مشهد/

تدوین طرح امکان‌سنجی ساخت کارخانه­ تولید ظروف یک­بار مصرف تجزیه­‌پذیر

طرحی از گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد با عنوان امکان‌سنجی ساخت کارخانه­ تولید ظروف یکبار مصرف تجزیه­‌پذیر به سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ارسال شد.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، امیرحسین طیبی ابوالحسنی، مشاور جوان سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، اظهار داشت: به ‌دلیل مشکلات و مضرات موجود در ظروف یک­بار مصرف، پلی‌استایرن و بسیاری از ظروف کاغذی موجود، و نیاز روزافزون استفاده از ظروف یک­بار مصرف، آینده چشمگیری در بازار «ظروف یکبار مصرف تجزیه‌پذیر» پیش­‌بینی می­­‌شود.

وی با اشاره به مضرات استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی در تخریب محیط ‌زیست بیان داشت: مشکل ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی در آستانه تبدیل شدن به یک معضل ملی است؛ به‌‌طوری‌ که اگر برای آن چاره‌ای جدی اندیشیده نشود، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به محیط‌ زیست و سلامت کشور وارد کند.

طیبی با اشاره به اقدامات انجام شده در کشور و زمینه مساعد ایجاد کارخانه‌هایی برای تولید و جایگزینی ظروف یکبار مصرف گیاهی خاطرنشان کرد: این ‌ظروف به لحاظ بهداشتی و تناسب با محیط‌ زیست و دارا بودن منشأ نشاسته، عاری از هرگونه اثرات مضر مواد پلاستیکی در ظروف یکبار مصرف عادی پس از تماس با مواد غذایی گرم است.

مشاور جوان سازمان مپ درباره طرح ارائه شده گفت: این طرح به بررسی و امکان‌سنجی ساخت کارخانه­ تولید ظروف یک­بار مصرف تجزیه­‌پذیر پرداخته که علاوه بر ایجاد اشتغال، کمک بسیاری در جهت پایداری محیط‌ زیست می‌کند.

وی افزود: مناسب بودن طرح از دید فنی، سهولت سرمایه­‌گذاری و تولید و همچنین وضعیت مساعد مالی و اقتصادی طرح با نرخ بازگشت سرمایه 67درصد، به‌منزله موقعیت بسیار مناسب برای راه‌اندازی کارخانه ظروف یک‌بار مصرف تجزیه‌پذیر در سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد را نشان می‌دهد.

مشاور جوان سازمان مپ با اشاره به مطالعات مورد بررسی در این طرح افزود: معرفی محصول، وضعیت بازار، وضعیت فنی و تجهیزات و امکانات ساخت کارخانه‌، وضعیت اقتصادی و تحلیل‌های مختلف انسانی و مالی در این طرح گنجانده شده‌اند.

طیبی درباره مزایای اجرای این طرح در شهر مشهد گفت: انجام این طرح ضمن سازگاری با محیط زیست و تقویت و توسعه صنایع کشاورزی، باعث ایجاد اشتغال و کارآفرینی، مصرف انرژی کمتر در فرآیند تولید و عدم وابستگی به مواد اولیه نفتی را در پی دارد.

این طرح طی مدت شش‌ماه به‌کمک کارگروه ارزیابی طرح‌های فنی و اقتصادی مشاور جوان سازمان مپ تحت نظارت اساتید دانشگاهی همچون دکتر کوشا؛ عضو هیئت علمی مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی و مدیر فرآیند‌ها و ساختار معاونت طرح و برنامه دانشگاه فردوسی، مورد مطالعه قرار گرفته است./ج1

برچسب ها: پلاستیک ، شهرداری ، نشاسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.