سردار خراساني در نشست خبري:

رؤساي قواي مجريه و مقننه فرآيند مقابله با حوادث غيرمترقبه را بازبيني کنند

رئيس سازمان بسيج سازندگي گفت: پيشنهادي رسمي را براي رئيس مجلس و رئيس جمهور براي بازبيني در فرآيند مقابله با حوادث غيرمترقبه در کشور تقديم کرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار مجيد خراساني رئيس سازمان بسيج سازندگي کشور در نشست خبري صبح امروز، عملکرد اين سازمان در فصل تابستان، در اردوهاي جهادي، طرح هجرت و همچنين فعاليت در ساخت واحدهاي مسکوني مناطق زلزله‌زده تبريز را تشريح کرد.

سردار خراساني با بيان اين‌که در سال 91 در عرصه‌هاي سازندگي با مطالعات قوي به طرح‌هاي جديد و ابتکاري خوبي دست يافته‌ايم، گفت: با تأکيد براين‌که هيچ اصراري به بسيجي بودن فردي نبوده است، در فعاليت‌هاي جديدي ورود پيدا کرده‌ و به دستاوردهايي خوبي با حضور جوانان دست يافته‌ايم.

وي با اشاره به شعار همه با هم بودن در بسيج سازندگي گفت: به 14 هزار دستگاه دولتي کمک کرده‌ايم و در اين زمينه استانداري‌هاي سراسر کشور حمايت خوبي را از حضور جوانان در بسيج سازندگي داشته‌اند که بخاطر انگيزه داشتن اين جوانان عملکردهاي بسيار خوبي را در شش ماه گذشته رقم زده‌ايم.

سردار خراساني با بيان اين‌که در ايام نوروز، حدود 25 هزار نفر حضور بسيار چشمگيري را در خدمت‌رساني به مردم از طرف بسيج سازندگي داشته‌اند، افزود: در ادامه و در ورود به تابستان شاهد حضور نزديک به دو ميليون نفر در 20 هزار نقطه کشور بوده‌ايم که حدود يک ميليون نفر از اين جمعيت دو ميليون نفري خدمات ارائه کرده و عزيزان ما را در روستاها و مناطق محروم به صورت هدفمند همياري کرده‌اند.

رئيس سازمان بسيج سازندگي با اشاره به اينکه اغلب جمعيت خدمات گيرنده از قشر جوانان بوده‌اند که يا آموزش‌هايي را ديده‌اند و يا دوره‌هاي تحصيلي را گذرانده‌اند، تصريح کرد: حضور حدود 35 درصد دختران و 65 درصد پسران در بسيج سازندگي، غني سازي خوبي در زمان و انجام کارهاي مفيد از سوي آنها صورت داده است.

سردار خراساني همچنين اضافه کرد: يکي از کارهاي بسيار خوبي که در فصل تابستان صورت گرفت، تثبيت طرح ملي براي همه اقشار بود و در اين ميان نزديک به ده هزار و 400 مدرسه در اختيار طرح جهادي قرار گرفت که يک طرح کاملا موفق در محيط طرح آموزش و پرورش بوده است.

وي يکي از بهترين طرح‌هاي پايدار بعد از انقلاب اسلامي را طرح بهسازي، زيباسازي، مرمت و احداث مدارس دانست و گفت: در اين زمينه سالانه ده هزار مدرسه را مورد بازسازي، زيباسازي و مرمت قرار مي‌دهيم که به نظر من اين يک دستاور بسيار خوبي است.

رئيس سازمان بسيج سازندگي گفت: در خصوص ميزان حضور جمعيت دانش‌آموز در اردوهاي جهادي به مرز 4هزار نفر رسيده‌ايم که اين ميزان نسبت به سال گذشته که در حدود سه هزار نفر بود، افزايش چشم‌گيري داشته است و در برخي جاها علاوه بر دانش آموزان، جمعيت دانشجو و حتي غير دانشجو هم حضور داشتند.

وي با بيان اينکه در حدود دو هزار و 150 گروه از مساجد در تهران به مناطق محروم عظيمت کرده‌اند، حرکت‌هاي جهادي به مساجد و حوزه‌هاي علميه را يک کار ابتکاري موفقيت‌آميز خواند و افزود: با طرح بسيج سازندگي محله محور افزايش چشم‌گيري در حوزه محلات و مساجد در کمک رساني به آحاد مردم داشته‌ايم.

سردار خراساني از ديگر کارهاي موفقيت‌آميز بسيج سازندگي درابتداي سال 91 را برگزاري اردوهاي سازندگي و خدمات رساني يک روزه در محلات مطرح کرد و افزود: اين طرح يک طرح بسيار مقبول و قابل توسعه است و قطعا تا پايان سال ادامه خواهد داشت. 14 هزار و 61 نفر در اردوهاي يک روزه شرکت داشته‌اند.

وي با اشاره به اين‌که بيش از 50 نوع فعاليت منابع طبيعي و فعاليت عمراني را با کسب تجربه‌اي طولاني از سال‌هاي گذشته داشته‌ايم، گفت: در اين زمينه مديريت خوبي داريم و جوانان ما در حدود 56 هزار نفر در طرح‌هاي متنوع عمراني شرکت دارند.

سردار خراساني حضور پزشکان خدوم و عضو در بسيج سازندگي در سراسر کشور را از مجموعه اقدامات چراغ خاموش اين سازمان در کل کشور برشمرد و تصريح کرد: در اين زمينه بيش از 21 هزار پزشک خدمات ارائه مي‌دهند. از 60 هزار پزشک در سراسر کشور نظرخواهي شده که به چه مدت مي‌توانند در نزديک‌ترين نقاط محروم و يا حتي مطب خود خدمات ارائه دهند که بيش از 80 درصد از پزشکان، آمادگي خود را براي حضور در مناطق محروم اعلام کردند.

وي حضور بيش از 160 هزار نفر در کلاس‌هاي تقويتي بسيج سازندگي را از ديگر دستاوردها خواند و گفت: ما در اين کلاس‌ها هفت رفتار مخاطره‌آميز را در چندين نقطه کشور آموزش داده‌ايم و مديريت خوبي را در اين بخش اعمال کرده‌ايم.

سردار خراساني بحث عملياتي‌کردن اقتصاد مقاومتي با توجه به شعار سال را از ديگر کارهاي بسيج سازندگي در سال 91 توصيف و افزود: بنده اين عيب را وارد مي‌دانم که فاصله عميقي بين دانشگاه و مديران اجرايي  در صحنه‌هاي اجرايي بوجود آمده است و البته سعي شده است تا اين فاصله را کمتر کنيم.

وي با انتقاد از اينکه انتظارات مقام معظم رهبري هنوز به طور واقعي در خصوص اقتصاد مقاومتي برآورده نشده است، گفت: در قشر نخبگان جامعه به دنبال کارهاي صرفا علمي و پياده کردن اين کارها در صحنه‌هاي عمل هستيم تا نقاط ضعف خود را در اين زمينه برطرف کنيم.

سردار خراساني با بيان اينکه اگر زيرساخت‌هاي اقتصاد مقاومتي ترميم سازي شود ما ديگر در بحث ارز و گراني دچار مشکل نخواهيم شد، تصريح کرد: در شش ماه گذشته مطالعات بسيار خوبي در اين زمينه داشتيم و حتي در مجموعه بسيج، همايش‌هاي غيرحضوري در تمامي استان‌هاي کشور اجرا کرده‌ايم که ماحصل اين همايش‌ها حضور نمايندگان 400شهر از سراسر کشور در مجموعه بسيج سازندگي بوده است.

رئيس سازمان بسيج سازندگي در ادامه کنفرانس خبري خود با اشاره به اينکه درصد بالايي از توليد مرغ در معرض تهديد است، بيان داشت: ما شاهديم که درمورد نگهداري سگ‌ها در خانه‌هاي شخصي محدوديت نداريم و با توجه به اينکه سگ‌ها بيماري‌هاي زيادي را در جامعه منتقل مي‌کنند متأسفانه در توليد مرغ در بخش‌نامه‌هاي ما محدوديت ايجاد شده است و بايد در اين زمينه تجديد‌نظر کنيم؛ ما در زمينه توليد مرغ و تخم مرغ سنتي مقدمات خوبي را فراهم کرده‌ايم و با کمک مردم کارهاي خوبي را در اين زمينه شروع خواهيم کرد.

وي توسعه صنايع کوچک تبديلي، توسعه کشت زعفران در استان‌هاي سراسر کشور، توسعه واحدهاي کوچک دام، توسعه تربيت و پرورش شترمرغ و بوقلمون، توسعه و پرورش ماهي، توسعه مرغ سنتي، توسعه توليد قارچ در سراسر کشور، توسعه توليد عسل در سراسر کشور، توسعه گلخانه‌هاي سراسر کشور براي توليد انواع نيازهاي گلخانه‌اي، توسعه صنايع دستي کشور و توسعه ماکيان را 12 نوع از شغل‌هايي دانست که آن‌ها را آسيب شناسي کرده‌اند.

