فارس/

اجرای کاداستر حد نگاری اراضی کشاورزی فارس

کاداستر حدنگاری اراضی کشاورزی برای نخستین‌بار در کشور 90 درصد در فارس اجرایی شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت : اجرای طرح کاداستر به مدیریت بهینه منابع آبی و خاکی منجر می‌شود.

خرد در مورد فرآیند کاداستر اراضی افزود : کاداستر ، شامل اطلاعاتی مربوط به صاحب ملک ، مکان دقیق (حتی گاهی اوقات اطلاعات GPS) ابعاد ، نوع کشت و ارزش قطعات زمین‌ها ست و از عملیات «کاداستر» برای ثبت مالکیت زمین استفاده می‌شود.

یکی از بخش های این طرح توجه به وضعیت آب و هوایی کشاورزی استان است که در این خصوص 46 ایستگاه خودکار هواشناسی برنامه ریزی و در حال نصب است.

همچنین یازده مرکز کنترل چرخه زیست محیطی حشرات در شهرستان های مختلف استان فارس راه اندازی شده است.

با اجرای این طرح یک سیستم اطلاع رسانی بدون واسطه بین جهادکشاورزی فارس و بهره برداران ایجاد شده و کشاورزان با دستیابی به اطلاعات پایش شده در جریان آخرین وضعیت هوا، نوع آبیاری، زمان برداشت محصول، تغذیه اراضی، مبارزه با آفات و بیماری ها قرار خواهند گرفت و امکانی فراهم می شود تا بیشترین تولید صورت گیرد، ضمن آن با حفظ منابع آبی و خاکی پایداری بخش کشاورزی نیز محقق خواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی فارس کل اعتبار در نظر گرفته برای این طرح را کمتر از 5/2 میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: در هفته گذشته وزارت جهادکشاورزی با تایید پروژه بانک جامع اطلاعاتی و طرح کاداستر اراضی با رضایت سازمان برنامه ریزی درخواست اعتبار از محل اعتبارات متفرقه برای اجرای این طرح در کل کشور با الگو قرار دادن فارس کرده است که امید می رود با اختصاص یافتن اعتبار ات این پروژه در فارس نیز سرعت بیشتری گرفته و مرتفع شود خرد در توضیح مراحل اجرای طرح کاداستر اراضی گفت : تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده از اراضی کشاورزی را خریداری و سپس با توصیفی کردن اطلاعات به دست آمده از این تصاویر ، در پنج طبقه شامل منابع آب ، خاک ، بهره‌برداران ، میزان تولید و اطلاعات مربوط به هوا و اقلیم دسته‌بندی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس مهم‌ترین اهداف این طرح را هویت بخشیدن به کشاورزان و باغداران و دیگر تولید کنندگان بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود : با انجام طرح کاداستر که همان ثبت حقوقی اراضی و در واقع سنددار کردن زمین‌ها و باغات است یکی از بزرگترین معضلات بهره‌برداران که مشکل دریافت وام ، تجهیزات و دیگر نهاده‌های مورد نیاز است رفع می‌شود./س

 
برچسب ها: کاداستر ، اراضی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.