بوشهر/رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی؛

90درصد بستر اقیانوس‌های جهان ناشناخته باقی مانده است

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: با وجود پیشرفت فنآوری‌ها تاکنون بیش از 90 درصد بستر اقیانوس‌های جهان ناشناخته باقی مانده و به همین دلیل سیل کشتی‌های تحقیقاتی به سوی اقیانوس‌های جهان روان شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛دکتر وحید چگینی ديروز در نشست اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان‌های ساحلی و دریایی کشور در بوشهر اظهار داشت: از مناطق عمده‌ای که کشورهای جهان چشم امید به منابع و معادن آن دوخته‌اند قطب‌های جنوب و شمال است.
چگینی افزود: تاکنون بسیاری از کشورهای جهان در قطب جنوب پایگاه ایجاد کرده‌اند و آخرین کشور مالزی است که در شهریور امسال به معاهده حقوقی استفاده از این منطقه پیوسته است.
وی یادآورشد: در میان کشورهای منطقه، هند، پاکستان و ترکیه عضو معاهده یادشده هستند و هند و پاکستان نیز در جنوبگان پایگاه دارند و کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی، قطر، عربستان و کویت نیز در این باره در تلاش هستند تا محققان خود را به این منطقه اعزام کنند.
چگینی اضافه کرد: در آینده، جنوبگان به عنوان یک موضوع عمده صحنه بین‌المللی مطرح خواهد شد و با توجه به منابع سرشار این ناحیه، اهمیت راهبردی آن بر حاکمیت بر نیمکره جنوبی و مسایل علمی بی نظیر این محیط ، احتمال تجدید نظر معاهده جنوبگان بسیار است برهمین اساس حضور در این ناحیه، تامین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران در آینده خواهد بود.
رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: طرح تاسیس پایگاه دائمی جمهوری اسلامی ایران در قطب جنوب تهیه و برای سیر مراحل قانونی به مسئولان مربوط ارائه شد.
چگینی اظهار داشت: تهیه این طرح پس از سال‌ها مطالعه مسائل جنوبگان و پیگیری اخبار مرتبط با این قاره ناشناخته، در پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی صورت گرفته است.
وی یادآورشد: در این طرح مهم‌ترین مسائل مرتبط با منافع جمهوری اسلامی ایران از حضور در این عرصه اشاره و لزوم ایجاد مرکزی برای مطالعه جنبه‌های گوناگون مرتبط با قطب جنوب تبیین شده است.
چگینی اضافه کرد: آنچه مهم به نظر می‌رسد ورود ایران به عرصه مطالعات جنوبگان (قطب جنوب) و گسترش حوضه مطالعات خود به دورترین بخش‌های جهان است تا از این راه منافع کشور بویژه در آینده‌ای نه چندان دور، تامین شود.
وی با اشاره به اینکه جهان به سرعت درحال تغییر است و مسابقه فشرده‌ای بر سر تصاحب منابع و تامین منافع در میان مدعیان جهانی در گرفته است ادامه داد: محدودیت منافع کشف شده، مصرف کنندگان عمده را به فکر استفاده از منابع جدید در مناطقی کرده است که تاکنون درباره آنها کمتر می‌دانستیم که یکی از این مناطق بستر اقیانوس‌ها و مناطق دوردستی همچون جنوبگان است.
وی گفت: طرح تاسیس پایگاه دایمی جمهوری اسلامی ایران در جنوبگان در شش مرحله شامل ایجاد مرکز ملی تحقیقات جنوبگان، اعزام دانشمندان ایرانی به جنوبگان، ساخت تجهیزات پیش ساخته برای استقرار درجنوبگان، ساخت نخستین شناور یخ شکن تحقیقاتی - لجستیکی، حمل و استقرار نخستین پایگاه تابستانی ایران درجنوبگان و فعالیت دایمی در این منطقه تهیه شده است.
چگینی با بیان اینکه اجرای این طرح یک‌هزار و 100 میلیارد ریال هزینه در بر دارد افزود: در صورت فراهم شدن بودجه و تمهیدات لازم در نحوه تامین شناور یخ شکن این طرح می تواند در مدت سه سال انجام شود. /س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.