نگرانی سلفی ها از مدل اهل سنت ایران؛

قطر در جنوب شرق ایران به دنبال چیست/ گروهک انصار ایران چگونه شکل گرفت؟

قطر به صورت ویژه روی گروه های تروریست زوم کرد و عربستان نیز پیوندش را با اپوزسیون سبز به شرط توجه جریان فتنه به خواسته های وهابیون منطقه برای امتیاز دادن نظام به آنها عمیقتر کرد و البته هردو کشور هدف مشترک ترویج سلفی گری در جنوب شرق را در اولویت قرار دادند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، عاملین ترور مولوی مصطفی جنگی زهی از علمای بسیجی اهل سنت سیستان و بلوچستان به نقش مستقیم قطر در این جنایت و دریافت پول و امکانات از این کشور به صورت بی واسطه اعتراف کرده اند.
به صورت سنتی سرویس اطلاعاتی آمریکا با همکاری موساد سالهاست ترویج سلفی گری در جنوب شرق ایران را در دستور کار قرار داده است. خروجی چنین تمرکزی طالبان و گروه های تروریستی همچون سپاه صحابه در پاکستان و برخی گروه های تروریست مانند گروهک ریگی ، فرقان و اخیرا گروه های مانند انصار ایران، جیش العدل و سپاه صحابه بلوچستان در محیط داخلی ایران شده است.

در این تفکر سنتی که با حمایت سرویس اطلاعاتی عربستان و دلارهای نفتی این کشور نیز حمایت میشد دو هدف راهبردی مدنظر بود اول ترویج سلفی گری در جنوب شرق ایران از طریق بسط حوزه های علمیه تندرو اهل سنت که نوعی تضاد و تقابل اعتقادی میان اهل سنت ایران و مبانی اعتقادی جمهوری اسلامی ایجاد شود و دوم بتوانند از دل این تضاد اعتقادی گروه های تروریست وهابیی را بوجود بیاورند که بی ثبات سازی در جنوب شرق و پروژه مشغول سازی ایران را به محیط داخلی خود رقم بزنند. که متاسفانه با بی تدبیری و عدم نظارت دقیق دستگاه های مسئول در گذشته این سناریو تا حدودی در جنوب شرق بسط پیدا کرد و مدارس مروج وهابی گری در سیستان و بلوچستان طی سالهای اخیر رشد قارچ گونه ای پیدا کرده است.

اما در سال 2011 و علی الخصوص سال 2012 همزمان با وقوع و بسط بیداری اسلامی یک نقش ویزه امنیتی اطلاعاتی برای قطر توسط سرویس اطلاعاتی سیا تعریف شد که مهمترین ماموریت ان بی ثباتی سازی کشورهای با ثبات در خاورمیانه شامل ایران، سوریه، عراق، لبنان و .. و نفوذ ذر کشورهای قیام کننده مانند مصر ، لیبی و تونس از طریف گسترش سلفی گری و کمک های مالی برای به انجراف کشیدن انقلاب ها بود.

در این میان ایران به عنوان الهام بخش بیداری اسلامی در راس این سناریو اطلاعاتی قرار گرفت و در جنوب شرق ایران مثلث عربستان سعودی، قطر و طالبان با کمک برخی افسران اطلاعاتی پاکستان که گرایش وهابی گری داشتند بر شدت کار عملیات پنهان اطلاعاتی در جنوب شرق افزوده شد.

قطر به صورت ویژه روی گروه های تروریست زوم کرد و عربستان نیز پیوندش را با اپوزسیون سبز به شرط توجه جریان فتنه به خواسته های وهابیون منطقه برای امتیاز دادان نظام به آنها عمیقتر کرد و البته هردو کشور هدف مشترک ترویج سلفی گری در جنوب شرق را در اولویت قرار دادند.

گفتنی است قطر که پیش از این با گروهک ریگی رابطه خوبی داشت و شبکه الجزیره به صورت اختصاصی فیلم جنایات و عملیات های عبدالمالک ریگی را منتشر میکرد پس از دستگیری سرکرده این گروه به صورت ویژه بر برخی افرادهای منشعب شده از این گروه توجه کرد.
از دل این توجه ویژه گروه تروریستی همچون انصار ایران بوجود آمد که چند ماه قبل یک عملیات ناکام انتحاری را در بندر اقتصادی چابهار رقم زد.

عامل انتحاری گروه تروریستی انصار ایران در مسجد امام حسین(ع) چابهار

قطر طی دو سال اخیر برای نفوذ خود در تحولات جنوب شرق ایران چهار اقدام ویژه اطلاعاتی را به صورت فشرده انجام داد، اول دستگاه امنیتی قطر با تاسیس دفتر نمایندگی طالبان در دوحه موافقت کرد و به صورت بی سابقه ای نفوذ خود را در میان طالبان افغانستان و پاکستان گسترش داد؛ دوم، پس از تشکیل یک شبکه قوی از طریق آن دسته از طالبان که با برخی علمای وهابی بلوچستان ایران رابطه سنتی و یا درس خوانده پاکستان بودند ارتباط کاری برقرار کرد؛ سوم ،ضمن خریداری و بکارگیری برخی از عوامل نفوذی در بلوچستان برای اجرای سناریوهای امنیتی از  آنها استفاده کرد و چهارم از طریق شبکه پیچیده ایجاد شده پول به برخی حوزه های مروج وهابی گری تزریق کرد.


عکس منتشر شده از اعضای گروه تروریستی انصار ایران

در همین ارتباط گیری‌ها با برخی عوامل نفوذی در بلوچستان و در خواست از آنها برای ترویج سلفی گری این عوامل نفوذی یکی از مهمترین عوامل جلوگیری ازبسط تفکر سلفی گری در منطقه را مولوی های اهل سنت معتقد به گفتمان انقلاب و امام ورهبری معرفی کردند و پس از این دستور حذف فیزیکی مولوی های همراه انقلاب در برنامه عملیاتی قرار گرفت.

در این باره یک لیست ترور شکل گرفت که شامل مولوی های با سه ویژگی، مخالف گفتمان سلفی گری عربستان و پاکستان، ضد فتنه سبز و معتقد به گفتمان انقلاب، امام و رهبری بود و مولوی مصطفی جنگی زهی یکی از افراد این لیست محسوب میشد.

عاملین ترور  از علمای بسیجی اهل سنت سیستان و بلوچستان به نقش مستقیم قطر در این جنایت و دریافت پول و امکانات از این کشور به صورت بی واسطه اعتراف کرده اند.

در اعترافات تکان دهنده عاملین ترور آمده است که فردی به نام مولوی نقشبندی - از علمای وهابی بلوچستان -که دارای حوزه علمیه بزرگی نیز در منطقه راسک شهرستان سرباز درجنوب سیستان و بلوچستان می باشد از چند سال قبل با برخی کشورهای مرتجع عربی ارتباط داشته و به این کشورها سفرهای نیز کرده و در آنجا برای گسترش سلفی گری در سیستان و بلوچستان نیز به صورت مستقیم پول دریافت می کند.

این ترور که با فتوا و طراحی مولوی نقشبندی – از علمای وهابی منطقه بلوچستان- صورت گرفته بوسیله فردی به نام آبادیان و همکاری مستقیم پسر مولوی نقشبندی صورت گرفته است.

بر طبق اعترافات فرزند مولوی نقشبندی وی بر اساس فتوای پدرش و با پرداخت 700 میلیون تومان پول به فردی به نام آبادیان و چند فرد جوان ناآگاه منجمله فرزند خودن آبادیان این ترور صورت گرفته است.


 مولوی مصطفی جنگی زهی

فرزند مولوی نقش بندی اعتراف می کند که پدرش چندین بار به کشورهای همچون قطر و امارات رفته و از وهابیون این کشورها پول برای تبلیغ و گسترش وهابیت در بلوچستان ایران دریافت کرده است.

در اعترافات عوامل ترور مولوی جنگی زهی آمده است که مولوی نقشبندی از وهابیون قطر بابت این ترور 800 میلیون تومان پول دریافت می کند و از عوامل این ترور درخواست میکند که ازصحنه قتل فیلمبردای کرده تا او این فیلم را به قطر ارسال کند.

مهمترین دلیل تمرکز قطر و عربستان برای حذف ترور افرادی مانند مولوی جنگی زهی جلوگیری از بسط الگوی اهل سنت انقلابی ایران در این دو کشور و دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا می باشد.

جمهوری اسلامی علاوه بر ارائه یک الگوی حکومتی به مسلمان جهان توانست سبک زندگی یک اهل سنت انقلابی را نیز ارائه بدهد که امروز این الگو در جهان اسلام منجمله سوریه، عراق، لبنان و تونس عملا وجود دارد و این بزرگترین نگرانی و رقیب برای مدل  الگوی های سلفی و سکولار – ترکیه- می باشد.

سبک مدل اهل سنت انفلابی ایران دارای چند ویژگی راهبردی می باشد که اعتقاد به تفکیک میان اسلام آمریکایی و اسلام ناب، اعتقاد به وحدت به عنوان مبانی یک فرد مسلمان ، طرد جریان تفکیری و بازگشت دین به عرصه سیاست و حکومت با قرائت امام خمینی از مهترین ویزگی های ان است.

این الگو خود را در جریان بیداری اسلامی روز به روز بیشتر در حال نشان دادن است، افزود: مدل اهل سنت انقلابی ایران به رقیبی برای مدل اهل سنت سکولار ترکیه و سلفی عربستان تبدیل شده و روند گرایش به این مدل سیر صعودی داشته است.

انقلابیون برخی کشورهای قیام کننده از همان ابتدا از ایران درخواست می کردند که برای انتقال تجارب این سبک از مدل اهل سنت انقلابی ایران افرادی را به آنها معرفی کنیم و اگر شهید جنگی زهی امروز زنده بود قطعا یکی از آن افراد بود.

درخواست برای مجازات عوامل ترور علی الخصوص مولوی نقشبندی به عنوان مفتی و عامل اصلی ارتباط با وهابیون عربی در میان مردم سیستان و بلوچستان به یک مطالبه تبدیل شده که امیدوارم قوه قضائیه بزودی عدالت را در این زمینه اجرا کند.


مولوی شهید جنگی زهی که بود؟


مولوی مصطفی جنگی زهی امام جمعه اهل سنت شهرستان راسک در جنوب سیستان و بلوچستان بعد از نماز جمعه 30 دی سال قبل در مسیر بازگشت به خانه با توسط توسط راکبان دو دستگاه موتور سیکلت ترور و به درجه رفیع شهادت رسید.

این مولوی اهل سنت در حالی به شهادت رسید که پیش از این گروهک جند الشيطان در بیانیه های مختلفی وی را تهدید به قتل کرده بود.

عبدالرئوف ریگی بردار عبدالمالک ریگی، پیش از این بارها قتل مولوی جنگی زهی را مجاز و جهاد علیه کفار معرفی کرده بود.

در آخرین مورد از این تهدیدها، سال قبل تعدادی از عوامل گروهک ریگی با حمله به خانه مولوی جنگی زهی قصد ترور وی را داشته بودند که موفق به این‌کار نشدند.

 مولوی مصطفی جنگی زهی

مولوی جنگی زهی بارها علی‎رغم تهدیدهاي گروه های مختلف وهابی در سیستان و بلوچستان و خارج از کشور اعلام کرده بود که شهادت را در راه انقلاب اسلامی یک افتخار بزرگ برای خود می داند و از افشاگری درباره وهابیت و عوامل ضد وحدت در سیستان و بلوچستان کوتاه نخواهد آمد.

وی حتی پس از ربودن پسرش به دست عوامل وهابی نیز حاضر به کوتاه آمدن در دفاع از انقلاب اسلامی نشد.

در عين حال، سخنرانی‌های مولوی جنگی زهی تنها به افشاگري در مورد وهابیت و گروهک ریگی محدود نبود و وی در طی یک‌سال اخیر افشاگری درباره آل سعود و آل خلیفه را نیز جزو وظایف علمای اهل سنت در ایران می دانست.

مولوی جنگی زهی در دوران فعالیت شهید شوشتری در سیستان و بلوچستان رابطه نزدیکی با این شهید برقرار کرده بود و با وی در مناطق مختلف بلوچستان از جمله سرباز و راسک و پیشین -محل شهادت شهید شوشتری- همکاری های گسترده ای داشت.

وی از منادیان فعال وحدت شیعی و سنی در جنوب شرق بود و تنها راه حفظ وحدت در سیستان و بلوچستان را اطاعت کامل از رهبری می دانست.

امام جمعه منطقه راسك، در آخرین مصاحبه خود قبل از شهادت نیز گفته بود كه "اطاعت از رهبری در نزد اهل سنت یک واجب شرعی است."
برچسب ها: قطر ، سلفی ، ایران ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.