هر شب با قرآن/ حساب بانکیتان را از خوبی پرکنید

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۱۵ سوره إسراء
مَّنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا

هر که هدایت یافت به نفع و سعادت خود آن را یافته است و هر که به گمراهی افتاد آن گمراهی به زیان خود او خواهد بود و هیچکس بار گناه دیگری را به دوش نخواهد کشید؛ و ما هرگز قومی را عذاب نخواهیم کرد مگر آنکه در میان ایشان رسولی برانگیزیم. (و حجت را بر ایشان تمام گردانیم)

*از دیدگاه زیبایی شناسی، چهار واحد هنری و به تعبیر اروپاییان «موومان» در این قطعه موسیقی کوتاه گرد آمده است. جمله «مَّنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدي لِنَفْسِهِ» خود یک واحد کامل هنری در صورت و معناست.


*آری خدای مشفق و مهربان ما را تعلیم می‌دهد و این تعلیمات را عاشقان او و بلبلان باغ او بر شاخسار سخن زمزمه می‌کنند که:
عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت         که گناه دگری بر تو نخواهند نوشت
حافظ


*بار گناه مسئولیت انجام کاری است که ایجاد رنج و محنت کرده است و رهایی از این بار تنها به پشیمانی و سپس جبران مافات در حق ستمدیده یا در صورت فوت امکان در حق نیازمندان دیگر میسر است. طاعات و عبادات ظاهری و ختم «امن یجیب» و ختم «اذا وقعة» و ختم قرآن در این مورد به تنهایی کارساز نیست.

*زیرا تاریکی را نور از میان می‌برد، غضب را شرح صدر و مدارا مداوا می‌کند نه استغفار، و رنج را، ایجاد شادی و راحت جبران می‌کند نه دعای خیر و آرزوی سلامت، و گریاندن را به خنده آوردن جواب گوید نه الحمد خواندن.

*عالم بانکی است که خوبیهای ما را به حساب می‌گذارند و بدی‌ها را همچنین، و اگر در موازنه بدهکار شویم، نمی‌توانیم طلب شادی کنیم مگر از نو شادی و خرمی خلق کنیم با خلق خوش و دل پاک تا حسابمان نخست تسویه و سپس طلبکار شود.

*شادی قبضی است که از بانک عالم می‌آید که شما را در حساب موجودی فراوان است و این قبض همه دلتنگی ها را برطرف می‌کند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار