اردبيل/مشاور وزیر امور خارجه؛

کشورهای حوزه خزر اجازه دخالت بیگانگان را نمی‌دهند

مشاور وزیر امور خارجه ایران گفت: کشورهای حوزه دریای خزر اجازه کوچک‌ترین دخالت به بیگانگان و تحرک نظام‌های استکباری را نمی‌دهند

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران؛علیرضا بیگدلی ديروز در نشست بررسی حقوق دریای خزر که به میزبانی مرکز فرهنگی و مطالعاتی قفقاز اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر با همکاری کشورهای حوزه دریای خزر آرامش خوبی را در منطقه شاهد هستیم اما دشمنان مشترک کشورهای منطقه این آرامش و امنیت را قبول ندارند و با شیطنت‌های مختلف در صدد بر هم زدن این حسن روابط و تبادل نظر هستند.
وی تصریح کرد: ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس باید با تأمین آرامش و امنیت اجازه دخالت کشورهای فرا منطقه‌ای را ندهند چرا که آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند با دسترسی به این مسیر دریایی اهداف نامشروع خود را به دست آورند.
بیگدلی مناسبات ایران با کشورهای منطقه را بسیار مناسب و در عین احترام منافع کشورهای همسایه توصیف کرد و افزود: دولتمردان ایران و آذربایجان و دیگر کشورهای حوزه دریای خزر به گسترش مناسبات اعتقاد دارند و مسایل حاشیه‌ای نمی‌تواند بر این روابط سایه بیفکند.
این مسئول به علایق و ریشه‌های مشترک با کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان اشاره کرد و ادامه داد: همگرایی منطقه‌ای می‌تواند بسیاری از کاستی‌ها و نقص‌ در روابط را برطرف کرده و این کشورها را به سوی کسب منافع مشترک رهنمون کند.
وی با اعلام این‌که تمام منابع زیرزمینی دریای خزر متعلق به کشورهای مشترک‌المنافع این منطقه است، خاطرنشان کرد: نباید این کشورها به نظام‌های سلطه اجازه دخالت در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود را بدهند چرا که آمریکای زخم خورده از ایران به دنبال مسلط شدن به کشورهای همسایه ایران است تا بتواند از این طریق ضربه به کشورمان وارد کند.
به گزارش فارس، سفیر سابق ایران در باکو با بیان این‌که در این گسترش روابط حفظ منافع منطقه‌ای بسیار با اهمیت است، اضافه کرد: هر چند برخی موضع‌گیری‌های منفی اسباب ناراحتی و نگرانی‌ها را به وجود آورده است اما تعمیق روابط دو کشور امری ارزشمند است.
 
* تقسیم منابع زیرزمینی خزر براساس توافق کشورها اتفاق می‌افتد

در این نشست مسئول دبیرخانه دریای خزر وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هرگونه تقسیم منابع ارزشمند دریای خزر منوط به توافق کشورهای همسایه است و هرگونه توافق چندجانبه بی‌معنا است.
مرتضی دمیرچی‌لو افزود: براساس تفاهمنامه امضا شده بین کشورهای مشترک‌المنافع دریای خزر ضرورت دارد در تقسیم دریای خزر منافع کشورها در نظر گرفته شده و حق کشوری ضایع نشود.
وی با اعلام این‌که بدون توافق پنج کشور ساحلی دریای خزر هر تصمیم‌گیری بی‌فایده است، تصریح کرد:‌ هیچ کشور ساحلی خزر به جز موارد توافق شده حق بهره‌برداری یک‌جانبه را ندارد و برای هیچ دولتی نیز در فعالیت‌های مختلف در خزر محدودیتی وجود ندارد.
سفیر سابق ایران در گرجستان خاطرنشان کرد: سرنوشت خزر باید در اجلاس سران و بررسی رژیم حقوقی خزر مورد ارزیابی و تعیین تکلیف قرار گیرد و ما به ادامه این نشست‌ها و تصمیم‌های آن امیدواریم.
وی با بیان این‌که ایران هرگز از حق خود در دریای خزر کوتاه نیامده و از آن عقب‌نشینی نمی‌کند، اضافه کرد: ما از سه منظر سیاسی، حقوقی و عملیاتی درباره موضوع خزر فعالیت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم حق ما در این پهنه آبی نادیده گرفته شود.
به گفته مسئول دبیرخانه دریای خزر در وزارت امور خارجه در بحث شیلات، محیط زیست، تحقیقات دریایی، اکتشاف نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران فعالیت گسترده‌ای در دریای خزر داشته و دارد و با استقرار سکوی نیمه شناور امیرکبیر اقدامات مطالعاتی و اکتشافی خوبی در اعماق جنوبی این دریا انجام شده است.
وی از دستیابی کارشناسان ایرانی به حوزه گازی غنی در جنوب خزر اشاره کرد و ادامه داد: هیچ اقدام یک یا چند جانبه در خزر دلخواه ما نیست و ما به توافق پنج کشور ساحلی دریای خزر در بهره‌برداری از منابع آن امیدواریم.
دمیرچی‌لو در پایان گفت: هم اکنون حضور نظامی مقتدری در دریای خزر داریم و با داشتن 27 فروند کشتی تجاری در خزر یکی از کشورهای فعال در زمینه اقتصادی در این دریا هستیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.