کنسروهای ناسالم و غیر بهداشتی عامل مهم بروز بوتولیسم

مصرف مواد غذایی آماده و کنسروی که در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده است عامل مهم در بروز بوتولیسم به شمار می رود.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا ،
دکتر محمد رضا صابری،‌ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بوتولیسم در اثر مصرف مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو ماهی، ذرت، لوبیا، کشک خام و عسل طبیعی که در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده ایجاد می شود.

دکتر محمد رضا صابری با اشاره به اینکه علائم و نشانه های بوتولیسم به صورت تاخیری (12 تا 24 ساعت پس از مصرف مواد غذایی آلوده به باکتری) در فرد ظاهر می شود، خاطر نشان کرد: تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک، عدم توانایی حرکت، سختی در بلع، اختلال تکلم و یبوست از جمله علائم این بیماری به شمار می رود.

دانشیار گروه شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مسمومیت با مواد غذایی می تواند در اثر آلودگی غذا در جریان تولید فرآورده های غذایی، تهیه و نگهداری آنها ایجاد شود، تصریح کرد: افراد باید از مصرف کنسروهایی که در قوطی آنها آثار نشت، برآمدگی و یا فررفتگی مشاهده می شود خودداری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسمومیت با گیاهان سمی نیز یکی از شایعترین مسمومیتهای اتفاقی به ویژه در کودکان به شمار می رود، خاطر نشان کرد: برخی از گیاهان تزئینی موجود در آپارتمان ها و باغچه ها می توانند موجب بروز مسمومیت شود و در صورت بلعیدن قسمتهای یک گیاه مانند میوه، دانه و برگ، می توان برای کسب اطلاعات با مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم با شماره 1490 تماس حاصل کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برخی از گیاهان سمی اظهار داشت: شیره سمی برخی از گیاهان سمی آپارتمان مانند دیفن باخیا و کالادیوم در صورت خورده شدن می تواند سبب تورم، خارش و سوزش مخاط دهان و خفگی و یا آسیب گوارشی فرد مسموم شود.

دکتر صابری خاطر نشان کرد: مسمومیت با گیاهانی مانند دیفن باخیا، خرزهره، گل انگشتانه، آزالیا، شوکران و کرچک می تواند کشنده باشد و در صورت وقوع مسمومیت با این گیاهان بیمار را در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کنید./ح
برچسب ها: کنسرو ، بوتولیسم ، کالباس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار