شایع ترین علت مسمومیت در جهان؛

مصرف دارو بیش از مقدار تعیین شده

شایع ترین علت مسمومیت در دنیا، مصرف دارو بیش از مقدار درمانی تعیین شده است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر ابراهیم صالحی فر،‌ معاون غذا و  داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بهترین کار برای پیشگیری از خوردن دز تکراری دارو، یاداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرص ها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده (بر حسب صبح، عصر و شب) است و بروز مسمومیت توسط برخی از داروها هر چند ممکن است منجر به مرگ نشود ولی مقادیر بالای این داروها می توانند منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه فرد مسموم شود.

دکتر ابراهیم صالحی فر با اشاره به شعار اولین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت ها که روز "پیشگیری از مسمومیت ناشی از داروها" نامگذاری شده است.

تاکید کرد: در مسمومیت های ناشی از مصرف دارو، برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه هرچه سریعتر با شماره تلفن مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 1490 تماس گرفته شود.

وی پیشگیری از بروز مسمومیتها در اطفال و سالمندان را دومین روز از این هفته نام برد و تصریح کرد: کودکان زیر5 سال، پر خطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت هستند.

دکتر صالحی فر، نگهداری شربت متادون برای ترک اعتیاد در ظرف خالی نوشابه  و مصرف آن توسط کودکان را یکی از دلایل مسمومیت و مرگ کودکان دانست و افزود: خانواده ها از این گونه اقدامات پرهیز کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مصرف خود سرانه داروها در سالمندان نسبت به دیگر افراد جامعه خطرناکتر است، اظهار داشت: در هنگام مراجعه پزشک و دریافت دارو از داروخانه، سالمند خود را همراهی نمایید تا از صحت نحوه مصرف دارو مطمئن شوید.

وی با اشاره به اینکه سوم آبان ماه به پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و مونوکسید کربن نامگذاری شده، گفت: مسمومیت با مونوکسیدکربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها محسوب می شود.

دکتر صالحی فر ادامه داد:  مونوکسیدکربن گازی بی رنگ، بی بو و بدون طعم است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین و دود اگزوز اتومبیل ایجاد می شود.

وی علائم تماس طولانی مدت با مونوکسید کربن را سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، وزوز گوش و خواب آلودگی دانست و گفت: در ادامه تماس با این گاز، فرد مسموم دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اولین اقدام در بر خورد با فردی که با گاز مونوکسید کربن مسموم شده است را انتقال مصدوم به هوای آزاد عنوان و تصریح کرد: در صورت قطع تنفس مصدوم باید احیای قلبی-عروقی را آغاز کرد.

دکتر صالحی فر، 4آبان را روز پیشگیری از مسمومیت های ناشی از مواد غذایی و گیاهان سمی دانست و افزود: مسمومیت با مواد غذایی می تواند در اثر آلودگی غذا در جریان تولید فرآورده های غذایی، تهیه و نگهداری آنها ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه  نوعی از مسمومیت غذایی موسوم به "بوتولیسم"  از کشنده ترین انواع مسمومیت ها عنوان و تصریح کرد: این نوع مسمومیت در اثر مصرف انواع کنسروها، کشک خام و عسل طبیعی که در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده اند، ایجاد می شود.

دکتر صالحی فر، با بیان اینکه برخی از گیاهان تزئینی موجود در آپارتمان ها و باغچه ها می توانند سبب بروز مسمومیت در انسان شوند، اظهار داشت: در صورت بلعیدن قسمت های مختلف یک گیاه مانند میوه ، دانه و برگ آن توسط کودکان حتماً با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره 1490 تماس گرفته شود.

 وی با بیان اینکه پنجمین روز از هفته سلامت، پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات و مواد شیمیایی و شوینده خانگی نامگذاری شد، خاطرنشان ساخت: برچسب روی ظروف سموم دفع آفات و بروشور آن را ابتدا کاملا مطالعه و سپس برای استفاده دقیقا مطابق دستور عمل شود.

معاون غذا و وداروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر جلوگیری از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و جرم بر با فرآورده های سفید کننده تاکید کرد و و افزود: بخارها و گازهای ناشی از این اختلال بسیار سمی و خفه کننده است.

وی ادامه داد: گاز متصاعد شده از قرص برنجی که داخل کیسه های برنج در یک منزل قرار داشت منجر به مرگ مادر و دو کودک وی که در همان اتاق خوابیده بودند شده است.

دکتر صالحی فر، در خصوص علائم و نشانه های مسمومیت با گروه مهمی از حشره کش ها(ترکیبات ارگانو فسفره) پرداخت و گفت: تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، اسهال، اشک ریزش، آبریزش از بینی ، تعریق، تنگی نفس، افت فشار خون، تنگی مردمک چشم، اختلالات قلبی و عصبی از جمله این نشانه ها ست.

وی  پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگیها را عنوان ششمین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت دانست و خاطرنشان ساخت: در هنگام مارگزیدگی قبل از انتقال مصدوم به مرکز درمانی باید بیمار را آرام کرد و از حرکات بیش از حد او جلوگیری کنید.

دکتر صالحی فر، با بیان اینکه عضو محل گزیدگی مار را باید بی حرکت و هم سطح یا کمی پایین تر از سطح قلب نگه داشت، گفت: از سردکردن عضو با آب سرد یا یخ خودداری شود.

معاون غذا وداروی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اقدامات اولیه در گزش های معمولی زنبور را شستشوی محل زنبور و گزیدگی با آب و صابون عنوان و تصریح کرد: روی محل زنبورگزیدگی کمپرس سرد یا کیسه محتوی یخ قرار دهید و هر 15 دقیقه یکبار کیسه یخ را از روی پوست بردارید و از گرم کردن موضع بپرهیزید.

 وی با بیان اینکه 7 آبان ماه، پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد در جوانان نامیده شد، اظهار داشت: مسمومیت با مواد مخدر یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها محسوب می شود.

دکتر صالحی فر با اشاره به اینکه، فرآورده های تقلبی تمجیزک و نورجیزک، نه تنها سبب ترک اعتیاد نمی شوند بلکه در اغلب آنها مواد سمی و کشنده وجود دارد، افزود: مصرف انواع داروهای هورمونی با هدف بدنسازی در جوانان می تواند سبب بروز عوارض وخیمی مانند عقیمی، نارسایی قلبی و کبدی، کوتاهی قد در مردان و پرمویی و خشونت صدا در خانمها شود.

گفتنی است: هفته پیشگیری از مسمومیت ها اول تا هفتم آبان ماه در سراسر کشور برگزار می شود./ح
برچسب ها: دارو ، مسمومیت ، پزشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.