در گفتگوی ویژه خبری عنوان شد؛

ساخت 6 داروی جدید مبتنی بر فناوری نانو/ داروها و پارچه‌های هوشمند در راه هستند

بنیه علمی ایران در حوزه نانو باعث شده تا از نظر ثبت اختراعات با 95 اثر، رتبه 29 دنیا را کسب کنیم و این در حالی است که ساخت 6 داروی جدید و پارچه های هوشمند مبتنی بر فناوری نانو از دستاورد های آینده است.

به گزارش گروه علمی، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ دکتر سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در برنامه گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته پخش شد در خصوص پیشرفت های ایران در حوزه فناوری نانو گفت: فناوری نانو، 2 فاز کاربردی و مهم دارد که فاز اول فاز تکاملی است که در صنایع موجود کاربرد دارد و منجر به ارتقای کیفیت محصولات می شود و در واقع در 9 صنعت فناوری نانو را در کشور وارد کردیم و فاز دوم انقلابی است که در 8 سال بعد اتفاق خواهد افتاد و در آنجا شاهد تولید داروها و پارچه های هوشمند هستیم.

وی گفت : مهمترین اختراعات در حوزه های دارو ، نفت ، پلیمر و مواد نانویی است و یکی از وجه های قوی ساخت تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در حوزه نانو بوده است. ما در حوزه نانو بنیه علمی قوی را در کشورمان ایجاد کردیم به گونه ای که ایران با اختلاف کمی نسبت به انگلیس رتبه 9 را در دنیا دارد و بیش از 5/3 درصد تولید علم را در جهان اسلام داریم و همین بنیه علمی قوی باعث شده تا با اقتدار وارد فناوری نانو شویم. همچنین در حال حاضر دربحث نانو از نظر انتشار ثبت اختراعات با 95 اثر رتبه 29 دنیا را داریم که این آمار 44 درصد کل ثبت اختراعات بین الملی ایران در حوزه نانو است .

سرکار با اشاره به روند ثبت اختراعات و پذیرش آن در دنیا تصریح کرد : وقتی اختراعی را اعلام می کنیم مدت کمی طول می کشد تا منتشر شود و بعد به نام آن کشور ثبت خواهد شد و پس از آن 2 سال طول می کشد که اگر کسی اعتراضی دارد و مدعی این نوع آوری است اعتراض کند. در حال حاضر 22 ثبت اختراع از طرف ایران مورد پذیرش قرار گرفته و این 50 درصد کل ثبت اختراعات کشور در حوزه نانو است که در دنیا پذیرش شده و 60 درصد اختراعات از شرکت های دانش بنیان بوده است.

وی گفت: در حوزه نانو کشوری مثل آمریکا به ازای هر 100 مقاله 88 ثبت اختراع دارد و در کره به ازای هر 100 مقاله 20 ثبت اختراع از آن خود کرده اند در حالی که در کشور ما نیمی از ثبت اختراعات در حوزه نانو است اما به ازای هر 100 مقاله یک درصد ثبت اختراع داریم و مشکل از اینجاست که اساتید دانشگاه ها و دانشجویان با مقوله ثبت اختراعات معتبر بین الملی آشنایی ندارند .

*قوانین و مقررات در آیین نامه ها باید تغییر کند

سرکار با اشاره به اینکه گاهی قوانین و مقررات باعث می شود که دانشجویان با مقوله ثبت اختراعات بین الملی فاصله بگیرند گفت: به عنوان مثال یک دانشجوی کارشناسی ارشد باید برای دفاع از پایان نامه یک مقاله منتشر کند و مشکل این است که این دانشجو به دلیل فرصت کمی که دارد و از سر اجبار خیلی به ارزش مقاله و اینکه چقدر می تواند به عنوان یک اختراع ثبت شود توجه نمی کند. علی رغم اینکه با مسئولان نامه نگاری کردیم اما هنوز تغییر نگرش در این زمینه صورت نگرفته است . حمایت های مادی نیز یک چالش دیگر است بطوريکه باید برای ثبت اختراع در مجامع بین الملی 15 هزار دلار هزینه کرد و در واقع هیچ فرد دانشگاهی توان این کار را ندارد اگر چه ستاد نانو 80 درصد هزینه را خودش تقبل می کند و 20 درصد از طریق شرکت های دانش بنیان تامین می شود اما هنوز در این زمینه مشکل داریم البته معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری حمایت های خوبی در این زمینه انجام می دهد.

دانشگاه و صنعت نیازی به ارتباط برقرار کردن با یکدیگر نمی بینند
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود : در کشورهای پیشرفته دانشگاه و صنعت 2 قلوی بهم چسبیده هستند اما در کشور ما این دو مقوله جدا از هم متولد شده اند. دانشگاه منابعش را مستقل از دولت دریافت می کند و صنعت جدا از جای دیگر می گیرد و اصلا نیازی به ارتباط برقرار کردن با یکدیگر نمی بینند، بنابراین اگر بودجه تکمیلی دانشگاه ها را موکول کنیم به اینکه نیاز صنعت را شناسایی کنند و در راستای آن حرکت کنند و صنعت نیز محدود شود به اینکه نیازش از طریق دانشگاه حل شود این مشکل حل خواهد شد.

وی با توجه به دستاوردهای مبتنی بر نانو در آینده خاطر نشان کرد : در حال حاضر بر روی 6 داروی جدید مبتنی بر فناوری نانو کار میکنیم که این داروها برای بیماری سالک و بیماری های ویروسی کاربرد دارد و ارزش افزوده بالايی را به دنبال خواهند داشت و در مواد پایه نانویی مثل نانو سلولز دستاوردهای خوبی داریم، همچنین 40 تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی را طی 5 سال گذشته در حوزه نانو ساختیم .

در ستاد فناوری نانو فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته نداریم
سالار آملی، معاون انتقال فناوری معاونت علمی رئیس جمهور در ادامه گفت : ثبت یک اثر بین 2 تا 4 سال طول می کشد، نکته مهم این است که این اثر در یک نظام ملی نوآوری پاسخگوی ما است و ما نانو را پیش قراول علمی فناوری کشور میبینیم اما دو راه حل برای توسعه علم در کشور داریم که راه حل اول این است که دانشگاه کار خود را انجام داده و به سمت تجاری سازی برود اما با توجه به طول عمر کم فناوری خیلی نمی توان روی این راه تاکید کرد اما راه حل دوم نظام ملی نوآوری است که در آن از ابتدا تمام عوامل موثر در تولید نوآوری و تجاری سازی باید با هم شروع شود و در این راه حل تمام عوامل موثر در داخل کشور باید در حرکت نظاممند دوره هم جمع شده تا محصولی به بازار عرضه کنند که کاربرد داشته باشد .

وی گفت : در ستاد فناوری نانو شکاف عمده ای با کشورهای پیشرفته نداریم اما در نانو باید همواره پیشگام باشیم. دانشگاه کارآفرین یعنی صنعت رقابت پذیر  و اگر صنعت رقابت پذیر طالب فعالیت علمی باشد باید دانشگاه به آن نگاه کارآفرینی داشته باشد و در واقع شرکت های دانش بنیان نقطه دانشگاه و صنعت هستند و نطقه کلیدی در ارتقای تولیدات دانش بنیان بازار است.
      
محور کانون هماهنگی دانشگاه و صنعت کالا است

سالار آملي گفت : محور کانون هماهنگی دانشگاه و صنعت کالا است و عمدتا این کانون ها بر مبنای تکنولوژی متوسط تکیه دارند و در حال حاضر نیز 60 کانون داریم و از کانون ها انتظار همگرایی و هم افزایی داریم./ح

برچسب ها: نانو ، فناوری ، دارو ، هوشمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پسر
۲۰:۵۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۳
عالي بود.
آخرین اخبار