سردار خراساني با بيان اين‌که بسيج سازندگي از مهرماه وارد معضلات و نقاط ضعف در کشور شده است، اظهار داشت: کار انقلابي در 6ماه گذشته صورت گرفته است و حضور چشمگيري را در بحث زلزله داشته‌ايم.

سردار خراساني در ادامه سخنان خود به فعاليت‌هاي بسيج سازندگي در مناطق زلزله‌زده تبريز اشاره کرد و گفت: بنده رسما اعلام مي‌کنم و انتقاد دارم که فرايند مقابله با حوادث غيرمترقبه در کشور بايد بازبيني شود.
رئيس بسيج سازندگي کشور از تقديم پيشنهاد رسمي براي رئيس مجلس و رئيس جمهور در جهت بازبيني سناريوي مديريت و مقابله با حوادث غيرمترقبه خبر داد و گفت: طرح ملي بسيار خوبي بايد آماده شود تا همه دستگاه‌ها به آن تمکين کنند، نقش سپاه و ارتش در اينگونه حوادث مشخص نيست ولي حقيقتا بيشترين زحمت‌ها را در ابتداي همين حوادث ارتش و سپاه انجام مي‌دادند.

سردار خراساني در ادامه از تحويل حداقل هزار واحد مسکوني تا آخر آبان ماه به ساکنان زلزله زده تبريز خبر داد و گفت: تلاش خواهيم کرد تا پايان آذرماه، حدود هزار واحد ديگر را نيز تحويل مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي دهيم و البته ناگفته نماند بنياد مسکن انقلاب اسلامي انصافا تلاش چشمگيري در اين زمينه داشته است.

وي در پايان سخنان خود با بيان اينکه اختتاميه دومين جشنواره هنري و سازندگي بسيج سازندگي در سالروز تأسيس بسيج سازندگي يعني در 18 آبان ماه برگزار مي شود، عنوان کرد: از هم اکنون اردوهاي جهادي عيد نوروز را آغاز کرده‌ايم. همچنين اردوهاي جهادي طلاب از ديگر برنامه‌هاي ما در سال جاري است.

سردار خراساني در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براين‌که آيا تمامي گروه‌هاي جهادي زيرنظر شما فعاليت مي‌کنند يا خير گفت: با تشکيل بسيج سازندگي حدود 4 هزار اردوي جهادي وابسته به ما بوده است ولي چيزي در حدود 100 گروه از اردوهاي جهادي را داريم که وابستگي به بسيج ندارند.

سردار خراساني افزود: از امسال شناسنامه‌هاي جهادي را تهيه کرده‌ايم.
رئيس بسيج سازندگي کشور در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه آيا سازمان در خارج از کشور نيز اردوهاي جهادي دارد يا خير گفت: ما بيشتر تلاش مي‌کنيم که الگوهاي سازندگي و خدمت‌رساني در اين زمينه به 80 کشور جهان ارائه شود.

وي همچنين از برگزاري نشست يک روزه سفيران 80 کشور در تهران خبر داد و گفت: در اين نشست به مدل الگوهاي سازندگي توجه خواهد شد و ما نيز کارهاي مستشاري را انجام خواهيم داد ولي هم اکنون ضرورتي ندارد که اردوهاي جهادي به خارج از کشور اعزام کنيم.

وي تصريح کرد: در کشور‌هاي سومالي، عراق و چند کشور ديگر کارهاي خوبي را انجام داده‌ و تجربيات بسياري را کسب کرده‌ايم که حاضريم آن را به کشورهاي خارجي منتقل کنيم.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال که تدابير شما براي اين‌که ما ديگر در اردوهاي جهادي شاهد حوادث تلخ همچون حادثه واژگوني اتوبوس دانش آموزان در اردوي راهيان نور نباشيم، گفت: کليه شرکت‌کننده‌هاي در طرح‌هاي جهادي ما از ابتداي سال بيمه مي‌شوند، هرچند ما سرگروه‌هاي تيم‌ها را آموزش مي‌دهيم تا حادثه‌هاي ناگواري رخ ندهد.

وي اعلام کرد: ما اجازه هيچ کاري غيرهماهنگ شده‌اي را به افراد عضو در گروه‌هاي جهادي نمي‌دهيم و ميزان مجروح و کشته‌هاي ما در اردوهاي جهادي در طول سال خيلي کمتر است و شايد به حدود دو يا سه نفر هم نرسد.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار