تقویم روز؛

از بازداشت فرمانده نیروی دریایی ارتش تا ساخت اولین ساعت جیبی

تهاجم گروهک ضدانقلاب مسلحِ «اتحادیه کمونیست‌ها» به شهر هزارسنگر «آمل»، آغاز نخست وزیری «امیرعباس هویدا»، ساخت اولین ساعت جیبی در نورنبرگ، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 6 بهمن 1391 خورشیدی برابر با 13 ربیع الاول 1434 هجری و 25 ژانویه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تهاجم گروهک ضدانقلاب مسلحِ «اتحادیه کمونیست‌ها» به شهر هزارسنگر «آمل» (1360 ش)
ضد انقلابیون مسلح در قالب اتحادیه کمونیست‌ها با جمع‌آوری تمام امکانات و نیروهای خود، در شب ششم بهمن 1360، به شهر هزارسنگر «آمل» حمله آورده تا به تصور خویش آن را مرکز حمله‌های بعدی در خطه شمال ایران قرار بدهند. ولی نیروهای رزمنده و مردم انقلابی این شهر، در اندک زمانی تهاجم ضد انقلاب را دفع نمودند.

گرچه تعدادی از اهالی این شهر در این هجوم وحشیانه ضدانقلابیون به شهادت رسیدند ولی تعداد بسیاری از مهاجمان به هلاکت رسیده، تعدادی اسیر شده و مابقی در جنگل‌های اطراف پراکنده گشتند.

تولد «ملک الشعراء بهار» ادیب و سیاست‌مدار ایرانی (1304 ق)
استاد محمدتقی بهار یکی از بزرگ‌ترین گویندگان پارسی در چند قرن اخیر ازتاریخ ادبیات ایران است. فعالیت‌های ممتد ادبی او نزدیک به نیم قرن ادامه داشت و در کنار آن وارد کارهای سیاسی نیز گردید. اهمیت شعر بهار در آن است که زبان فصیح پیشینیان را به بهترین صورت درسخن خود به کار برد و از حدود فشرده و تنگ موضوعات قدیم در شعر بیرون آمد. تالیف سبک‌شناسی و نیز تصحیح تاریخ سیستان و مُجمَلُ التَّواریخِ و القِصَص ازفعالیت‌های ادبی وی به شمار می‌روند.

ساخت اولین ساعت جیبی در نورنبرگ توسط «پیتر هلانْسْ» (1600 م)
در 25 ژانویه 1600 م اولین ساعت جیبی جهان در شهر نورنبرگ آلمان توسط یک صنعت‌گر معروف آلمانی به نام پیتر هِلانْسْ ساخته شد. این ساعت شبیه تخم مرغ بود و روی این اصل، تا مدت‌ها به آن، تخم مرغ نورنبرگ می‌گفتند. پیترهلانس مخترع این ساعت، با ابزار کاری که خودش ساخته بود و با استفاده از تجربیات سایر مخترعین که در این راه تلاش کرده بودند، موفق به ساخت این ساعت شد.

آغاز جنگ بین قوای روس و عثمانی در آذربایجان ایران در جریان جنگ جهانی اول (1293 ش)
با آغاز جنگ جهانی اول و علی‌رغم اعلام بی طرفی ایران در این جنگ، سپاه عثمانی در اوایل دی ماه 1293 ش به آذربایجان ایران یورش برد و آن را به تصرف خود درآورد. پس از تجاوز عثمانی، دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و بر سر تصرف شهرهای ایران، نبرد سختی بین دو طرف در خاک ایران صورت گرفت. این جنگ با شکست عثمانی در هشتم دی 1293 به پایان رسید و تا چند سال، سپاه روسیه در شمال و غرب ایران به انواع جنایت و غارتگری ادامه می‌داد. در این زمان، دولت ایران نهایت ضعف خود را می‌گذراند و کمترین مقاومتی در برابر متجاوزان که شمال و جنوب کشور را به اشغال خود در آورده بودند، از خود نشان نمی‌داد.

اجتماع بزرگ مردم تهران برای ملی شدن نفت ایران به دعوت آیت‌اللَّه «کاشانی» (1329 ش)
از آغاز اکتشاف و استخراج نفت در ایران، شرکت‌های نفتی بیگانه، همواره دست‌اندرکار امور نفت بوده و ثروت هنگفتی از این راه به جیب می‌زدند، ولی در این میان سود اندکی عاید ایران می‌گردید. از این رو کمیسیون نفت مجلس شورای ملی در نظر گرفت تا قراردادهای خارجی را لغو و نفت را ملی اعلام نماید. اما در این مسیر، سپهبد رزم آرا، نخست وزیر پهلوی، با حمایت انگلستان درصدد انعقاد قراردادهایی به نفع انگلیس و به ضرر کشور بود.
در این میان اختلاف مجلس و مردم با نخست وزیر شدت گرفت تا این که آیت‌اللَّه کاشانی رهبر مذهبی و روحانی سرشناس وقت، برای آگاهی مردم و نیز در خواست جهت ملی شدن نفت، اجتماع بزرگی را در ششم بهمن 1329 در مدرسه شاه برگزار کرد. در نهایت، رزم آرا که تصمیم جدی برای تصویب لایحه الحاقی نفت داشت، توسط خلیل طهماسبی، از یاران فداییان اسلام ترور شد و در پایان اسفند 1329، مجلس، ملی شدن صنعت نفت را به تصویب رساند.

چاپ نخستین کتاب جهان توسط «گوتنبرگ» مبتکر آلمانی (1456 م)
تا عصر گوتنبِرگ، مبتکر آلمانی، کتاب‌ها با صرف وقت و زحمت بسیار با دست نوشته می‌شد و در نتیجه، کم و گران قیمت بود و این امر موجب شده بود که تنها ثروت‌مندان قادر به تهیه کتاب باشند. از این گذشته نسخه‌های خطی غالباً دارای غلط‌ها و اشتباهات زیادی بود. در آن زمان نوعی چاپ موسوم به چاپ قالبی وجود داشت که با حک کردن حروف و مطالب به صورت معکوس، آن را به سطح نرمی می‌فشردند تا نقش ایجاد شود. گوتنبرگ در سال 1450 م تمام توان خود را برای ابداع روشی برای چاپ مصروف داشت.

او به این فکر افتاد که در ابتدا باید ماده‌ای ارزان قیمت که قابل دسترسی همگان باشد تهیه نماید. وی پس از تهیه مُرکب مخصوص چاپ، حروف ریز و نازک و یک اندازه را از فلز تهیه کرد و با قالب‌بندی آن‌ها و زحمت فراوان موفق شد تا در 25 ژانویه سال 1456 م، صنعت چاپ را به جهان علم عرضه کند. با چاپ کتاب مقدس شامل تورات و انجیل به وسیله حروف سربی متحرکی که گوتنبرگ مخترع آلمانی ساخته بود، صنعت چاپ، متولد شد.

برگزاری رفراندوم فرمایشی رژیم «محمدرضا پهلوی» تحت عنوان «انقلاب سفید» (1341 ش)
پس از اعلام اصول ششگانه شاه و ملت، دولتِ اسداللَّه عَلَم تصمیم گرفت تا این اصول را به رفراندوم بگذارد. همزمان با اقدامات دولت جهت برگزاری مراسم رفراندوم، حوزه علمیه قم و سایر روحانیون و علمای بزرگ، ضمن مخالفت با جنبه‌های خلاف شرعِ قانون اصلاحات ارضی و حضور زنان و مخالفت با تقسیم و اجاره دادن املاک موقوفه، دست به مبارزه زدند و از طریق ایراد سخنرانی و تلگراف و غیره، دولت را تحت فشار قرار دادند. در نهایت علی رغم تحریم رفراندوم توسط علما و مراجع و ناکامی شاه در سفر به قم و جلب نظر حوزه و نیز با وجود تمام مخالفت‌ها، اعتصابات و تظاهراتی که در شهرهای مختلف به ویژه در مراکز مذهبی صورت گرفت، رفراندوم شاه انجام شد.
در این میان بلندگوهای وابستگان دستگاه پهلوی، با شعار جاوید شاه، سعی داشتند به مردم از جمله کارگران، کارمندان و مستخدمان شرکت‌ها فشار وارد آورند تا رأی مثبت بدهند. با این وجود، محل رأی‌گیری صندوق‌ها خلوت بود. ولی سرانجام دستگاه تبلیغاتی رژیم اعلام داشت که اصول پیشنهادی شاهنشاه، با استقبال پرشور و بی‌نظیر مردم روبرو گردید و اکثریت مردم به انقلاب سفید شاه، آری گفته‌اند.

آغاز دوران حکومت 500 ساله‌ی عباسیان در مکه بنا به روایتی (132 ق)
پس از کشتار و قتل عام فراوان برای کسب قدرت توسط عباسیان، بیعت ابوالعباس عبداللَّه بن محمد بن علی بن عبداللَّه بن عباس بن عبدالمطلب معروف به سَفّاح در سیزدهم ماه ربیع الاول سال 132 ق انجام گرفت. بدین ترتیب حکومت طولانی خاندان عباسی آغاز شد. ابوالعباس سفاح اولین خلیفه‌ی عباسی، تا سال 136 ق خلافت کرد. وی در طول این مدت به قتل عام بسیاری از خاندان بنی‌امیه و نیز دوستداران اهل بیت (ع) دست زد و بدین جهت به او لقب خونریز دادند. وی مردی سخت عقوبت و بزرگ انتقام بود. بقایای خاندان اموی را کشت، به دار زد و سوزاند. سفاح نخستین کسی است که وزارت را در اسلام به وجود آورد و پیش از آن، اُمَویان، مردانی را جهت مشورت برمی‌گزیدند. مرگ سفاح در سال 136 ق در 32 سالگی واقع شد.

اعلام ملی شدن جنگلهای ایران (1341 ش)
در ۶ بهمن ۱۳۴۱ در چهار چوب منشور انقلاب سفید جنگل‌های ایران ملی اعلام شد. جنگل‌های ایران که آن‌ها را معادن طلای سبز لقب داده‌اند و مراتع کشور ملی شد و با این نزدیک یه ۱۲۰ میلیون هکتار جنگل‌های و مراتع کشور برای بهره برداری ملی در اختیار دولت قرار گرفت. در پهنه‌ای (مساحتی) نزدیک یه 28000 هکتار جنگل‌های مصنوعی ایجاد شد. بیش از 5000 هکتار فضای سبز دور شهرهای بزرگ ویا پارک‌های جنگلی بیشماری در منطقه‌های گوناگون کشور به وجود آمد. برنامه‌های گسترده‌ای در باره زنده کردن دوباره منابع جنگلی و حفاظت خاک و مهار کردن شن‌های روان و جلوگیری از پرشدن مخزن‌های سدها، جلوگیری از پیشرفت کویر و واپس راندن آن از راه نهال کاری کویری در ایران پیاده شد.

کشف میکروب جذام (1871 م)
بیماری عفونی و مزمن جذام با زخم‌های شدید توأم است که بافت‌های مبتلا شده را از بین می‌برد. هم‌چنین عامل مولد بیماری جذام در سلسله اعصاب نیز انباشته و سبب از بین رفتن بخش عمده عصب‌های حسی می‌شود. این بیماری بیشتر درمناطق گرمسیر بروز می‌کند اما مردم سایر مناطق نیز از خطر آن مصون نیستند. در 25 ژانویه 1871 دکتر هانزن موفق به کشف میکروب این بیماری گردید و در راه درمان آن گامی اساسی برداشته شد. اما با وجود پیشرفت‌های قابل ملاحظه در کنترل بیماری جذام، هنوز راه درمان قطعی این بیماری شناخته نشده است و افراد زیادی در کشورهای مختلف از این بیماری رنج می‌برند.

آغاز نخست وزیری «امیرعباس هویدا» مهره مطیع دستگاه طاغوتی شاه (1343 ش)
پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور نخست‌وزیر رژیم پهلوی توسط محمد بخارایی از اعضای هیئت مؤتلفه اسلامی، دست‌اندرکاران دستگاه طاغوت، تا چند روز حال وی را رضایت بخش اعلام می‌کردند. ولی در این روز، این تلاش ناکام ماند و مرگ نخست‌وزیر سرسپرده را اعلام نمودند. پس از منصور، امیرعباس هویدا که در کابینه منصور، وزیر دارایی بود، مأمور تشکیل کابینه گردید. هویدا تا سال 1356، در حدود 13 سال در این پست باقی ماند. دوران صدارت طولانی هویدا که با طول وزارت بیست‌وپنج نخست‌وزیر برابر بود، دوران آرامش و ثبات سلطنت محمدرضا پهلوی به شمار می‌رود.

کابینه هویدا، مطلوب شاه بود و همه چیز و همه کس، بر وفق و نیت شاه در سنگر خود جای گرفته بودند. هویدا پس از اتمام دوران صدارت، به مشاغلی دیگر گمارده شد تا این که در آبان 1357 در اقدامی عوام‌فریبانه توسط دولت نظامی ازهاری بازداشت شد. اما این بازداشت با پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شد و سرانجام چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به حکم دادگاه انقلاب، تیرباران شد.

6 بهمن در هشت سال دفاع مقدس
بازداشت فرمانده نیروی دریایی (تیمسار دریادار محمود علوی) توسط دادستانی انقلاب اسلامی.59
موج انفجارات و خرابکاری‌ها خصوصاً در جنوب و بالاخص در صنعت نفت و گاز
حملات و درگیریهای مکرر مرزی بین ایران و عراق.

برخی از رویدادهای 25 ژانویه
1918: لنین اعلام کرد که روسیه از این پس یک جمهوری ساویت (شورایی) خواهد بود تا شوراها کشوررا اداره کنند.
1922: مجلس شورای ملی تصویب کرد که 60 دانشجوی ایرانی با هزینه دولت جهت تحصیل به اروپا اعزام شوند.
1940: ژنرال احمد نخجوان کفیل وزارت جنگ ایران برای خرید 60 هواپیمای نظامی با انگلستان وارد مذاکره شد. وی یکی از مقامهایی است که 18 ماه بعد درجریان حمله نظامی روسیه و انگلستان به ایران سربازان پادگان‌ها را مرخص کرد و وطن به اشغال نظامی بیگانه درآمد.
1955: دولت شوروی به حالت جنگ با آلمان پایان داد.
1955: دانشگاه کلمبیا یک ساعت اتمی ساخت و اعلام کرد که این ساعت هر 300 سال ممکن است یک ثانیه جلو و یا عقب برود.
1956: داگ هامرسکولد (هامر شولد) دبیرکل وقت سازمان ملل ژنجم بهمن ماه 1334 وارد تهران شد.
1972: درجریان یک کودتا در شیخ نشین شارجه، امیر آن کشته شد و پسرش جای او را گرفت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار