شهرکرد/ در دومین ماه زمستان؛

تالاب بین المللی چغاخور یخ زد

تالاب بین المللی چغاخور در شهرستان بروجن، به علت سرمای هوا در دومین ماه زمستان یخ زد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

قرار گرفتن تالاب چغاخور در ارتفاعات رشته كوه زاگرس و پایین آمدن دما موجب یخ زدگی كناره های تالاب شده و این یخ زدگی در سطح تالاب به سمت مركز تالاب ادامه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: به دلیل سردی هوا بخش گسترده ای از سطح تالاب، غیر از دو بخش در مركز آن یخ زده است.

مرتضی منصوری گفت: به دلیل سرمای هوا، برخی از پرندگان مهاجر نظیر اردك ها، غازها و مرغابی سانان به سمت تالاب گندمان رفته و كمتر پرنده ای در كنار و سطح تالاب چغاخور مشاهده می شود.

وی افزود: در فصول مختلف سال به طور میانگین، 30 هزار قطعه پرنده مهاجر به این تالاب های مهاجرت می كند كه با توجه به بارندگی های امسال و احیاء تالاب های گندمان و چغاخور، بیش از 100 هزار پرنده به تالاب چغاخور مهاجرت كرد.

حدود 35 گونه پرنده مهاجر و 20 گونه پرونده بومی در این تالاب شناسایی شده كه چنگر، كشیما، كاكائی نقره، اردك سرسبز، اردك سیاه، آبچیلك، باكلان، فلامینكو، اگریت، حواصیل خاكستری، صدف خور، اكراسی، آوست، حواصیل ارغوانی، لك لك و انواع غازها از پرندگان شاخص آبزی تالاب چغاخور است.

خرس قهوه ای، گراز، سگ آبی، روباه، تشی و چوله، كل و بز، قوچ، میش و پلنگ نیز از مهم ترین گونه های جانوری تالاب های شهرستان بروجن است.

عقاب طلایی، عقاب دو برادر، چغد، انواع شاهین، سارگپه، بحری، دلیچه، كركس، شاه بوف، كبك دری، بلدرچین، تیهو، باقرقره، قمری، چكاوك و بالابان از دیگر پرندگان كنار آبزی و شكاری در تالاب های شهرستان بروجن است.

مرغ جنگلی، سازرو، لوئی، پلی گلیوم، زنبق، آلاله آبی، بارهنگ آبی، عدسك آبی و اسپارگانیوم نیز از پوشش گیاهی این تالاب محسوب می شود.

ماهی های كپور، آمور، بیك هد، ماهی گوره خری و كندروستوما از گونه های شاخص در تلاب های گندمان و چغاخور هستند.

مساحت تالاب چغاخور یك هزار و 500 هكتار و منطقه شكار ممنوع پیرامون این تالاب یك هزار هكتار است.

این تالاب در فاصله 40 كیلومتری مركز شهرستان بروجن واقع شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.