در قطعنامه پاياني اجلاس اتحاديه بين‌المجالس اسلامي:

محکومیت ترور دانشمندان هسته‌اي جهان اسلام/مسئله فلسطین مهمترین مسئله خاورمیانه است

هشتمين اجلاس اتحاديه بين‌المجالس اسلامي در خارطوم سودان با تصویب قطعنامه‌اي 17 بندی به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران اعزامي به سودان، هشتمين اجلاس اتحاديه بين‌المجالس اسلامي در سودان به پايان رسيد.
 
در مراسم اختتاميه اين اجلاس قطعنامه‌اي با 17 بند به تصويب رسيد كه به شرح زير است:
 
در بندي از اين قطعنامه مقابله با اهانت به پيامبر اكرم(ص) و محكوميت شديد چنين اقداماتی، از جمله نمايش فيلم‌ها و انتشار كاريكاتورهاي توهين‌‌آميز به پيامبر اسلام تصويب رسيد.  
 
در ادامه اين قطعنامه نسبت به اقدامات ضداسلامي ابراز نگراني و از تلاش‌هاي برخي رسانه‌هاي عمومي براي انجام گفتگوهاي اديان مختلف استقبال شد.  
 
در بند (2) اين قطعنامه مسئله فلسطين به عنوان مهمترين مسئله خاورميانه مطرح شده و آمده است: همه كشورهاي عضو اتحاديه بايد در محافل بين‌المللي موضع واحدي نسبت به مسئله فلسطين داشته باشند.  
 
در بند ديگر اين قطعنامه به سرزمين‌هاي اشغال شده عربي در سوريه و لبنان اشاره و پايداري شهروندان سوري و لبنان و مقاومت آنان در مقابل رژيم صهيونيستي ارج نهاده شد.  
 
 در بنده (4) اين قطعنامه نيز بر حمايت از سودان در مقابله با هرگونه تهديد خارجي و اعلام همبستگي با اين كشور در دفاع از حاكميت، امنيت و ثبات سودان تاكيد و كليه تلاش‌هاي انجام شده منطقه‌اي و بين‌المللي براي برقراري صلح در دارفور ارج نهاده شد.  
 
در (پنجمين) بند قطعنامه پيشنهاد ايران به تصويب رسيد و بر حق مسلم همه كشورها در استفاده از انرژي هسته‌اي براي اهداف صلح ‌آميز تاكيد شد و علاوه بر تاكيد مجدد بر تبديل خاورميانه به منطقه‌اي عاري از سلاح‌هاي كشتار جمعي بويژه سلاح‌هاي هسته‌اي، ترور دانشمندان هسته‌اي در جهان اسلام نيز محكوم شد؛ همچنين كشورهاي عضو نسبت به توان هسته‌اي اسرائيل ابراز نگراني شديدي كردند.  
 
در ادامه بر تحكيم همبستگي و وحدت ميان كشورهاي اسلامي و ضرورت از بين بردن عوامل كينه، تحريك و تفرقه ميان پيروان مذاهب مختلف اسلامي تاكيد شد.  
 
در بند (7) اين قطعنامه نيز مبارزه با تروريسم و هرگونه اقدام تروريستي از جمله تروريسم دولتي محكوم شد.  
 
اوضاع داخلي كشورهاي آفريقا از جمله مالي و سومالي، تحركات ملت‌ها در جهان اسلام، امور اقتصادي و محيط زيست، امور فرهنگي، عمومي و گفتگوي ميان اديان از دیگر موارد مورد توجه در قطعنامه اجلاس بود.  
 
در بند 17 اين قطعنامه بر حمايت از بانوان فلسطيني بويژه زناني كه در معرض برخوردهاي خشونت آميز رژيم صهيونيستي در فلسين هستند تاكيد و از كشورهاي عضو خواسته شد تا پيش نويس حمایت از زنان مسلمان را به تصويب برسانند.  
 
در پايان این قطع نامه بر اهميت حفظ وحدت ملي، حاكميت، استقلال و تماميت ارضي سوريه و همچنين ضرورت حمايت از غيرنظاميان و احترام به حقوق بشر براساس قطعنامه‌هاي بين‌المللي تاكيد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اختتام ، سودان ، بند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار