تبريز/

انار جلفا به نخجوان و ارمنستان صادر می‌شود

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی جلفا از استحصال هزار و 600 تن محصول انار مرغوب از باغات این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به مرغوبیت انار تولیدی مقادیری از انار جلفا به جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان صادر می‌شود.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، رضا عباسی صبح امروز در حاشیه آیین برداشت انار در گفت‌وگو با خبرنگاران هدف از توسعه باغات انار در شهرستان جلفا را شناساندن محصول انار سالم، ظرفیت‌های سواحل ارس و ایجاد انگیزه در کشاورزان و باغداران منطقه عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون در 160 هکتار از اراضی سواحل رودخانه ارس و در روستاهای قولان، میسن، اشتبین، دوزال و کردشت انار کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال بیش از یک‌هزار و 600 تن محصول انار مرغوب از باغات این شهرستان استحصال و به بازارهای محلی و سایر نقاط کشور عرضه شده است، افزود: متوسط عملکرد سال‌جاری محصول انار در هر هکتار 10 تن بوده و امسال این میزان در برخی از باغات به بیش از 12 تن رسیده است.

عباسی از دلایل بالا بودن عملکرد در واحد سطح را اصلاح باغات فعلی، استفاده ار ارقام اصلاح شده، تغذیه مناسب و هرس به موقع عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوای معتدل و تلاش باغداران، تولید محصول انار در حاشیه رودخانه ارس از لحاظ کمی و کیفی مناسب است.

وی با بیان اینکه بیش از 11 واریته در این شهرستان کشت می‌شود، ادامه داد: گونه‌های گلوشا، گل تفت یزد، پوست سیاه یزد، ملس دانه سیاه، قصرالدشت ابرکوه و ملس ساوه از عمده گونه‌های کشت شده انار در این شهرستان به شمار می‌روند.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان جلفا با بیان اینکه علاوه بر عرضه محصول انار به صورت تازه‌خوری به بازار، مقداری نیز برای مربا، رب انار و آب میوه تبدیل و مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به مرغوبیت انار تولیدی در این شهرستان مقادیری از محصولات تولید شده به جمهوری خود مختار نخجوان و ارمنستان صادر می‌شود.

عباسی به مشکلات باغداران منطقه اشاره و وجود کرم گلوگاه، شته و کرم سفید ریشه انار را از جمله مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: از سال گذشته با ایجاد کلینیک دامپزشکی در سیه‌رود مبارزه بیولوژیکی با آفات انار از جمله کرم گلوگاه در 90 هکتار از اراضی آغاز شده و موفقیت‌هایی به دست آمده است.

جلفا به واسطه وجود رودخانه مرزی ارس، دارا بودن 16هزار و 500 هکتار اراضی قابل کشت و وجود دشت‌های حاصلخیز «گردیان» و «گلفرج» یکی از مراکز عمده تولید انواع میوه به صورت نوبرانه در آذربایجان شرقی به شمار می‌رود./ج1

برچسب ها: تبریز ، ارمنستان ، گلوگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.