سيگار و افزايش خطر وقوع ذات‌الريه باكتريايي در افراد مبتلا به ايدز

افراد سيگاري مبتلابه اچ آي وي بيش از بقيه در معرض خطر ابتلا به ذات‌الريه باكتريايي هستند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه BMC‌ مديسين نتايج يك تحقيق در افراد مبتلا به ايدز نشان داده است كه افراد سيگاري مبتلا به اچ آي وي نسبت به همتايانغيرسيگاري خود تا 2 برابر بيشتر در معرض خطر ابتلا به ذات‌الريه باكتريايي هستند.

براساس اين گزارش محققان با بازنگري مطالعات قبلي همچنين افزودند كه به نظر مي رسد سيگار كشيدن با 70 تا 100 درصد افزايش خطر ابتلا به ذات‌الريه باكتريايي در اين افراد در مقايسه باغيرسيگاري‌ها همراه بوده است اما ترك سيگار در اين ميان تا حدود يك سوم وقوع اين خطر را كاهش مي‌دهد.

اين گزارش مي‌افزايد: يافته‌هاي حاصل مستقل از تعداد CD4‌ ( گروهي از سلول‌هاي دفاعي بدن) و يا درمان‌هاي ضد رترو ويروسي در افراد مبتلا به ايدز بوده است.

به گفته محققان درستاست كه استفاده از درمان‌هاي ضد رترو ويروسي بدان معني است كه افراد مبتلا به اچ آي وي مي‌توانند يك طول عمر طبيعي داشته باشند اما با اين حال اين افراد هنوز هم بيش از بقيه در برابر افزايش خطرات بهداشتي قابل توجهي از جمله خطر ابتلا به ذات‌الريه نسبت به بقيه هستند كه در اين ميان به منظور جلوگيري از وقوع اين بيماري تهديدكننده برنامه ترك سيگار بايد به عنوان بخشي از درمان اچ آي وي ترويج شود./ح
برچسب ها: ایدز ، ذات الریه ، سیگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار