هرمزگان/

سخنان جالب شهردار اسبق "پایتخت اقتصادی" در مورد موش‌های "پایتخت"

منصور آرامی شهردار سال‌های پیش بندرعباس که در زمان تصدیش بر این سمت نتوانست برنامه‌ای جامع برای کاهش موش‌ها ارائه دهد، اکنون در سمت نماینده مجلس سخنان جالبی را در این راستا مطرح کرده است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، در حالی موش‌ها به بخش و جزئی ثابت از نما و منظر این شهر تبدیل شده‌اند، که مبارزات مقطعی ارگان‌هایی همانند شهرداری نیز کارآمد واقع نشده است و نگرانی‌ها در این زمینه کماکان ادامه دارد.

هر چند که این معضل به عنوان معضلی ثابت گریبان اغلب شهرداری‌های ساحلی را در کشور گرفته است، اما انتظار می‌رود، با گذشت این همه سال و قدمت این پدیده دسته‌کم راه حلی برای کاهش موش‌ها اندیشیده شود.

افزایش فاضلاب‌های سطحی و عدم دفع اصولی آنها، تغییر ساختار ساحل شهرها که در بندرعباس ایجاد دیواره‌ها و اسکله‌ها به عنوان لانه‌های مصنوعی این موجودات زمینه تولید مثل آنها را فراهم می‌کند و عدم تنظیف مناسب معابر از جمله مواردی است که افزایش موش‌ها و رشد تصاعدی آنها را در برداشته است.

بندرعباس که در سال‌های اخیر چندین شهردار را به خود دیده است به عنوان یکی از شهرهایی است که همواره با این مشکل درگیر بوده است، منصور آرامی نیز از جمله شهردارانی است که در اوایل دهه 80 طی چندین سال به عنوان شهردار بندرعباس نتوانست راهکاری برای این پدیده طراحی کند.

وی که اکنون به عنوان نماینده حوزه انتخابیه بندرعباس و عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی در مجلس فعالیت می‌کند در جریان مصاحبه‌ای مطالب جالب توجهی را پیرامون موش‌ها و معضلات این موجودات بیان کرده است.

وی در این مصاحبه که در قالب یک گزارش اجتماعی از "خانه ملت" منتشر شده است، با بیان اینکه موش‌ها می‌توانند عامل انتقال 35 نوع بیماری به انسان باشند، گفته است: اگر این معضل شهری در سایه توجه به سایر مشکلات نادیده گرفته شود، بعید نیست که تا چند سال دیگر حتی جمعیت موش‌های کلانشهرها، هم‌تراز شهروندانش شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان سیر تصاعدی رشد موش‌های کلانشهرهای کشور، ادامه داده است: کم توجهی به آلودگی‌های محیطی شهرها می‌تواند، عامل مهمی برای رشد و ازدیاد حیوانات موذی نظیر موش‌ها باشد.

آرامی با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان هر موش می‌تواند در طول سه ماه 10 بچه تولید کند، می‌افزاید: به دلیل ویژگی‌های این حیوان جونده در افزایش نسل، ضرورت اتخاذ تصمیمات همه‌جانبه برای مقابله با این معضل شهری در شرایط کنونی بسیار مشهود است.

وی با انتقاد از اتخاذ برخی روش‌های ناکارآمد مبارزه با موش‌ها، تأکید کرده است: اگر این معضل شهری در سایه توجه به سایر مشکلات شهری نظیر ترافیک، آلودگی هوا و نظایر آن نادیده گرفته شود بعید نیست که تا چند سال آینده جمعیت موش‌های تهران بیشتر از تعداد شهروندان شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، شهرداری‌ها، شورای بهداشت شهرها و سازمان حفاظت محیط زیست را سه ضلع مثلث مقابله با موش‌ها خواند و گفت: این دستگاه‌ها باید با هم‌ افزاییش بیشتر در جهت ریشه‌کن کردن این حیوانات موذی که می‌توانند ناقل 35 بیماری مختلف به انسان  باشند، تلاش کنند.

آرامی در توضیح بیماری‌هایی که ممکن است این میهمان‌های ناخوانده برای شهروندان به همراه داشته باشند، نیز گفته است: طاعون، تیفوس، حصبه، تب راجعه، تولارمی و سالک از جمله بیماری‌های خطرناکی است که این حیوانات می‌توانند به جامعه انسانی منتقل کنند.

عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، افزود: آلودگی مواد غذایی به ادرار و مدفوع موش، گاز گرفتگی به وسیله موش و گزیدگی انسان توسط انگل‌های خارجی موجود در بدن موش‌ها (مثل کک) می‌تواند موجب ابتلای انسان به این بیماری‌ها شود.

حال باید دید که منصور آرامی که شاید بیشتر از تمامی نمایندگان حاضر در مجلس، با پدیده موش و حتی آنگونه که خود گفته با خطرات آن بر بهداشت و سلامت شهروندان نیز آشناست، آیا می‌تواند با آوردن تجربیات خود در این مورد به صحن مجلس و کمیسیون‌های مربوطه، این مشکل و پدیده همه‌گیر را برای همیشه از دوش کلانشهری همانند تهران بردارد یا نه، هر چند که او نتوانسته است نسخه‌ای برای موش‌های "پایتخت اقتصادی" بپیچد اما باید امیدوار بود، شاید وی بتواند نسخه‌ای برای موش‌های "پایتخت" بپیچد./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.