تحلیل خبری/

جایگاه ایران در راهبرد جدید دفاعی آمریکا

رئیس‌جمهور ‌آمریکا با معرفی استراتژی دفاعی این کشور بر ضرورت کاهش بودجه نظامی این کشور تاکید کرد و برغم محدودیت‌های مالی پنتاگون اعلام کرد که چین، منطقه اقیانوس آرام و ایران همچنان در اولویت‌های دفاعی آمریکا قرار دارند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در روز پنج‌شنبه ضمن معرفی استراتژی جدید دفاعی این کشور اعلام کرد که ایالات متحده همچنان در صدد حفظ "برتری نظامی" خود است.

گرچه ضرورت تغییر در استراتژی نظامی آمریکا در دهه‌های گذشته نیز آشکار شده بود، اما بحران مالی کنونی در این کشور، کاخ سفید را به اخذ تصمیمی سریع‌تر واداشته است.

بدهی‌های نجومی دولتی، مقامات آمریکا را مجبور کرده که حدود ۴۵۰ میلیارد دلار در خلال ۱۰ سال آینده از بودجه نظامی این کشور بکاهند.

اوباما در پنتاگون گفت: ارتش ما لاغر‌تر خواهد شد. وی تاکید کرد که خروج سربازان آمریکایی از عراق و خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان تا سال ۲۰۱۴ نشان‌گر "یک چرخش" در سیاست‌گذاری دفاعی آمریکا است.

تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه آسیا

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که حضور نظامی ایالات متحده در آسیا و حوزه اقیانوس آرام» افزایش خواهد یافت.

اوباما گفت: در این مناطق ما دست به صرفه‌جویی و کاهش بودجه نخواهیم زد.

کارشناسان نظامی بر این باورند که تاکید مقامات آمریکایی بر اهمیت این منطقه با توجه به برآمد اقتصادی و نظامی (بویژه نیروی دریایی) چین قابل فهم و توضیح‌پذیر است.


ایران در کانون توجهات آمریکا

ایران یکی از اولویت‌های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه و آسیا به شمار می‌آید.

ایالات متحده خواهان تعمیق همکاری نظامی با کشورهای خاورمیانه برای مقابله با ایران است.

در استراتژی جدید آمریکا صریحاَ آمده است که ایالات متحده موظف است که علیه ایران دست به عمل زند.

تامین تردد آزاد نفت‌کش‌ها و امنیت راه‌های تجاری در خلیج فارس یکی از اولویت‌های آمریکا به شمار می‌آید.

برنامه اتمی ایران یکی دیگر از چالش‌های آمریکا است.

برنامه موشکی ایران نیز ضرورت اقدامات مناسبی را برای ایجاد سپر موشکی در اروپا طلب می‌کند.


وداع با استراتژی دو جنگ همزمان

دکترین دفاعی آمریکا در گذشته بر این اصل استوار بوده که ایالات متحده باید توانایی پیشبرد دو جنگ پیروزمند همزمان را داشته باشد. این استراتژی در گذشته نیز از سوی برخی مقامات نظامی آمریکا نیز مورد انتقاد قرار گرفته بود.

پیشبرد همزمان جنگ در عراق و افغانستان تنها یکی از نمونه‌های اجرایی این استراتژی قدیمی است. در برنامه جدید آمریکا پیروزی در یک جنگ بزرگ و مهار جنگ دوم در نظر گرفته شده است.

در توضیحات استراتژی جدید آمریکا پیرامون مهار جنگ دوم آمده است: آمریکا موظف است که در دومین منطقه برنامه‌های مهاجمان را برهم زند و یا هزینه‌های سنگین نظامی و غیرقابل‌قبولی را به آنان تحمیل کند.

پانتا برای آرام کردن منتقدان گفت: ما همواره در شرایطی قرار خواهیم داشت که می‌توانیم با یک دشمن بجنگیم و پیروز شویم.

کاهش نیروی زمینی و تقویت نیروی دریایی و هوایی

تجربه‌های منفی و هزینه‌های سرسام‌آور کنونی نشان می‌دهند که آمریکا در آینده دارای ظرفیت کافی برای اشغال مناطق گسترده نیست. در واشنگتن آشکارا از جنگ‌های پرهزینه‌ای مانند جنگ عراق و افغانستان انتقاد می‌شود.

کاهش بودجه و بنیه نیروی زمینی آمریکا در استراتژی جدید نظامی در همین راستا معنا می‌یابد. آمریکا خواهان تقویت نیروی دریایی و هوایی خود است. گسترش سامانه‌های تسلیحاتی مدرن برای پیشبرد عملیات محدود نظامی در استراتژی جدید منظور شده است./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار