با اينحال، انتظار مي رود چين و ژاپن نشست هاي کاري براي حل اين مسئله برگزار کنند.

برچسب ها: ژاپن ، چین ، دیدار ، مناقشات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار