صادقي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

کاريکاتورهاي توهين‌آميز سياسي پيگرد حقوقي دارد

يک وکيل دادگستري گفت: اگر در قالب کاريکاتور مقامات سياسي کشور مورد تمسخر و توهين قرار بگيرند، جرائمي خاص مشمول کاريکاتوريست مي‌شود که به لحاظ حقوقي قابل پيگيري است.

محمود صادقي در گفتگو با خبرنگار حقوقي، قضايي باشگاه خبرنگاران درباره مجازات توهين و تمسخر عليه مقامات سياسي کشور به صورت کاريکاتور در جرايد و مطبوعات اظهار داشت: هدف از کشيدن کاريکاتور انتقاد از مسائل اجتماعي، اقتصادي و يا سياسي به حالت طنزگونه است اما در صورتيکه اين مسئله شکل توهين و تمسخر به فرد يا مقدسات ديني را داشته باشد، مشمول مجازات مربوط مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه در ادامه يادآور شد: اگر کاريکاتور در مورد مقامات سياسي کشور به حالت ناسزا، تمسخر و توهين تبديل شود جرائمي خاص مشمول آن مي شود که به لحاظ حقوقي قابل پيگيري است.

صادقي با بيان اين مطلب که در بسياري موارد هدف افراد استهزاء و توهين در کاريکاتور نيست، تصريح کرد: کاریکاتور یکی از قالب‌های رسانه‌ای است که اغراق در چهره و سیمای افرادی که کاریکاتور آنها کشیده می‌شود جزء ذاتی و عنصر تفکیک ناپذیر این رشته است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه قانون خاصي شامل اين موارد نمي‌شود، گفت: اين مسئله تفسيربردار است بدين معني که مي‌بايست مورد بررسي قرار بگيرد و چنانچه قاضي ثابت کند اهانتي صورت گرفته است مجازاتي را براي آن مشخص مي‌کند.

اين وکيل دادگستري در پايان خاطر نشان کرد: ماده و تبصره‌اي درمورد اهانت به وسيله کاريکاتور وجود ندارد و اين مورد شامل قانون مطبوعات و مجازات اسلامي مي‌شود و اگر هتک حرمت ثابت شود فرد شاکي مي‌تواند اقامه دعوي کند. 

گفتني است؛ چندي پيش مدير کل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت ارشاد گفت: در دادرسی‌های قضائی لازم است که اقتضائات هریک از قالب‌های مطبوعاتی بخصوص طنز و کاریکاتور مورد توجه قرار بگیرد تا احکامی که در این زمینه صادر می‌شود فنی‌تر و منصفانه‌تر باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: قانون ، کاریکاتور ، جرم ، توهین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار