مشهد/معاون وزیر نیرو؛

ایران از نظر ظرفیت تبادل برق در رتبه نخست کشورهای منطقه است

معاون وزیر نیرو گفت: ایران از نظر رادمان نیروگاه‌های برق بالاترین رتبه را در منطقه دارد.



بهه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمد بهزاد در دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار در تجارت انرژی الکتریکی اظهار کرد: با توجه به اینکه یک و نیم میلیارد از مردم جهان از نعمت برق برخوردار نیستند بیش از 99 درصد از مردم روستایی و 100 درصد شهری در جمهوری اسلامی ایران از نعمت برق برخوردار است.
معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو افزود: دلایل اصلی رشد مصرف برق توسعه اقتصادی همه جانبه کشور ،گسترش برق در اقصی‌نقاط کشور و افزایش رفاه عمومی است.
بهزاد یادآور شد: روند رشد رادمان نیروگاه های حرارتی کشور در سال 90، 38 درصد و در حال حاضر 38.5 درصد است. همچنین ظرفیت رادمان نیروگاه‌ها یک و نیم درصد از رادمان جهانی بیشتر است.
وی خاطر نشان کرد: ظرفیت کل نیروگاه‌های کشور 40 درصد است و در برنامه پنجم باید به 45 درصد برسد و برای تحقق این امر باید در کشور تلاش کنیم.
معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به کاهش تلفات انرژی گفت: در سال گذشته 14.95 درصد کاهش تلفات بوده و در حال حاضر 14.5 درصد است که تا قبل از پایان سال به 14 درصد می‌رسد.
بهزاد تاکید کرد: در بحث رادمان کم و تلفات زیاد سبب مصرف سوخت بیشتر می‌شود و در حال حاضر باید به دنبال تک‌رقمی کردن تلفات بود و در مورد صرفه‌جویی بحث سوخت با توجه به قیمت‌های جهانی باید تصمیمات جدی گرفته شود. ایران از نظر رادمان نیروگاه که برق بالاترین رتبه را در منطقه دارد که یک و نیم درصد بالاتر از متوسط جهانی است.
معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو اظهار کرد: ایران 14.5 کشور در تولید برق در جهان است و از نظر طول شبکه برق در رتبه نخست کشورهای منطقه قرار دارد.
بهزاد افزود: ایران توانمندی ساخت تجهیزات نیروگاهی، انتقال، توزیع و انجام خدمات فنی و مهندسی و اجرایی پروژه‌های بزرگ را دارد و علی‌رغم تمام تحریم‌های اعمال شده به مرز خودکفایی رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: کشور از نظر ظرفیت تبادل برق در رتبه نخست کشورهای منطقه قرار گرفته و در حال حاضر شبکه برق ایران به تمام کشورهایی که مرز خاکی دارد متصل است.
معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو یادآور شد: ایران بزرگترین صادرکننده برق در منطقه است و پیش‌بینی می‌شود امسال صادرات ما از 10 میلیارد کیلوبایت ساعت بیشتر شود.
بهزاد تأکید کرد: کشورهایی مانند امارات علاقمند هستند از انرژی برق ایران استفاده کنند بنابر این باید برای تبادل انرژی با کشورهای خلیج فارس و سایر کشورها تلاش شود. در مورد خصوصی‌سازی وزارت نیرو و صنعت برق پیشگام بوده که در حال حاضر 40 درصد ظرفیت تولید برق کشور در اختیار بخش خصوصی است.
معاون وزیر نیرو یادآور شد: نرخ انرژی‌های نو در سال گذشته 120 تومان و امسال 186 تومان و در سال آینده با توجه به نرخ بودجه بیش از 200 تومان است.
بهزاد اظهار کرد: با توجه به اینکه مهمترین ضابط بین عرضه‌کننده و توزیع‌کننده بورس است آخرین مراحل بورس برق در کشور طی شده و برای اینکه در بورس برق معاملات انجام شود نقدینگی لازم ایجاد شده و به زودی شاهد عملیات و دادوستد برق در بورس انرژی کشور هستیم./س
برچسب ها: ایران ، ظرفیت ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.