چرا رفتار سالمندان همانند کودکان است

اگر بخواهیم در دوره سالمندی رفتار مناسب سن خود را داشته باشیم و بدانیم چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم باید رشد عاطفی، اجتماعی را قبل از میانسالی پرورش دهیم.

مشتاقی ، روانشناس در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:  انسان ها دارای پنجم بعد جسمی، ادراکی ، رانی ف عاطفی، اجتماعی هستند .

وی افزود: کودکان در محیط اطرافشان با دیگران تنگاتنگ رفتار می کنند و حالت تک بعدی دارند و ابعاد شکل رفتارشان با دیگران فرق می کند.

وی تصریح کرد: سالمندان هم نیز در ارتباط با اطرافیانش تک بعدی رفتار می کند و این تک بعدی را در قالب بعد جسمی اعمال می کند.

وی عنوان کرد: سالمندان وقتی گذشته خود را مرور می کنند و فرآیند عملکردشان را ارزیابی می کنند ابراز ناراحتی می کنند.

وی خاطر نشان کرد: مرور خاطرات و ابراز ناراحتی به سالمند احساس ناراحتی دست می دهد و حالت دفاعی به خود می گیرد.

وی در خصوص رفتار سالمندان افزود: این رفتار بیشتر در سالمندانی اتفاق می افتد تا دوره بزرگسالی و قبل از کهنسالی راضی نیستند و کسانی هستند که در این دوره محبت کافی و در حد انتظار و توقع خودشان ندیده اند.

وی خاطر نشان کرد: سالمندان که همانند کودکان برخورد می کنند باید در دوره جوانی و یا قبل از کهنسالی ابعاد رشد عاطفی و اجتماعی را پرورش دهیم تا بدانیم چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم و خوشبینی را در خود پرورش دهیم.

وی در نهایت افزود: در صورت نداشتن دوره جوانی و میانسالی در حد انتظار، نداشتن ارتباط با اطرافیان با پنج بعد انسانی، عملکرد در دوره سالمندی در حد دوره کودکی می رسد.

برچسب ها: سالمند ، کودک ، عاطفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.