زندگینامه سید مسیح شاهچراغی

وبلاگ خسرو شيرين دهنان نوشت:شهید شاهچراغی، پرچم افتخاری برای ملت ایران است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،یکی از افتخارات ماندگار حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مسیح شاهچراغی، تربیت و پرورش فرزند صالحی همچون شهید عالیقدر حاج سید حسن شاهچراغی(ره) در محضر نورانی معظمٌ له است که بنابر فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی؛ "شهید شاهچراغی، پرچم افتخاری برای ملت ایران است".

به گزارش جهان به نقل از مشرق، عالم و زاهد وارسته حجت الاسلام و المسلیمن حاج سید مسیح شاهچراغی از علمای برجسته شهرستان دامغان و پدر شهید سید حسن شاهچراغی نماینده مردم دامغان در دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی و سرپرست موسسه کیهان، عصر امروز (یک شنبه 24/10/91) در سن 89 سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار حضرت حق جل و علا شتافت.

این عالم و عارف ربانی در حوزه علمیه پر رونق دامغان نزد آیات میرزا آقای ترابی، عالمی، خدایی و نصیری به فراگیری علوم دینی پرداخت و  پس از آن بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف  تعلیم علوم دینی و معارف اهل بیت علیهم السلام کرد و  به تربیت طلاب اهتمام ورزید و شاگردان بسیاری را در عرصه دین و فرهنگ روانه اجتماع نمود.

مرحوم سید مسیح شاهچراغی در ایام نهضت امام خمینی (ره) همرا با فرزند فرهیخته و دانشمند و شهید خود سید حسن شاهچراغی که از دست پروردگان شهدایی چون بهشتی و قدوسی بود، محور اصلی تحولات و تحرکات انقلابی در شهرستان دامغان و پس از پیروزی انقلاب نیز پیوسته مدافع ارزشها و آرمانهای والای حضرت امام و انقلاب اسلامی و پس از ارتحال حضرت امام نیز مدافع خستگی ناپذیر منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای بود.

اکنون مردم متدین شهرستان دامغان پس از گذشت بیش از بیست و پنج سال از حادثه کمر شکن از دست دادن فرزندی اندیشمند، مومن، فکور و مبارز و نماینده شایسته شان در مجلس شورای اسلامی و سرپرست با بصیرت موسسه کیهان، شهید سید حسن شاهچراغی، در حادثه سرنگونی هواپیمای حامل شهید آیت الله محلاتی نماینده حضرت امام در سپاه پاسداران در مسیر جبهه های دفاع مقدس با حمله هواپیماهای جنگی رژیم بعثی عراق،  در فقدان از دست دادن پدر عالم و اسوه تقوا و اخلاق و معنویت این شهید عزیز به سوگ نشسته است.

گفتنی است در حادثه سرنگونی  هواپیمای مزبور حجت الاسلام و المسلیمن سید قاسم موسوی دامغانی، عالم و مجاهد نستوه و نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی و از دوستان و بستگان شهید شاهچراغی نیز به فیض شهادت نائل شد.   

پیکر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید مسیح شاهچراغی فردا (دوشنبه) ساعت دو بعد از ظهر در دامغان تشییع و در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده خواهد شد. روحش شاد.زندگی نامه  مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا "سید مسیح شاهچراغی"

فقیه پارسا و عالم ربانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا "سید مسیح شاهچراغی"،  فرزند مرحوم سید حسن بن میرزا احمد در تاریخ 1302/7/1 شمسی در حسن آباد به دنیا آمد. در سن 11 سالگی وارد مدرسه ای در صلح آباد و فرات شد و تا کلاس سوم ابتدائی را در آنجا گذراند.

در سال 1330 شمسی وارد حوزه دامغان شد و از محضر آیات عظام مرحوم میرزا آقا ترابی ، مرحوم میرزا آقا عالمی، مرحوم شیخ محمد رضا خدائی و مرحوم شیخ گل محمد نصیری استفاده کرد .

حجت الاسلام و المسلمین "سید مسیح شاهچراغی" در خانواده ای اهل علم و حلم و تقوی به دنیا آمد. دو تن از برادران بزرگوار ایشان که در سلک روحانیت اند عبارتند از: حضرت حجت الاسلام و المسلمین مرحوم کربلایی سید طاهر شاهچراغی(ره) "خطیب توانا و عارف واصل" و حضرت آیت الله حاج سید محمد شاهچراغی "امام جمعه سمنان و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری".

نامبرده از همان ابتدای تحصیل به تدریس آموخته های خود پرداخته اند و تا سال 1380 یعنی به مدت 50 سال مدرس رسمی حوزه علمیه دامغان بودند که هم اکنون اکثر طلاب دامغانی که در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل یا در مناصب مختلف مشغول خدمت می باشند از شاگردان ایشان هستند.

 زندگی زاهدانه و رفتار عالمانه آقا سید مسیح، از عنفوان جوانی تا به امروز زبانزد خاص و عام بوده، چنانچه این خصوصیت بارز در زندگی او چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، محسوس و معروف بود. طبع لطیف حجت الاسلام و المسلمین شاهچراغی در سرایش اشعار مذهبی، موجب آفرینش آثار ارزنده ای از جانب این فاضل روشن ضمیر شد.

خلق نیکو، سعه صدر، کفّ نفس، جود و بخشش، مردم داری، حکمت، ادب و روشن بینی ابعادی از شخصیت تابناک ایشان بود. یکی دیگر از افتخارات ماندگار حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مسیح شاهچراغی، تربیت و پرورش فرزند صالحی همچون شهید عالیقدر حاج سید حسن شاهچراغی(ره) در محضر نورانی معظمٌ له است که بنابر فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی؛ "شهید شاهچراغی، پرچم افتخاری برای ملت ایران است".

همچنین ایشان دارای اجازاتی از آیات عظام مرحوم امام خمینی ، گلپایگانی ، اراکی، صافی گلپایگانی،فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی در امور حسبیه و شرعیه بودند.

ایشان  قبل از پیروزی نهضت با تاسیس کانون جوانان دامغان به تربیت چهره های انقلابی و مبارز پرداخت که اکثر چهره های انقلابی دامغان را می توان محصول آن جلسات دانست.

بعد از انقلاب هم در کنار تدریس، مدیریت کمیته امداد امام خمینی (ره)  را به مدت 7 سال به عهده گرفتند و هم زمان در فعالیت های اجتماعی از قبیل بازدید از جبهه ها شرکت می نمود.

از حجت الاسلام شاهچراغی آثار مکتوب فراوانی باقی است که اکثرا در زمینه های حدیثی و مجموع اشعار مذهبی می باشد. فقط از بین این آثار کتاب «کیمیای حکمت» در سال 1380 توسط نشر حرم در قم و با مقدمه حجت الاسلام سید رضا تقوی به چاپ رسید ، اشعار ایشان در نشریات مختلفي هم به چاپ رسیده است.

ایشان دارای 9 فرزند (5 پسر و 4 دختر) بودند که فرزند ارشد ایشان حاج سید حسن شاهچراغی نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی و سر پرست موسسه کیهان در اسفند ماه 1364 به شهادت رسید.

 حجت الاسلام شاه چراغی در طول این سال ها به اقامه جماعت در مسجد امام حسن مجتبی عليه السلام واقع در منطقه خوریا اشتغال داشتند.

 زندگی نامه حجت الاسلام والمسلمین شهید حاج سید حسن شاهچراغی          

شهید سید حسن شاهچراغی نهم بهمن سال 1331 هجری شمسي در يكي از محله هاي قديمي شهر «دامغان» كودكي از خانواده سادات پا به عرصه هستي گذاشت. نام او را به عزت و يادمان پدربزرگ، «سيد حسن» ناميدند. او فرزند ارشد روحانی عامل و وارسته حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا سيد «مسيح» شاهچراغی بود.

شهید شاهچراغی دراین خصوص می گوید: «من در يكي از خانواده هاي روحاني تولد يافتم. تا آنجا كه به ياد دارم پدرم از راه تدريس در مدرسه ي علمیه دامغان به همراه عمويم، زندگي را اداره مي كردند.»

سيد «حسن» در سايه مادري پرورش يافت كه متدين، بی آلايش، علاقمند به اسلام، قرآن، اهل بيت (علیهما السلام) و روحانيت معظم بود. ايشان در همه لحظات زندگي خصوصاً در طفوليت و دوران ستم شاهي، ياور سيد «حسن» بودند. شهيد در جمع خانواده و در بين 4 خواهر و 4 برادرش، موقعيت خاصي داشت. او چشم و چراغ خانه بود. محيط خانواده با حضورش گرم و شاداب مي نمود.

شهيد شاهچراغي، تحصيلات ابتدايي و متوسطه را با موفقیت کامل به پايان بردند و مدتی نيز در كنار پدر بزرگوارشان در حوزه علميه ي دامغان به فراگيري علوم دینی پرداختند. شهید شاهچراغی پس از دوران متوسطه همانند بزرگان خانواده اش راه حوزه علميه را برگزيد تا درس دين را بياموزد و در خدمت آن قرار گيرد.

از آغازين روزهاي ورودش به جمع طلاب مدرسه حقانی قم، به خوبي روشن بود كه آينده درخشاني دارد، زيرا جستجو گري و كنكاش در مسائل مختلف علمي و اجتماعي از ويژگي هاي بارز او بود.

از دیگر خصوصيات ایشان آن بود که در عصر خودش زندگي مي كرد. زمان و نيازمندي های آن را به خوبي مي شناخت و با زمان و تحولاتي كه در جامعه بوجود مي آمد آشنایی داشت. ورودش به مدرسه حقّاني، سرفصل جديد و تجديد حيات تازه بود تا از انديشه ژرف و ارزشمند عالمان و عارفانی همچون حضرات آیات خزعلي، جنتي، مصباح یزدی، احمدي ميانجي و نيز شهيدان والامقام حضرات آیات بهشتي و قدوسي رحمت ا... عليهما بهره مند شود.

شهید شاهچراغی از رهبران اصلی انقلاب اسلامی در شهرستان دامغان بود. وی پس از پيروزی انقلاب اسلامی به عنوان يکی از مشاوران و مسئول دفتر شهيد آيت الله قدوسی در دادستانی انقلاب به فعاليت پرداخت و سپس از سوی مردم دامغان به نمايندگی مجلس برگزيده شد تا در آذر ماه سال 61 به تقاضای وزير وقت ارشاد، مسئوليت موسسه کيهان را پذيرفت.

شهيد حاج سید حسن شاهچراغی در اول اسفند ماه سال 1364 در پی اصابت موشک جنگنده های رژيم بعثی به هواپیمای حامل آنان با حدود پنجاه نفر از همراهان خود به فيض شهادت نائل آمدند. از آن شهيد عالیقدر دو فرزند به نامهای «سيد مهدی و سيد مسيح» به يادگار باقی مانده است. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.