بوشهر/معاون وزیر علوم؛

ایجاد پژوهشکده دریایی در دانشگاه‌های شهرهای ساحلی کشور

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های ساحلی باید حداقل پژوهشکده دریایی و یا دانشکده علوم و فنون دریایی داشته باشند تا افزون بر تامین نیازمندی‌های کشور از فرصت‌های دریایی در حوزه اقتصاد جهانی نیز از این فرصت کشور بهره‌مند شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ محمد مهدی‌نژاد نوری ديروز در نشست اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی در بوشهر با بیان اینکه در حوزه دریا و اقیانوس باید با نگاه ملی و جامع نگر به مسایل پرداخته شود، افزود: هم‌اینک فرصت‌های بکری در دریا و اقیانوس‌ها وجود دارد که پژوهشگران و استادان دانشگاه‌های ساحلی و دریایی باید با رصد فناوری فرصت‌های آن در این عرصه نیز به توسعه و بالندگی کشور کمک کنند.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دریا و اقیانوس فرصت‌های زیادی در حوزه پژوهش و تحقیقات دارد که تاکنون برای بهره‌مندی بیشتر کشور از این فرصت اقدام عملی انجام نشده است.
مهدی نژاد‌نوری بیان کرد: جای تاسف دارد که برخی دانشگاه‌های ساحلی ورودشان به مسایل دریا و اقیانوس برای استفاده بهینه از این ثروت عظیم در توسعه پایدار کشور ناچیز است.
وی یادآور شد: عزم ملی و سیاست دولت جبران عقب ماندگی‌های موجود در این بخش است که برای تحقق این مهم باید شورای اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی در تدوین سند بالادستی دریا براساس آمایش و مزیت‌های سرزمینی و خواسته‌های ملی برنامه‌ها را تدوین کنند.
مهدی نژادنوری اضافه کرد: میلیون‌ها فرصت در حوزه غیر‌دفاعی و دفاعی صنعت دریا و اقیانوس وجود دارد که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان‌های ساحلی با نگاه به فرصت‌های استثنایی که در دریاست طرح‌های خود را به مسئولان پیشنهاد دهند تا زمینه اجرایی شدن آن فراهم شود.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: باید در بحث دریا متعهدانه، مسئولانه و دلسوزانه وارد عرصه شد تا مدت‌های مدیدی که کشور از آن محروم بوده است، جبران شود.
در این نشست سند راهبردی توسعه آموزش عالی کشور درحوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی و تهیه و تدوین سرفصل‌های دروس مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دانشگاه‌های گنبد کابوس، علوم دریایی چابهار، کشاورزی گرگان، دانشکده‌های علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس و مهندسی دریایی دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه‌های علوم کشاورزی ساری، نوشیروانی بابل، علوم و فنون دریایی خرمشهر، گیلان، مازندران و گلستان وعلوم و فنون دریایی نوشهر حضور داشتند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.