مشهد/

بازشناسي علوم حديث و فرهنگ اهل بيت(ع) در استان قدس رضوی

معاون گروه حديث بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي با اشاره به اينكه، احاديث اهل بيت(ع) به عنوان چراغ هدايت بشريت هستند، گفت: گروه حديث اين بنياد در احياء تراث اهل بيت(ع) و بازشناسي علوم حديث گام‌هايي را برداشته است.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد ، حجت‌الاسلام والمسلمين محمد حسن زبري قايني قرآن و عترت را دو شيء گرانبها عنوان كرد و افزود: بايستي قرآن و عترت را از طريق احاديث پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) به مردم و جامعه كنوني به‌ويژه نسل جوان معرفي كرد.

وي با اشاره به منتسب بودن بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي به حضرت رضا(ع)، عالم آل محمد (ص) گفت: اين مهم رسالت گروه حديث را در گسترش فرهنگ اهل بيت(ع) در جامعه اسلامي و تسهيل در كار مجتهدين و مراجع در استفاده از منابع حديثي مضاعف كرده است.

وي با بيان اينكه اين گروه همزمان با تأسيس بنياد پژوهش‌هاي اسلامي به سرپرستي مرحوم حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين كاظم مدير شانه چي تشكيل شد، اظهارداشت: تصحيح و تحقيق متون ارزشمند حديث و رجال شيعه، تأليف آثار ارزنده در مسائل حديث و مسائل مورد نياز روز جامعه از مهم‌ترين اهداف تشكيل گروه حديث است.

معاون گروه حديث بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي، «چاپ كتب تحقيقي مربوط به حديث و رجال شيعه»، «تأليف و تدوين موضوعات مهم اخلاقي و اجتماعي مورد نياز جامعه علمي و عامه مردم»، «ترجمه و تعليق بعضي از كتب حديث به منظور استفاده فارسي زبانان از انوار خاندان عصمت و طهارت(ع)» و «آموزش افراد جامعه به ويژه دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه كه تمايل به حديث و علم الحديث دارند» را از مهم‌ترين راهبردهاي اين گروه عنوان كرد.

چاپ و انتشار 40 كتاب و مجموعه حديثي

وي با اشاره به چاپ و انتشار 40 مجموعه و كتاب از سوي گروه حديث بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي، تصريح كرد: كتاب «سنن النبي(ص)» در 10 مجلد براي دسترسي عالمان علم الحديث از سوي اين گروه منتشر شده كه در اين مجموعه 20 هزار و 300 روايتي را كه مستقيما از رسول خدا(ص) و يا از اصحاب نقل شده جمع آوري شده است.

اين محقق و پژوهشگر ديني، «الحكم من كلام الامام اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب(ع)» در دو جلد را از ديگر آثار گروه حديث برشمرد و اضافه كرد: در اين مجموعه‌ 16 هزار حكمت حضرت علي(ع) به صورت الفبايي از منابع شيعه و سني جمع‌آوري شده است.

وي خاطرنشان كرد: كتاب «هداية الأ ُمّة الي احكام الائمّة عليهم السلام» مختصر كتاب وسائل الشيعه مرحوم شيخ حرّعاملي، دسترسي فقها را به احاديث وسائل آسان مي‌نمايد و اين مجموعه ارزنده براي نخستين‌بار از سوي بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي در هشت جلد به چاپ رسيده است.

وي اضافه كرد: كتاب «آداب معاشرت از ديدگاه معصومين(ع)» با موضوع آداب معاشرت در سفر و حضر تاكنون 13 مرتبه از سوي اين بنياد چاپ و منتشر شده است.

زبري قايني، «لمحات من حياة الامام الهادي» در خصوص بررسي و واكاوي زندگي امام هادي(ع) از ولادت تا شهادت را از ديگر تأليفات گروه حديث بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي برشمرد.

برچسب ها: علوم ، حدیت ، سیره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.