سرپرست کمیته ماشین های کشاورزی و صنایع غذایی؛

ایجاد رشته مهندسی ماشینهای صنایع غذایی در دانشگاهها

کشاورزی هیچ کشوری رشد نمی کند مگر این که صنعتی شود و صنعتی شدن آن حمایت بیشتر مسئولان را می طلبد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر رفیعی در نشست مدیران وروسای کمیته های برنامه ریزی آموزش عالی اظهار داشت: مسئولیت صنعتی کردن کشاورزی بر دوش کمیته ماشین های کشاورزی است که باید در ابتدا رشته جدید رشته صنایع غذایی تعریف شود.
وی با بیان اینکه داشته های ما در زمینه ماشین های کشاورزی و صنایع غذایی اندک است، افزود: برای بهبود این روند به عنوان گام اول  تعریف رشته جدیدی  به نام مهندسی ماشینهای صنایع غذایی بود که در مقطع کارشناسی مصوب شد و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در شرف تصویب است.
دکتررفیعی گفت: نگاه دیگر ما به رشته مکانیک ماشینهای کشاورزی که امروزه در دنیا به نام مهندسی مکانیک بایوسیستم شناخته می شود، است که تحولات بالای 60 درصد در این رشته صورت گرفته ، چنانچه در مقطع کارشناسی ارشد آن از 35 درس ، 26 درس تغییر کرده و در مقطع دکتری نیز از 17 درس ، 12 درس آن  تغییر یافته است.
سرپرست کمیته ماشین های کشاورزی و صنایع غذایی افزود: این رشته در کارشناسی دارای یک گرایش و در کارشناسی ارشد دارای سه گرایش ماشینهای کشاورزی، انرژی های تجدید پذیر و فناوری پس از برداشت می باشد که ابتدا بصورت پایلوت در یک یا دو دانشگاه بصورت آزمایشی اجرا می شود.
وی همچنین بر رشته مکانیزاسیوم کشاورزی تاکید کرد و گفت: این رشته باید گسترش پیدا کند و به جای ماشینی کردن کشاورزی، صنعتی کردن کشاورزی را بر عهده بگیرد.
دکتر رفیعی خاطر نشان کرد: وظیفه مهندسی صنایع  در دانشکده های فنی ومهندسی، صنعتی کردن تولیدات آن دانشکده هاست و چنانچه آنرا گسترش دهیم تبدیل به رشته مهندسی صنایع بایوسیستم می شود که وظیفه اصلی آن صنعتی کردن تولیدات کشاورزی است.
وی افزود: رشته مهندسی صنایع بایوسیستم در سه خوشه و زمینه مهم بهره برداری و استفاده از ماشینهای کشاورزی، مدیریت انرژی و مدیریت ضایعات و پس مانده های کشاورزی و با سه گرایش در کارشناسی وسه گرایش در دکتری، پس از نهایی شدن بصورت آزمایشی انجام خواهد شد.
دکتر رفیعی ادامه داد: رشته دیگری که مورد بازنگری قرار گرفته ، علوم و صنایع غذایی است که در آن تنوع رشته زیادی داشتیم و این رشته ها را تجمیع کردیم و به عنوان مهندسی علوم وصنایع غذایی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در مرحله نهایی کردن آن هستیم.
وی افزود: نگاه ما باید نسبت به کشاورزی تغییر کند  چرا که کشاورزی محور اتصال کشور است وامنیت غذایی حرف اول را در جامعه می زند و در حال حاضر که کشور با تحریم روبرو شده، بحث توسعه کشاورزی بسیار مهم است ./ع2
برچسب ها: دانشگاه ، کشاورزی ، دکتری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۲۲:۵۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
سلام من الان چند سال فارغ التحصیل ماشین های کشاورزی هستم هر جا رفتم کاری پیدا نکردم حالا شما بگید من چه شغلی داشته باشم با این رشته منفعل الانم بیکارهستم
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۹:۱۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
سلام هیچ رشته ای بازار کار ندارد مگر پزشکی
Iran (Islamic Republic of)
مرتضي شعباني
۱۵:۳۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
سلام
من امسال به رشته ي مهندسي ماشين هاي صنايع غذايي قبول شدم.... نميدانم اين رشته بازار كار دارد يا خير... نميدانم ايا به اين رشته در دانشكاه تبريز بروم يا خير... لطفا راهنمايي كنيد
آخرین اخبار