مازندران/

38هزار تن از محصول شیلاتی مازندران صادراتی است

مدیرکل شیلات مازندران گفت: 38 هزار تن از تولید‌های شیلاتی مازندران، قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛یازدهمین جلسه کمیته پایش تجارت خارجی استان مازندران با دستور بررسی وضعیت تولید و صادرات محصولات شیلاتی استان، مسائل و مشکلات این بخش با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیرکل شیلات، نمایندگان ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمل و نقل و پایانه‌ها، گمرگ، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، اتحادیه صادرکنندگان استان، کارشناسان و تشکل‌های شیلاتی در سالن اجتماعات شیلات مازندران در بابلسر برگزار شد.
مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به ظرفیت بالای شیلاتی استان، میزان تولید سال گذشته آبزیان در مازندران را 80 هزار تن اعلام کرد و گفت: براساس برنامه و طرح فوق‌العاده شیلات استان پیش‌بینی ما این است که شیلات استان در پایان برنامه پنجم این میزان تولید را به 100 هزار تن در سال 1394 برساند.
حسن حبیب‌نژاد یادآور شد: از این میزان 38 هزار تن مازاد مصرف، قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارد که با توجه به اهمیت موضوع باید زمینه لازم را برای صادرات فراهم کرد.
مدیرکل شیلات مازندران از صادرات بیش از 57.5 میلیون دلاری محصولات شیلاتی به خارج از کشور در سال جاری خبر داد و افزود: صادرات انواع آبزیان تازه در قالب کامیون‌های سردخانه‌دار به وزن 2 هزار و 371 تن مطابق با آخرین دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی و شیلات به کشور عراق بود که ترکیب گونه‌ای صادرات انواع ماهیان گرم آبی، تولید 55 درصد ماهی کپور، 35 درصد فیتوفاک و 10 درصد آمور است.
حبیب‌نژاد تصریح کرد: 21 تن ماهی منجمد کیلکا به ارزش اقتصادی 15 هزار دلار به کشور ترکمنستان صادر شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میزان صادرات آبزیان استان به مرز 10 میلیون دلار برسد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در این نشست با تاکید بر جایگاه ممتاز شیلات مازندران در فعالیت‌های شیلاتی کشور، بر توسعه و بهبود فرآیند صادرات، تشکیل تشکل خاص صادرات آبزیان، احصای مشکلات و موانع و استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی تاکید کرد.
حسن اسماعیلی گفت: این اداره کل آمادگی برنامه‌ریزی و هماهنگی برای اجرای نمایشگاه‌ها و تورهای خاص شیلاتی برای توسعه صادرات درکشورهای هدف به ویژه چین را دارد.
در این جلسه رعایت استانداردهای بازار هدف، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای دانش دست‌اندرکاران بخش، ارتباط قوی‌تر از طریق رایزن اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای هدف، حذف واسطه و ایجاد تشکل خاص، گسترش بازارهای هدف، تنوع محصولات صادراتی، استفاده از ظرفیت صندوق ملی توسعه، برگزاری نمایشگاه‌ها و تورهای خاص صادرات و عضویت شیلات در کار گروه پایش صادرات مورد تاکید اعضای جلسه قرار گرفت.
در این جلسه نمایندگان تشکل‌های شیلاتی و نیز دستگاه‌های اجرایی عضو کمیته درباره چالش‌ها و مشکلات صادرات بخش شیلات، راهکارهایی را ارائه کردند. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.