اخبار ویژه روزنامه های پنجشنبه

از برداشت سکه‌های طلا به جای سیب‌زمینی تا افتتاح جاده مرگ!

اول قجر... دوم پهلوي بعداً نوبت اصلاح طلبان!،آقاي بي بي سي! تو چه غلطي كرده اي كه ربع پهلوي بكند،مرخصی‌های تازه زندانیان حوادث انتخابات 88،دلیل تفاوت درآمد مسئولان و کارگران،کمبود ۷۲ هزار مسجد در کشور،برداشت سکه‌های طلا به جای سیب‌زمینی!،پول صنعت را به مسکن داده‌اند،درگیری نیرو های جدید و قدیم در روزنامه ایران،خواسته جدید فتنه‌گران فراری از کشور ،افتتاح جاده مرگ!،از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های امروز هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید. 

 *کیهان:

آقاي بي بي سي! تو چه غلطي كرده اي كه ربع پهلوي بكند
محتواي مصاحبه شبكه دولتي انگليسي با رضا ربع پهلوي موجب اعتراض يكي از كاربران شبكه بالاترين شد.

اين شبكه در نوشته اي متذكر شد: به نظر مي رسد آقاي عنايت فاني[مجري بي بي سي] يا شخصي كه سؤالات را براي او تنظيم كرده بود، هنوز در آن روزهاي پرالتهاب خرداد 88 به سر مي برد و يا مي خواهد به بيننده القا كند كه هنوز همان التهاب و جو غالب اصلاح طلبان بر همه جا حاكم است.

 آنچه عنايت فاني نگفت رويگردان شدن مردم از آنچه خيزش سال 88 و جنبش سبز مي دانيم و بازگشت به زندگي عادي و تلاش براي انطباق با آن است. آقاي فاني جوري مي خواست القا كند كه هم اكنون همه در صف هايي متحد پشت سر موسوي و كروبي گوش به فرمان آنها ايستاده اند. حبس خانگي اين دو به زودي دوساله مي شود و آب از آب هم تكان نخورده پس اين همه پيروان كجا هستند؟

بالاترين افزود: آقاي فاني اصرار داشت تلاش هاي به عمل آمده براي شوراي ملي [ گروهك تك نفره ربع پهلوي] را ناديده و ناچيز و بي اهميت انگارد. مثلاً در اين 34 سال كدام تشكل يا شورايي عليه جمهوري اسلامي در پيشبرد راهش عليه جمهوري اسلامي موفق بوده است كه مثلاً بايد از شوراي ملي انتظار زيادي داشته باشيم؟

بالاترين نوشت: به نظر مي رسد آقاي فاني به گونه اي نگران از آسيب خوردن به اپوزيسيون اصلاح طلب بودند و دائم سعي داشتند به بيننده القا كنند هنوز فقط اصلاح طلبان همه كاره هستند و شوراي ملي هيچ اهميتي ندارد. شما كه اين مطلب را مي خواني به من بگو اصلاح طلبان الان در كجاي كار ايستاده اند به جز همين رخنه در چند رسانه خارج از كشور و چند سايت در فضاي مجازي؟ عنايت فاني با همه احترامي كه برايش داشته و دارم براي من با اين مصاحبه به شدت يكطرفه به معني واقعي كلمه فاني شد.
 
 ايران همكاري با آژانس را منوط به كسب نتيجه مي داند
ايران در برابر غرب استراتژي 2 گام به جلو و يك گام به عقب را در پيش گرفته است.
خبرگزاري رويترز با انتشار اين تحليل نوشت: ايران احتمالا از روند همكاري با آژانس دست مي كشد تا از آن به عنوان اهرمي ترغيب كننده در جهت لغو تحريم ها يا دريافت ديگر امتيازها در چارچوب مذاكرات گسترده تر با قدرت هاي جهاني استفاده كند.

 به اين ترتيب مي توان درك كرد كه چرا بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از سفر اخير خود به تهران دست خالي بازگشتند. ايران بارها در گذشته اعلام كرده است كه در مقابل همكاري با آژانس انتظار نوعي پاداش دارد. به گفته يك مقام غربي، ايران اين را مي خواهد و نشانه اي از عقب نشيني در اين زمينه وجود ندارد.

رويترز مي نويسد: در صورتي كه اين نگرش تهران باشد، تلاش يكساله آژانس براي دسترسي به سايت پارچين در جنوب شرق تهران تا زماني كه ديپلماسي بين ايران و گروه 1+5 (آمريكا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) در بن بست باشد، راه به جايي نمي برد.

يك ديپلمات غربي روند مذاكرات آژانس بين المللي انرژي اتمي با ايران را يك بازي از قبل پيش بيني شده از سوي تهران مي داند كه دو گام رو به جلو و يك گام رو به عقب است. به نتيجه نرسيدن مذاكرات اخير در تهران، شكست ديگري بود براي روند طولاني مذاكره بر سر برنامه هاي هسته اي ايران كه هدف آن تعديل نگراني هاي بين المللي در اين زمينه است. هم ايران و هم گروه 1+5 مي گويند پس از 7 ماه آماده از سرگيري مذاكره هستند، اما اولويت هاي دو طرف متفاوت است.

 غرب خواستار محدوديت بخشي حساس از برنامه هاي هسته اي ايران است كه مي تواند كارايي نظامي داشته باشد و در مقابل ايران، تعليق تحريم ها و به رسميت شناخته شدن حقوق هسته اي را اولويت مذاكره مي داند.

دريل كيمبال، از انجمن كنترل تسليحاتي در آمريكا مي گويد، ايران آشكارا به دنبال تعليق همكاري خود با آژانس است تا اهرم هاي خود را در مقابل 1+5 افزايش دهد.

به گزارش ديپلماسي ايراني يك مقام غربي در گفت و گو با رويترز تصريح مي كند كه هيچ تمايلي در بين قدرت هاي غربي براي پاداش دادن به تهران وجود ندارد. حتي در صورتي كه ايران با آژانس همكاري كند نيز، 1+5 امتيازي به ايران نخواهد داد چرا كه به نظر آمريكا و متحدانش، موضوع ايران و آژانس جدا از روند مذاكرات تهران و گروه 1+5 است.(!)كليف كاپچان، تحليلگر سياسي در اين زمينه مي گويد اكنون ايرانيان به پيشنهادهاي غرب علاقه ندارند و در مقابل مي كوشند از اهرم آژانس استفاده كنند.

نيويورك تايمز: ايران دشمن ماست اما مجبوريم ديپلماسي پيشه كنيم!
«دوران جنگ هاي بزرگ سپري شده و پيشرفت ديپلماسي آمريكا هم با دوستان امكانپذير نيست. آمريكا بايد ديپلماسي را با آيت الله ها و حماس محقق كند.»

اين مطلب را روزنامه نيويورك تايمز عنوان كرد. به اعتقاد نيويورك تايمز «ارزش هاي ديپلماتيك آمريكا امروز به باد فنا رفته و جاي خود را به بي صبري، بي حوصلگي، پرحرفي هاي بي حاصل و بي ميلي نسبت به گفت و گو با دشمنان سپرده است. سوريه و الجزاير، مظاهر آشكار مرگ ديپلماسي اند، صحبت و گفت و گو كردن در اين دو بحران، نوعي وقت تلف كردن به حساب مي آيد.»

اين روزنامه تأكيد كرد: امروز علل و انگيزه هايي فراوان براي مرگ ديپلماسي وجود دارد؛ آمريكا جايگاه مسلط و مستولي خود را بر جهان از دست داده و هنوز هيچ كشوري كه بتواند جاي آن را بگيرد، ظهور نكرده است. اين جهان، جهان هيچ كس نيست. اين جهان مكاني است كه آمريكا در آن نقشي بسيار محتاطانه ايفا مي نمايد اما در عين حال از آن هراس دارد كه مبادا اقتدار و آقايي خود را در آن از دست بدهد.

اين روزنامه آمريكايي همچنين نوشت: ديپلماسي مرده بايد در دوره دوم دولت اوباما احيا شود و مانع از كوبيدن ميخ بر تابوت ديپلماسي آمريكا شود. دوران جنگ هاي بزرگ سپري شده و فرماندهان نظامي، فضايي براي مطرح شدن ديپلمات ها عرضه مي دارند. پيشرفت ديپلماسي با دوستان امكان پذير نيست. موفقيت ديپلماسي با افرادي همچون آيت الله ها و حماس محقق شدني است.

 در ديپلماسي بايد پذيرفت «اگر چيزي مي خواهي بايد چيزي بدهي». سؤال محوري اين است؛ من از دشمنم چه مي خواهم و براي به دست آوردن آن چه بايد بدهم؟ بايد روش نيكسون در جلب رضايت و تفاهم با چين سرمشق قرار گيرد.

نيكسون معتقد بود «ما چه مي خواهيم؟ آنها چه مي خواهند؟ ما و آنها هر دو چه مي خواهيم؟» اوباما در دوره نخست كاري گروه هاي ديپلماتيك متعددي را روانه نقاط مختلف جهان كرد اما هيچ يك ثمربخش نبود. او بايد در دوره دوم كاري اش، پيرامون دو موضوع ايران و اسرائيل- فلسطينيان قدرت و نيروي بالقوه و بالفعل بيشتري به وزير خارجه اش واگذار كند تا اين وزير بتواند وزنه هاي سنگين تري را در اين دو عرصه از زمين بلند كند.
 
مشروعيت انتخابات را بايد زير سوال برد منتها پشت سر جريان داخلي!
«اپوزيسيون خارج بايد تمهيدي بيانديشد كه مشروعيت انتخابات را زير سؤال ببرد منتها بايد پشت سر جريان داخلي حركت كند تا بهانه دست حاكميت ندهد اما در دقايق آخر مي تواند جلو بيفتد».

اين عبارات، توصيه رضا عليجاني از اعضاي متواري و پاريس نشين گروهك نهضت آزادي است. وي در مصاحبه با سايت روز آنلاين درباره مدعاي «انتخابات آزاد» گفته است: اين تعبير منشوري چند وجهي است كه هر كس از ظن خود آن را معنا مي كند اما حملاتي كه اخيرا به اين عبارت شده، منظور انتخاباتي است كه در چارچوب نيروهاي داخل نظام مطرح شده. يعني پس از آن كه نيروهايي چون هاشمي رفسنجاني، خاتمي و احمدي نژاد آن را مطرح كردند؛ معناي چنين عبارتي آن است كه انتخابات گذشته، آزاد نبوده است.

وي در بخش ديگري از اظهاراتش در پاسخ اين سؤال كه «آيا مطرح شدن انتخابات آزاد از سوي نيروهاي مختلف و اشتراك لفظي آنان بر سر چنين واژه اي، آيا مي تواند موجب تغيير رفتار حاكميت شود؟ تصريح كرد: امكانش به نظر من خيلي كم و در حد صفر است. حكومت در حال حاضر يك تحليل دارد مبني بر اينكه موفق شده فضاسازي را به دست بگيرد. در مقابل غرب اميدوار است به جاي حمله نظامي تحركي در داخل رخ دهد و غرب آن را بزرگ كند و به بنيان هاي حكومت ضربه بزند. بدل حكومت در مقابل اين ايده، يكدست كردن حاكميت است و اينكه هيچ فضايي در داخل حاكميت نبايد باشد كه غرب از آن استفاده كند.

وي درباره طيف هايي كه پيش از اين درباره انتخابات آزاد سخن گفته اند، اظهار داشت: برخي از نيروهاي اپوزيسيون، انتخابات آزاد را با حضور همه نيروهاي سياسي مي دانند. اما وقتي آقاي احمدي نژاد حرف از انتخابات آزاد مي زند، منظور آزادي خود وي است و نه همه. اما در مجموع اين را مثبت مي دانم.

 اگر تعبير انتخابات آزاد جا بيفتد، ممكن است حول آن مفهوم سازي شود. در حال حاضر شايد چيزي از آن درنيايد، بلكه يك شعار مشترك است براي ايجاد صفي طولاني از نيروهايي كه انتخابات را آزاد نمي دانند و مي تواند از نظر سلبي آن ها را در يك جبهه قرار دهد. اما مي تواند بستري باشد براي ائتلاف نيروهاي سياسي.»

عليجاني درباره اين سؤال كه «مطرح شدن بحث انتخابات آزاد از سوي طيف هاي مختلف داخل كشور، مي تواند امكان استفاده تاكتيكي آن ها براي به كرسي نشاندن برخي مطالبات شان را مهيا كند؟ پاسخ مي دهد: «نه بايست تنور اقتدارگرايان را داغ كرد و نه چاقوي آن ها را تيز كرد. در حال حاضر حاكميت تصميم ندارد امتيازي دهد و در اين شرايط، وارد شدن در اين صحنه كه ميدان بازي وجود ندارد، ورود به ميدان بازي حاكميت است.

 از طرف ديگر سكوت كردن هم مي تواند نوع ديگري بازي در همان صحنه باشد. وقتي آنها بيت مي خواهند يك انتخابات امن و با كمترين هزينه سياسي برگزار كند، موضع سكوت هم كمك به همين بازي است. وقتي فضا از آن سمت بسته مي شود، دو موضع درباره انتخابات وجود دارد. يكي اين است ما كانديدا نداريم كه كمي محافظه كارانه است و ديگري كه كمي شفاف تر است، عدم شركت در انتخابات است.

 اما آيا عدم حضور در انتخابات، كمكي به پروژه برگزار شدن انتخابات در فضاي امن نمي كند؟ بنابراين بايستي تمهيداتي انديشيد كه بتواند مشروعيت انتخابات را زير سؤال ببرد. خارج از كشور مي تواند ابتدا پشت سر جريان داخلي حركت كند تا ابزاري به دست حاكميت براي برخورد با منتقدان داخلي ندهد. اما در دقايق آخر، مي تواند مواضع جلوتر و روشن تري بگيرد. اما هم سو و مكمل داخل و حرف هايي كه در داخل امكان زده شدن ندارد مطرح شود و مشروعيت انتخابات را زير سؤال ببرند.»

اول قجر... دوم پهلوي بعداً نوبت اصلاح طلبان!
پس از «سازمان منافقين» و «سلطنت طلبان» نوبت نمايندگان فتنه سبز در خارج كشور شد تا با يكي از كميسيون هاي فرعي شوراي اروپا ملاقات كنند.

پيش از اين مريم قجر عضدانلو ابريشم چي (معروف به رجوي) به ملاقات برخي اعضاي پارلمان اروپا رفته بود. پس از آن نيز نوبت عنصر ورشكسته و سرخورده ديگري به نام رضا پهلوي رسيد تا با برخي از اعضاي اين نهاد ملاقات كند. روز دوشنبه نيز 4 نفر از اعضاي جريان نفاق جديد -كه در قالب شوراي هماهنگي سبز فعاليت مي كنند- به «كميسيون امور سياسي و دموكراسي مجمع پارلماني شوراي اروپا» رفتند و با برخي اعضاي اين كميسيون ملاقات كردند. تركيب اين نيز جالب است؛ دو تن از اعضاي گروهك ملي-مذهبي (به نام هاي تقي رحماني و مرتضي-ك) به همراه رجب مزروعي و اردشير امير ارجمند.

نوبت بندي طرف اروپايي براي پذيرفتن اين 3 گروه در نوع خود جالب توجه است هر چند كه هر 3 طيف در فتنه سبز همراه و همداستان بودند و به قول رضا ربع پهلوي در يك تقاطع (آشوب در بستر شعار تقلب) به هم رسيده بودند. اردشير امير ارجمند در مقالات اخير مدعي شده «جنبش سبز مسالمت آميز است و خط قرمز خود در اعلام همكاري و همراهي با مجاهدين خلق و سلطنت طلبان مي داند» حال آن كه وي به همراه 3 ملاقات كننده ديگر طي يك سال اخير در انواع جلسات پنهان و آشكار سلطنت طلبان شركت داشته اند و اكنون نيز موضع مشتركي در مخالفت با جمهوري اسلامي و قانون اساسي دارند.

تقي رحماني در ملاقات مذكور خواستار حمايت براي آزادي بازداشت شدگان فتنه سال 88 و با التماس براي حمايت اروپا مدعي شده «فراموش نكنيد كمك به رشد جريان دموكراتيك در ايران به امنيت اروپا هم كمك خواهد كرد. سران جنبش سبز دموكراسي خواه هستند و اگر در ايران قدرتمند شوند مشكل امنيت در منطقه و جهان هم حل خواهد شد».

وي مي گويد: ما از شوراي اروپا خواستيم در كنار مسئله هسته اي، معضل حقوق بشر را فراموش نكند بدون آزادي و حقوق بشر در ايران، دنيا رنگ آرامش نخواهد ديد.اين منافق مدعي ملي گرايي جرأت نكرده به طرف اروپايي بگويد كه بانيان 6 جنگ در چهارگوشه خاورميانه طي 12 سال گذشته آمريكا و انگليس و اسرائيل - و برخي كشورهاي اروپايي- همسو بوده اند و نه ايران.

رجب مزروعي هم در ملاقات مذكور گفته است: درباره موضوع پرونده هسته اي، موافقت با سياست خارجي جاري نظام حاكم بر ايران نداريم و با سياست خارجي تنش زدايي كه دوران خاتمي پي گرفته شد موافقت داريم.

اين ملاقات آخرين پالس فتنه گران داخلي- به واسطه نمايندگان آنها در خارج كشور- براي نوكري قدرت هاي غربي در ايران است و بايد ديد مدعيان اصلاح طلبي در واكنش به اين خوش رقصي ها چه موضعي اتخاذ مي كنند؟ديداركنندگان خواستار تشديد فشار سياسي به ايران در كنار فشار اقتصادي شده اند. طرف اروپايي نيز قول داده در حمايت از عناصر بازداشتي فشار بر ايران را زياد كند.

*آرمان:

مرخصی‌های تازه زندانیان حوادث انتخابات 88

شنیده شد که زندانیان حوادث پس از انتخابات سال 88 یکی پس از دیگری به مرخصی می‌آیند.فرارونوشت، احمد زیدآبادی ومسعود باستانی دو تن از روزنامه نگاران زندانی در زندان رجایی شهر کرج، شامگاه سه شنبه سوم بهمن به مرخصی آمدند. درادامه تلاش‌ها برای حل مساله‌ «زندانیان پس ازانتخابات» دو روزنامه‌نگار و یک فعال کارگری به مرخصی آمدند.

 مهسا امرآبادی وبهمن احمدی امویی به مرخصی آمده‌اند و بهنام ابراهیم‌زاده نیز برای ملاقات با فرزندش که به تازگی مبتلا به سرطان شده، به مرخصی آمد. بهاره هدایت، حشمت‌الله طبرزدی ومحمدصدیق کبودوند نیز هم‌اکنون درمرخصی به سر می‌برند.

ژاپن 3ایرانی را بازداشت کرد
شنیده شد که ژاپن دیروز از بازداشت دو مرد و یک زن به اتهام نقض تحریم‌های ایران و انتقال پول به یک شرکت کشتیرانی ایرانی، خبر داد. مهرنوشت، رویترز این خبر را به نقل از رسانه‌های ژاپنی منتشر کرده و در ادامه می‌نویسد: سه فرد بازداشت شده از کارکنان شرکت کشتیرانی «آژانس بن لاین» هستند که متهم به انتقال پول به یک شرکت کشتیرانی ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند. آژانس بن لاین که دفتر آن در توکیو قرار دارد اتهامات وارده به این افراد را رد کرده است.

در همین رابطه خبرگزاری کیودو اعلام کرده که این نخستین بار است که ژاپن افرادی را در خصوص نقض تحریم‌های ایران بازداشت می‌کند.این سه فردبازداشت شده متهم هستند که در سال 2011 میلادی 158 هزار دلار را به یک شرکت سنگاپوری مرتبط با شرکت کشتیرانی ایران منتقل کرده اند.

بهبودی نسبی وزیر راه دولت اصلاحات
شنیده شد که وزیر راه دولت اصلاحات که به دلیل وخامت اوضاع جسمانی اش در بیمارستانی در آلمان بستری است به بهبودی نسبی دست پیدا کرده است. احمد خرم که به بیماری پارکینسون مبتلاست به دلیل اوج‌گیری این بیماری به بیمارستانی در کشور آلمان انتقال پیدا کرد و طی آخرین اخبار کسب شده به بهبودی نسبی دست پیدا کرده است. خرم پیش از تصدی وزارت راه در دولت اصلاحات، استاندار دولت هاشمی در استان همدان بود.

دلیل تفاوت درآمد مسئولان و کارگران
شنیده شد که نماینده سابق مجلس معتقد است با مقایسهٔ حقوق نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی که رقم‌های میلیونی دریافت می‌کنند و دستمزد ۳۸۰ هزار تومانی کارگران پی می‌بریم که فاصله تصمیم‌گیران ما با آنچه از امام علی روایت می‌شود، چقدر زیاد شده است.

سهیلا جلودارزاده نماینده سابق مردم تهران در مجلس ششم با اشاره به حرکت اقتصاد کشور به سمت کم ارزش شدن پول ملی گفت: هر کسی که مختصر مطالعه‌ای در حوزه اقتصاد داشته باشد می‌داند که توزیع اسکناس بدون پشتوانهٔ تولید یعنی کاهش ارزش پول ملی. ما تجربه عراق را داشتیم. آن‌ها به جایی رسیدند که یک گونی پول ملی‌شان با چند اسکناس هزار تومانی ما برابری می‌کرد. این وضعیت ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی است.

کمبود ۷۲ هزار مسجد در کشور
شنیده شد که رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در کشور با کمبود ۷۲ هزار مسجد مواجه هستیم.حجت الاسلام سلیمانی در نشست خبری تشریح برنامه‌های کمیته مساجد در آستانه سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی افزود: براساس اعلام سازمان اوقاف ۶۷ هزار مسجد در کشور فعال است البته در این باره مرکز آمار ایران چیزی اعلام نکرده است. وی گفت:‌ وزارت راه و شهرسازی مکلف است در شهرک‌های تازه احداث شده و بزرگراه‌های کشور مسجد احداث کند. رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: براساس برنامه پنجم توسعه سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های وزارت کشور نیز موظف به ساخت مسجد در اماکن تفریحی و اقامتی در سراسر کشور است.

برداشت سکه‌های طلا به جای سیب‌زمینی!
شنیده شد که فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: کشاورزی که در حال برداشت سیب‌زمینی در زمین زراعی خود بود، 54 شیء عتیقه کشف کرد. مهدی تیموری اظهار داشت: 54 شی عتیقه در زمینی زراعی توسط مالک این زمین کشف شد که در حال برداشت محصول سیب‌زمینی بود.

وی افزود: نیروهای یگان حفاظت شهرستان بافت پس از انجام یکسری تمهیدات اطلاعاتی و عملیاتی توانستند این اشیا را که شامل 37 سکه ناصرالدین شاه قاجار، یک سکه محمدعلی شاه، سه سکه احمد شاه قاجار، 11 سکه مظفرالدین شاه قاجار، یک عدد ظرف مفرغی درب‌دار و یک ظرف سفالی کشف کنند.

بازداشت رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز
شنیده شد که رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز به دادسرای کرج احضار و بازداشت شد. البرزنوشت؛ درپی پیگیرهای دستگاههای امنیتی استان درجریان پرونده جعل اسناد و دستور نقشه های صادره روز گذشته 15نفر از مطلعین و مضنوین پرونده به دادسرای انقلاب اسلامی کرج احضار و پس از ساعتها بازجویی روانه بازداشتگاه شدند.

البرز نوشت؛این پرونده توسط پلیس امنیت استان درحال پیگیری بوده که درنهایت بازجویی های صورت گرفته منجر به بازداشت رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز و 14نفر دیگر شد.

گفتنی است پرونده مذکور به موضوع جعل اسناد ،امضاء و دستور نقشه مرتبط است که علیرغم عدم اعلام رسمی مبنی بر میزان کسب درآمد نامشروع ازقبال آن آمارهای غیررسمی مبین این مطلب است که میلیاردها ریال درجریان این پرونده به نفع متهمین حاصل شده است. این گزارش حاکی است بدلیل وسعت تخلفات صورت گرفته و عدم تکمیل پرونده متهم اصلی آن «ب» 8ماه است در بازداشت موقت بسر می برد.

مجوز ورود 700 هزار تن کود خارجی
شنیده شد که بولتن نیوزنوشت؛بر اساس مصوبه چندي پيش هيئت دولت، وزارت جهاد کشاورزي مجاز است از طريق شرکت خدمات حمايتي کشاورزي براي واردات هفتصد هزار تن کود شيميايي از نوع فسفاته و پتاسه اقدام و وزير جهاد کشاورزي نيز موظف است گزارش پيشرفت کار را هر شش ماه يک بار به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور و وزارت امور اقتصادي و دارايي ارايه کند.

یک مقام سپاه: فشارهای اقتصادی انسان‏ ساز است
شنیده شد که مسئول نمایندگی ولی‏فقیه در سپاه پاسداران شهرستان شاهرود گفت: فشارهای اقتصادی موجب ساخته شدن جامعه و انسان می‌شود و تحریم‏های دشمنان علیه ایران پیشرفت کشور را در برخواهد داشت.

حجت‌الاسلام حسین قرغی در نشست بصیرتی با موضوع «اقتصاد مقاومتی» که به همت بسیج دانش‌آموزی شاهرود و با حضور جمعی از دانش‏آموزان برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی فعال، پویا و منعطف بوده که برگرفته از قرآن و سنت و بر اساس گفتمان امام راحل و انقلاب است.

وی افزود: این نوع اقتصاد ضمن مقاومت مقابل موانع و ناملایمات، در روند پیشرفت پایداری خود را حفظ می‌کند و باید دست به دست هم بدهیم تا تولید داخلی ارزش پیدا کند. مسئول نمایندگی ولی‏فقیه در سپاه پاسداران شهرستان شاهرود خاطرنشان کرد: باید فرهنگی بر جامعه و ذهن‌های ما حاکم شود که مصرف کردن تولید داخلی را ارزش بداند و استقلال اقتصادی را مقابل واردات بی‌رویه توجیه کند.

 قرغی بیان داشت: ما اگر تحریم و مشکلات را جزیی و آسان نبینیم، تحمل آن برای ما سخت است و دشمن می‌خواهد ما را از لحاظ اقتصادی وابسته خود کند و قدرت تحمل‏مان را پایین بیاورد. وی افزود: باید استقامت کنیم و این فشارهای اقتصادی انسان‌ساز است و حتی موجب پیشرفت کشور می‌شود؛ همان‏طور که اکنون در سایه این تحریم‌ها به بسیاری از علوم دست یافته‏ایم و نیازهای خود را در داخل تامین می‌کنیم.

*تهران امروز:

موسوی به چیزی کمتر از ابطال قانع نبود
علي رضا زاكاني در ميز گردي با موضوع انتخابات كه به دعوت ا تحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شده بود شركت‌كرد و درخصوص فتنه 88 و اظهارنظرهاي انجام شده درباره اين جريان،گفت:جلوی اظهارنظرهای افراد را نمی‌توان گرفت.

 اما مي‌توان در مورد آنها قضاوت کرد. من اینگونه اظهارنظرها را قبول ندارم. جهان نيوز نوشت، وي به بازگويي بخشي از جلساتي كه در آن حضور داشته است مي‌پردازد و مي‌گويد:شش نفر از نمايندگان مجلس كه بنده نيز حضور داشتم روز بیست و هفتم، به دفتر آقای‌هاشمی رفسنجاني رفتیم.

 آقاي‌هاشمي‌بیان کردند: آقای خاتمی صبح روز شنبه 23 خرداد زنگ زد و گفت با آقايان سيدحسن خميني و موسوي با شما کار داريم و ظهر روز بیست و سوم در حالی که نتیجه مشخص نشده بود به دفتر آقاي‌هاشمي‌رفتند. آقاي‌هاشمي‌گفت: آقای موسوی به چیزی کمتر از ابطال قانع نیست و راه‌هاي قانوني را نيز قبول ندارند.

 یعنی وقتی معلوم شد شکست مي‌خوردند، بعد از ظهر كه هنوز در حال شمارش آرا بودند به چیزی کمتر از ابطال قانع نیستند و راه‌های قانونی را هم قبول ندارند. ما با آقایان رضایی و کروبی و موسوی یک نوبت و با آقای‌هاشمی دو نوبت صحبت کردیم. حقیقت امر یک کلمه حرف درست و مبنایی برای اثبات اشکال مطرح شده نداشتند که مثلا بگویند ما با این دلیل مي‌گوییم تقلب شده است.

 بي‌دلیل اعتراض کردند و نظام را به تقلب، دروغ و جنایت متهم کردند. حیثیت نظام و آبروی کشور را بردند. حق ملت را تضیع کردند. سرمايه بزرگ ملت را به آتش کشیدند. نمي‌شود شخصی بیاید و بگوید کسی که عامل این کارها بوده و این جنایت‌ها را رقم زده، دلیلی برای رد صلاحیتش وجود ندارد. البته اعتراضات عمومي‌دو بخش داشت و روز دوم تیر 88 نيز اينجانب در مجلس گزارش دیدار با آقايان‌هاشمی و موسوی و کروبی و رضایی را شرح دادم.

 من آنجا گفتم که ما(در میان افرادی که به خیابان آمدند و اعتراض مي‌كنند) با دو گروه مواجه هستيم يك گروه كه اكثريت افراد معترض را تشكيل مي‌دهند و نظام وظیفه دارد پاسخگو باشد و آنها را قانع كند. اما در میان معترضين اقلیت آشوبگری نيز هستند.

پول صنعت را به مسکن داده‌اند
کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگويي با قانون درباره مشكلات صنايع ايران گفت:مشکلات صنایع کشور به تنهایی ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها نبوده و این مشکلات وجود داشته‌اند اما هدفمند کردن یارانه‌ها به آن دامن زده است. رئيس‌جمهور در مجلس حاضر می‌شود و با افتخار می‌گوید: «کسی که قالی می‌بافد نباید روی حصیر زندگی کند.» سوال ما اینجاست که آیا این قاليباف خودش می‌خواسته روی حصیر زندگی کند یا در اثر سوءمدیریت دولتمردان ناچار است روی حصیر زندگی کند؟ بنابراین نگرانی نبی‌اکرم را به عینه در کشورمان شاهدیم.

پير موذن در باب سوء مديريتي كه دولت قائل به قبول آن نيست، گفت: ما بیهوده حرف نمی‌زنیم، احمدی‌نژاد به طور مستند بگوید که برای صنعت چقدر پول هزینه کرده و چه حمایت‌هایی از صنعت کرده است؟ دولت سلیقه‌ای رفتار می‌کند و پولی که باید برای رونق صنعت اختصاص می‌داد را برای ساخت مسکن مهر هزینه کرده است.

باید بپذیریم که ملت افراط و تفریط هستیم. وي افزود: در دولت احمدی‌نژاد، به ایران خودرو اعتبار دادند تا صنعت خودرو سازی کشور را رونق بدهند. اما مدیران شرکت خودروسازی به جای اینکه در بخش توسعه صنعتی، سرمايه‌گذاری را جذب کنند، سهام گذاری جذب شده به نام ایران خودرو را صرف خرید ۳۵‌در‌صد سهام بانک پارسیان کردند!

 وي در بخشي از گفت‌وگوي خود اضافه كرد: من شهردار احمدی‌نژاد در دوران استانداری‌اش در اردبیل بودم. بعد از اینکه بازنشسته شدم، دو‌سال مدیرعامل یک واحد تولیدی به نام «آرتا خورشید زرین» بودم که اولین تولید کننده لامپ‌های ال. ‌ای. دی در کشور بود. من‌‌همان موقع مشکلات صنعت را در اردبیل لمس کردم و به عینه دیدم که واحدهای ما به خاطر یک رقم کوچک نقدینگی دچار بحران می‌شوند. دیدم که سیاست‌های بانکی بسیار خشک و قهر‌آمیز برای صنعت مشکل‌زا می‌شود و به خاطر اندکی سرمایه در گردش، با چالش روبه‌رو می‌شوند.

دیدم که تعداد کثیری از همکاران از جمله برادرم را متاسفانه از کارخانه اخراج کردند و نتوانستم کاری انجام دهم. اخیرا اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس را به اردبیل برده بودم و نمایندگان به عینه دیدند که بالای ۶۰ درصد کارخانه‌های استان ارد بیل متاسفانه بسته شده است!

با خيال نمي‌توان جامعه را اداره كرد
حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان گفت: بهتر است دولت اگر پولی دارد در همین حالت به دست مردم دهد آن هم نه تمام اقشار بلکه فقط اقشار آسیب پذیر و بخش صنعت. وی در ادامه به مهر گفت: اگر قرار است با گران شدن حامل‌های سوخت چون بنزین، گاز و گازوئیل و. . . پول را به دست مردم برسانیم این یک فاجعه است و همه چیز از لحاظ قیمتی در جامعه گران خواهد شد.

رهبر تصریح کرد: در صورت اجرای این طرح اول دغدغه و گرفتاری است و لذا هدفمند کردن یارانه‌ها با این سبک مصلحت نیست. نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اجرای این طرح بازتاب بدی خواهد داشت و اکنون همه وحشت دارند که اگر گران شود چه خواهد شد.

رهبر ادامه داد: ما می‌دانیم دولت پولی ندارد و در عالم خیال است و با خیال نمی‌توان جامعه را اداره کرد و اینکه بتوان آن را اجرایی کرد مهم است. وي دربخش ديگري از گفت‌وگوي خود گفت: حتی اجرای این فاز از هدفمندی یارانه‌ها نیز موفق نبوده است. از جمله دلایل موفق نبودن هدفمندی یارانه‌ها این است که اولا اگر قرار باشد به 75 میلیون یارانه دهیم همانند این است که از ریش کنده و به سبیل بچسبانیم یا از این جیب در آن جیب بگذاریم لذا نتیجه آن گرانی است.

دولت در این طرح به بخش تولید نیز نرسید و تنها موظف بود ابتدای هر ماه به یک عده پول بدهد و در بسیاری از جاها کارخانه‌ها و بخش تولید خوابید و دچار مشکل شد. امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: صورت قضیه تنها برای برخی از اقشار چون روستائیان و کارگران به عنوان یک کمک معاش بود و به معنی هدفمند کردن واقعی یارانه‌ها نبود. وي در پايان افزود: اگر پولی دارد دولت یا از آسمان برای آنها به صورت صندوقچه رسیده بهتر است آن را به مردم بدهد.

حجت‌الاسلام جلالي عضو جبهه پايداري درخصوص مذاکره جبهه پایداری با برخی از مصادیق انتخاباتی ضمن رد سخنان چند روز گذشته يكي از اعضاي برجسته اين جبهه گفته است: البته برخی مصداق‌ها در جلسات جبهه مطرح شده‌اند اما تاکنون با هیچ‌یک از آنها پیرامون انتخابات صحبتی نشده است اینکه آقای آقا تهرانی عنوان کرده اندآقای جلیلی، فتاح و لنکرانی جزو گزینه‌هایی هستند که ما با آنها ارتباط نزدیک داریم در جلسات شورای مرکزی مطرح نشده و ممکن است نظر شخصی وی باشد.

 جلالی افزود: جبهه پایداری درخصوص مباحث انتخاباتی روی گزینه‌هایی کار می‌کند که همواره به ما می‌گویند ان‌شاءالله بهتر از ما پیدا خواهد شد و هنوز حضور در انتخابات به ما تکلیف نشده است. اما ممکن است این افراد با اصرار جبهه پایداری حضور در انتخابات را بپذیرند ولی تاکنون به نتیجه‌ای برای حضور نرسیده‌اند.

درگیری نیرو های جدید و قدیم درروزنامه ایران
پس از انتصابات جديد در روزنامه ايران و حضور افرادي نزديك به جريان خاصي در دولت،هيات مدیره جدید اقدام به اخراج اعضای پیشین حراست اين روزنامه کرده است. این در حالی است که روند انتخاب اعضای حراست به نحوی است که این اعضا از سوی وزارت اطلاعات گزینش شده و سپس به وزارت ارشاد اعلام مي‌گردد. گفته مي‌شود در روند تعیین اعضای جدید حراست، این رویه طی نشده است و اعضای جدید حراست از یک نهاد سازمانی درونی موسسه ایران انتخاب شده‌اند.

 بر‌اساس شنیده‌ها در این شرایط، «مصفا»، رئیس پیشین حراست روزنامه ایران بر‌اساس استعلام‌های صورت گرفته از وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات در محل کار خود در دفتر حراست روزنامه ایران حاضر شده است اما به دلیل بروز درگیری‌های لفظی میان نیروهای جدید و پیشین حراست این روزنامه، مصفا به منظور جلوگیری از تشدید تنش‌ها، اقدام به پلمب دفتر کاری خود کرده است.

 گفتنی است در جریان درگیری میان نیروهای جدید و پیشین حراست روزنامه ایران، نهاد‌های انتظامی نیز در محل حضور دارند. در مورد اين مسئله، سيد حسن موسوي و سيد محمد حسيني به خبر‌نگاران ابراز بي‌اطلاعي كرده‌اند.

همزمان با رونق فضای انتخاباتی در ایران «کمیسیون امور سیاسی و دموکراسی مجمع پارلمانی شورای اروپا» ضمن دعوت از «فتنه‌گران فراری» به‌زعم خود به بررسی وضعیت و شرایط کشورمان پرداخت.

خواسته جدید فتنه‌گران فراری از کشور
ندای انقلاب نوشت، در این نشست که دوم بهمن ماه در محل ساختمان شورای اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار شد، فتنه‌گران فراری از کشور خواستار دخالت شورای اروپا در امور داخلی ایران از طریق تحریم سیاسی، حمایت از پروژه انتخابات آزاد، حمایت از سران فتنه، حمایت از فتنه‌گران برای پیشبرد پروژه دموکراسی و حقوق بشر شدند.

انتقاد علی مطهری به سخنگوی شورای نگهبان
علی مطهری در تذکری مستند به ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس گفت: سخنگوی محترم شورای نگهبان در اظهارنظری درباره مصوبه مجلس درخصوص ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل جمله‌ای گفتند که توهین به مجلس تلقی می‌شود، ایشان گفتند: ظاهرا نمایندگان محترم بعضا فراموش کردند باید بر‌اساس عقل و اصول و قواعد شناخته شده حقوقی قانون وضع کنند نه احساسات و نگرشهای شخصی.

ايسنا نوشت، وي افزود: با اینکه من آقای کدخدایی را فرد معقول و معتقدی می‌دانم و ایشان از دوستان قدیم بنده هستند اما به نظر می‌رسد خود ایشان بر‌اساس احساسات اظهارنظر کردند و شاید هم چون این مصوبه شامل اعضای حقوقدان شورای نگهبان هم می‌شد برآشفته شدند، ولی به یاد داشته باشند که با رای همین مجلس عضو شورای نگهبان شدند.

*جمهوری:

خشم و حيرت خانواده‌ها از "رفيق فابريك"
ظهر ديروز پخش فيلم سينمايي "رفيق فابريك" از تلويزيون تهران (شبكه 5) موجب خشم و حيرت خانواده‌ها گرديد. اين فيلم كه حتي يك دقيقه آن خالي از جملات و اشارات و رفتارهاي ركيك، مستهجن و ضداخلاقي نبود، دقايقي پس از اذان ظهر درحالي پخش شد كه خانواده‌ها منتظر پخش مطالبي مناسب براي ارتقاء اخلاق فرزندان خود بودند.

جمع كثيري از بازيگران نمايش‌هاي كوچه بازاري در اين فيلم عاري از هنر و خلاقيت و فاقد كارگرداني و كشش داستاني حضور دارند و خريد آن مصداق بارز دور ريختن بيت المال و اهانت به شعور و اعتقادات مخاطبان سيماي جمهوري اسلامي محسوب مي‌شود.

افشای 400سند از دخالت‌هاي قطر، عربستان و تركيه در امور سوريه
دخالت‌هاي قطر، عربستان و تركيه در امور سوريه و حمايت‌هاي مالي تسليحاتي، سياسي و تبليغاتي توسط اين كشورها، در قالب 400 سند توسط ارتش سايبري سوريه افشا مي‌شود. اين اسناد قرار است در روزنامه لبناني "الأخبار" منتشر شوند.

افتتاح جاده مرگ!
در سطح استان اردبيل طي چند سال گذشته طرح‌هاي زيادي افتتاح شده كه تعدادي از آنها به دليل اجراي با عجله صرفاً براي افتتاح سريع، مشكلات فراواني براي مردم بوجود آورده است.

از جمله اين طرحها افتتاح جاده اردبيل به سرچم است كه يك سال پيش افتتاح گرديده و در بين مردم به جاده مرگ مشهور شده است. تاكنون در اين جاده به علت مشكلات فني، ريزش كوه و افتتاح ناتمام در تصادفات خونين حدود 25 نفر جان خود را از دست داده و ده‌ها نفر نيز مجروح و تعدادي معلول شده‌اند.

اخيراً پليس راه اردبيل طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد جاده سرچم به منظور انجام اصلاحات تا مدتي مسدود است. به گفته استاندار اردبيل براي اجراي 285 طرح عمراني در استان 34 ميليارد و 400 ميليون تومان اعتبار تصويب شده ولي تاكنون فقط 9 ميليارد و 800 ميليون تومان تخصيص يافته است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار