جلوگیری از برپایی تظاهرات بر ضد سیاستهای جنگ طلبانه ترکیه

دولت ترکيه از تظاهرات حاميان حزب سعادت در مخالفت با استقرار موشک‌هاي پاتريوت جلوگيري کرد .

به گزارشسرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه،دولت رجب طیب اردوغان به حزب اسلام گرای مخالف «سعادت» اجازه نداد به منظور اعلام مخالفت با سیاست های خصمانه دولت ترکیه علیه سوریه و استقرار موشک های پاتریوت در خاک ترکیه، تظاهرات کند.

سیاست جلوگیری از برپایی تظاهرات مخالفان، در حکومت حزب عدالت و توسعه مسئله جدیدی نیست. در تازه ترین مورد، به هواداران حزب اسلام گرای «سعادت» اجازه برپایی تجمع و تظاهرات در اسکندرون داده نشد.

تظاهرکنندگان از بیست و منطقه ترکیه به اسکندرون آمده بودند تا بگویند نمی خواهیم موشک های پاتریوت در خاک کشورمان در مرز با سوریه مستقر شود.

لطفی یال مان معاون رئیس حزب سعادت گفت: «ما درباره سیاست خارجی دولت ترکیه ملاحظاتی داریم زیرا هر کشوری باید سیاست های خارجی اش را بر اساس اصول و منافعش تدوین کند ولی متاسفانه دولت ما سیاست هایش را بر اساس افکار و منافع اروپا و آمریکا تدوین می کند.

 قبل از آن که از تظاهرات ما جلوگیری شود قصد داشتیم دیدگاه خود را به گوش همه مردم ترکیه برسانیم به همین علت خودمان در همه شهرهای ترکیه به تبلیغ دیدگاهمان پرداختیم ولی هیچ یک از رسانه های ترکیه با ما همکاری نکردند که علت آن مخالفت دولت حزب عدالت و توسعه با این کار بود تا مردم ترکیه از حقیقت آگاه نشوند».

جلوگیری از تظاهرات هواداران حزب سعادت بار دیگر مسئله دموکراتیک نبودن دولت عدالت و توسعه را در جامعه ترکیه مطرح کرد زیرا به هیچ دیدگاه دیگری که با سیاست های داخلی و خارجی این حزب مخالف باشد اجازه مطرح شدن نمی دهد. بسیاری از ترک ها معتقدند استقرار موشک های پاتریوت در خاک ترکیه صرفا نیرنگی از طرف ناتو برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان است.

یک شهروند ترک گفت: «اگر کشوری دموکراتیک بودیم از هیچ چیز جلوگیری نمی شد. جلوگیری از برپایی تظاهرات نشان می دهد ما کشوری غیردموکراتیک داریم. در خصوص موشک های پاتریوت باید بگویم هر چیزی که آمریکا و اروپا در پشت آن باشند هیچ خیری در آن نیست».

شهروند دیگر ترکیه گفت: «طبعا ترکیه کشوری دموکراتیک نیست.سطح آموزش و اقتصاد پائین است به همین علت ما نمی توانیم ادعای دموکراسی کنیم».

شهروند دیگر نیز گفت: «حزب سعادت با برپایی این تظاهرات قصد داشت دولت ترکیه را در برابر افکار عمومی رسوا کند به همین علت از این تظاهرات جلوگیری شد تا آمریکا هم خشمگین نشود.

به رغم همه این تلاش ها برای جلوگیری از علنی شدن حقیقت، بخش بزرگی از مردم ترکیه از حقیقت آگاهند».

یک جوان دیگر ترک گفت: «در سایه حکومت عدالت و توسعه، جامعه ترکیه به دنباله رویی تبدیل شده است که نمی تواند دیدگاه خود را آزادانه بیان کند».

مردم ترکیه معتقدند اجازه ندادن دولت ترکیه به حزب سعادت برای بیان دیدگاهش درباره استقرار موشک های پاتریوت و سیاست های دولت اردوغان درباره سوریه با اصول آزادی و دموکراسی که نخست وزیر از آن دم می زند تناقض دارد.
برچسب ها: تظاهرات ، جنگ ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار