روایت "السفیر" از عزم و ارادۀ رییس جمهور سوریه

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از نفوذ افراد مسلح در سوریه نگرانی ندارد و دلایل زیادی دارد مبنی براین که ارتش می تواند درگیرهای آتی را مهار کند.

به گزارشسرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه السفير لبنان امروز دوشنبه به نقل از بشار اسد رئيس جمهوري سوريه نوشت: اوضاع در سوريه به سمت تغيير اساسي پيش مي رود، چرا كه مردم در سركوب و نابودي تروريست ها به كمك نيروهاي ارتش شتافته اند.

به نوشتۀ اين روزنامه از يك سو، حضور مردم سوريه برای كمك به نيروهاي ارتش به منظور مقابله با تروريست ها؛ و از سوي ديگر ائتلاف روسيه و ايران و سوريه منجر به تغيير معادله و كسب دستاوردهاي امنيتي و سياسي براي سوريه در ميدان نبرد شده است.

السفير نوشت: تحولات اوضاع ميداني در سوريه و تحولات سياسي در عرصه بين المللي نشان مي دهد كه محور روسيه، ايران و سوريه مقاومت كرده است و همين مقاومت، اين محور را به سمت كسب دستاوردهاي امنيتي و سياسي سوق مي دهد و اين سوال را درباره علل و اسباب ماوقع ايجاد مي كند.

به نوشتۀ اين روزنامۀ لبنانی، مسكو، تهران، سوريه و لبنان، باور دارند كه آنچه در سوريه اتفاق مي افتد، تجسم جنگ سرد واقعي است و درصورتي كه حل و فصل اساسي براي بحران سوريه صورت نگيرد، دمشق به ميدان پيروزي يا شكست يكي از دو محور تبديل خواهد شد.

اين روزنامه به نقل از كساني كه در روزهاي اخير با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه ديدار كردند، آورده است که اين افراد، از ميزان اطمينان بشار اسد به خود و توانايي هاي ارتش سوريه غافلگير شده اند.

السفير به نقل از اين افراد می نویسد: رئيس جمهوري سوريه بر خلاف آنچه كه گفته مي شود، همچنان در كاخ ریاست جمهوری حضور دارد و درباره وضعيت فعلي معتقد است كه معادله تغيير كرده است.

بشار اسد گفته است: "حتي درصورتي كه جنگ در سوريه طولاني شود، دولت سوريه گام هاي خود را محكم تر خواهد كرد".

اسد همچنین معتقد است که نبرد در سوريه ميان دولت و مخالفان نيست، بلكه جنگ ميان سوريه با تروريست ها است و مبارزه تا نابودي آنان ادامه خواهد داشت، هر قدر هم كه هزينه آن سنگين باشد.

كساني كه به ديدار بشار اسد رفته اند، نقل کرده اند كه بشار اسد به هيچ وجه درباره نظام و ارتش خود با بي اعتمادي سخن نگفته است و حتي يك لحظه در مورد ثبات موضع روسيه (هم پيمان سوریه در سطح بين المللي) و ثبات موضع ايران (هم پيمان سوريه در سطح منطقه) ترديد نكرده است.

آن ها همچنين گفته اند كه بشار اسد همواره تبسم مي كند و لبخندي به نشانه آرامش بر روي لبانش ديده مي شود و با لحني مطمئن مي گويد: "از ابتدا گفتم كه ائتلاف ما با روس ها استراتژيك است و شرايط نمي تواند آن را تغيير دهد، بسياري ها گمان مي كردند كه مبالغه مي كنيم".

وي مي افزايد " اين ائتلاف عملا" از سال 2007 شروع شد و پايه هاي آن مستحكم گردید و چون سدي مقاوم در برابر هر گونه تلاش براي ضربه زدن به سوريه از طريق شوراي امنيت يا سازمان ملل يا طرف هاي ديگر، قوت گرفت".

السفیر می افزاید: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از نفوذ افراد مسلح در سوریه هیچگونه نگرانی ندارد و دلایل زیادی دارد مبنی بر این که ارتش می تواند  درگیرهای آتی را مهار کند.

این روزنامه به نقل از اسد، به همه اطمینان خاطر داده که  تغییرات ریشه ای در سوریه در حال انجام است و افراد بسیاری ارتش را در یافتن  پناهگاه های افراد مسلح  کمک می کنند و در برهه اخیر  صدها مسلح با  کمک اطلاعاتی مردم کشته یا دستگیر شده اند.

گفتنی است افرادی که با اسد دیدار داشتند، تاکید دارند که مقامات سوریه هنوز در اندیشه  یافتن راهکارهای  سیاسی هستند و به نقل از وی می گویند: اسد همواره از اصلاحات سخن می گوید و سخنرانی آخرش را به نوعی یادآوری می کند و تاکید دارد که طرح کاملی در آن سخنرانی ارائه داده است.
وی از قانون اساسی، منشور، رفراندم و انتخابات  سخن گفته  که همه آنها  مسائلی اساسی است و روسیه بر سر آن توافق دارد. مسکو از سخنرانی وی ابراز خشنودی کرده و ولادیمیر پوتین  رئیس جمهوری روسیه  نیز سد محکمی در برابر حملات کشورهای غربی و عربی به مطالب مطرح شده در سخنرانی وی ایجاد کرده است. البته دولت روسیه پارا فراتر گذاشته و سخنرانی اسد را "بهترین دستاورد نظام" معرفی کرده است.     
    
السفیر می افزاید: ساختارها درحال تغییر است و دستاوردها و استراتژی های نظامی جدیدی آغاز شده است. ارتش از اشتباهات گذشته درس گرفته و نهادهای امنیتی  که به انگیزه فساد مالی در حال نقض قانون بودند را تحت کنترل شدید دارد.

در ماههای گذشته نیز کمیته های مردمی تشکیل شد که به شکل فشرده ای آموزش دیده اند. شبکه اطلاعات و تجهیزات شنود را  با کمک های روسیه نصب کردند  که توانسته با همه کمک های غربی به مخالفان مسلح، رقابت کند.

این کمیته ها تدابیری برای حمایت خود در مناطق اقلیت نشین اندیشیده اند که گفته می شود اقدامات آنها در برخی مناطق فراتر از انتظارات ارتش بوده است.
برچسب ها: بشار اسد ، تروریست ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار