کرمان/

فقرآهن شایع ترین کم خونی در اطفال

متخصص کودکان و نوزادان و مدیر گروه اطفال بیمارستان آیت الله کاشانی استان کرمان گفت : فقر آهن شایع ترین بیماری کم خونی در دوره شیر خوارگی و نوزادی است.

شراره خوارزمی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبر نگاران ِکرمان در خصوص بیماری کم خونی افزود : کاهش حجم هموگلوبین یا گلبول قرمز در بدن ،باعث ایجاد یک سری اختلالت در بدن می شود.

وی اظهار داشت : فقر آهن یکی از شایع ترین انواع کم خونی است که به علت دریافت ناکافی آهن در رژیم غذایی ،ساختن هموگلوبین موجود در گلبول قرمز از نظر کمی دچار مشکل می شود که این مورد شایع ترین بیماری کم خونی در اطفال است.

خوارزمی خاطر نشان کرد : از آنجا که فقط 10در صد موجود در مواد غذایی جذب می شود و باید روزانه در مواد غذایی بین 8تا 15 میلی گرم آهن موجود باشد.

وی تصریح کرد : در شیرخواران بهترین آهن قابل جذب در شیر مادر وجود دارد ولی در کودکان محروم از شیر مادر ،باید دررژیم غذایی گنجانده شود.

خوارزمی یادآور می شود : کم خونی وفقر آهن در کودکان زیر یک سال شایع است ودلیل آن هم خونریزی از بند ناف در هنگام تولد دریافت ناکافی آهن از رژیم غذایی مبتلا بودن مادر به کمبود آهن زردی یا یرقان های شدید در دوران نوزادی است.

وی شروع کم خونی در کودکان را معمولا از سن یک تا دوسالگی عنوان کرد ،و افزود : کم خونی در هر سنی می تواند رخ دهد.

خوارزمی مهمترین علامت کم خونی در کودکان را رنگ پریدگی آنها ذکر کرد و گفت : کودکان مبتلا به کم خونی معمولا بی اشتها ،تحریک پذیر وکج خلق هستند بطوریکه در بازی ها زود خسته وخواب کافی ندارند .

وی بهترین زمان جذب آهن رامیان وعده ی غذایی خواند و عنوان کرد : آمار کم خونی در استان های جنوبی ایران مثل کرمان ،خراسان جنوبی وسیستان بلوچستان وبعضی از روستاهای این مناطق به 60در صد می رسد.

خوارزمی افزود: بطورکلی آمار کم خونی بین 60تا 75 درصد درنواحی مختلف استان های جنوبی کشور گزارش شده است ./س

برچسب ها: فقرآهن ، کودکان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.