شهردار تهران و معاون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کردند ؛

قالیباف : قرن 21 قرن بازیابی قدرت آسیا است

شهردار تهران و بنیان گذار مجمع شهرداران آسیا که به منظور شرکت در سومین دوره اجلاس این مجمع به بانکوک سفر کرده است ،دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران از شهرداري تهران، خانم دکتر هیزر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) و دکتر محمد باقر قالیباف ساعتی پیش در مقر سازمان ملل در بانکوک دیدار و گفتگو کردند .  
شهردار تهران در این دیدار با بیان اینکه شهرها باید بتوانند بین حوزه ملی و محلی تفکیک ایجاد کنند و با اصلاح ساختار به سمت مدیریت مطلوبتر مشکلات گام بردارند گفت : نهادهای بین المللی نظیر اسکاپ و یا مجمع شهرداران آسیا و ... در این راه می توانند با ارائه آموزش و انتقال تجربه های مفید مدیران شهری را همراهی نمایند.
قالیباف با اشاره به مشکلات فراروی کلانشهرهای جهان نظیر مهاجرت بی رویه ، آلودگی هوا ، حاشیه نشینی ، حمل نقل عمومی نامناسب خاطرنشان کرد : قرن 21 قرن شهرهاست و بیش از 50 درصد جمعیت جهان در این قرن شهرنشین خواهند بود و این رشد جمعیتی تدابیر خاص مدیریتی را می طلبد. 
وی با بیان اینکه شهر تهران در طول دهه گذشته توانسته به صورت جهشی بر بسیاری از مشکلات فائق آید افزود : در زمینه هایی نظیر کنترل آلودگی هوا و تلاش برای کاستن آن ، اولویت دادن به حمل و نقل عمومی با تاکید بر مترو و بی آر تی ، گسترش بزرگراه های شهر و ... می توان گفت پایتخت جمهوری اسلامی ایران پیشتاز است . 
بنیان گذار مجمع شهرداران آسیا ایجاد سرانه مناسب فضای سبز در سال های اخیر را از دیگر اقدام های مهم شهرداری تهران بر شمرد و ادامه داد : در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی افزایش مشارکت مردم مهم ترین رویکرد تهران بوده و طی سال های اخیر 374 پارلمان محلی در تهران تشکیل شده و تمامی امور مربوط به برنامه ریزی و اجرای فعالیت ها با مشارکت فعال مردم صورت می گیرد. 
شهردار تهران در ادامه به دلایل شکل گیری مجمع شهرداران آسیا اشاره و کرد و گفت : در دهه دوم قرن بیست و یک ، 55 درصد تجارت جهان در آسیا رخ خواهد داد . از جهت منابع طبیعی ، منابع انسانی و تمدن و فرهنگ کهن نیز قاره آسیا سهم بزرگی در دنیا دارد و باید قرن 21 را قرن بازیابی قدرت آسیا دانست . 
وی ادامه داد : همه سازمان ها و نهادهای محلی ، ملی و بین المللی در آسیا باید احساس کنند رسالت و وظیفه بزرگی بر عهده دارند و همه این ها موجب شد بنده و همکارانم در شهرهای آسیا تلاشی برای نزدیک کردن مراکز جمعیتی آسیا به یکدیگر را آغاز کنیم. 
قالیباف تصریح کرد : موفقیت شهرهای آسیا در گرو مولد بودن در همه زمینه ها است.
خانم دکتر هیزر ، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این دیدار ضمن قدردانی از شهردار تهران با بیان دستاوردها و نتایج سفر اخیر خود به تهران و ارائه این گزارش در نشست آتی هیئت حاکمه اسکاپ ، گفت : تصمیم گیرندگان شهرها باید برای یافتن راه های مقابله با چالش های شهری و تبدیل شهرها به مراکزی هوشمند ، خلاق ، امن و قابل زیست تلاش کنند . 
وی از ویژگی یک شهر خوب را قابلیت دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی دانست و افزود : سرمایه گذاری در این حوزه بسیار پر اهمیت است و بسیاری از موضوعات شهری به این بخش وابستگی مستقیم دارد . 
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به شکل گیری مجمع شهرداران آسیا تصریح کرد : باید تلاش کنیم تجربیات خود در همه زمینه ها به ویژه موضوعاتی نظیر بحران ها و بلایای طبیعی به اشتراک بگذاریم. 
شایان گفتن است در این دیدار دکتر علیرضا دبیر عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر تهران و حسین کمالیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بانکوک ، شهردار تهران را همراهی می کردند./ف
برچسب ها: قالیباف ، آسیا ، شهردار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار