تقویت اعتماد به نفس خانمها با چند روش ساده

ما با این اسلحه به دنیا نمی آییم بلکه باید خود درصدد دستیابی به آن باشیم. هر کسی همیشه این سلاح را در دست ندارد و تنها با صحبت کردن نمی توان آن را به دست آورد. بله از «اعتماد به نفس» صحبت می کنم ما خانم ها برای افزایش اعتماد به نفس در وجودمان با دشواری خاصی روبرو هستیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،   اولین دلیل این دشواری این است که ما خانم ها به صورتی غریزی بیشتر از آنکه به خود توجه کنیم، بر مسایل اطرافیان متمرکز می شویم و طبیعی است که زمان کمتری برای پیشرفت و ارتقاء اعتماد به نفس در وجود خود می یابیم. دلیل دیگر این که دختران حتی از ابتدای تاریخ، بیش از آنکه به داشتن جسارت و اعتماد به نفس تشویق شوند. به بی ارادگی و انفعال ترغیب می شده اند.



اما همه روزه هنگامی که تلویزیون را روشن می کنیم و یا شروع به خواندن روزنامه می کنیم. با حجم وسیعی از اطلاعات و اخبار در مورد خانم های موفق و با اعتماد به نفس بالا برخورد می کنیم . چگونه این خانم ها به خودباوری رسیده اند؟ چطور آنها با وجود همه سختی ها و مشکلات موجود، به سعی و تلاش خود ادامه داده اند؟

اعتماد به نفس چیست؟ چگونه افزایش می یابد؟

اعتماد به نفس، عبارت است از احساس اطمینان نسبت به خود. به عبارت دیگر، اعتماد به نفس یک فرد به نحوه ی احساس او درباره ی «من » خویش بستگی دارد.

شما در مورد خودتان چگونه فکر می کنید؟ آیا نظر مساعدی نسبت به خودتان دارید و به خودتان احترام می گذاریم؟ اگر پاسخ شما به سوالات اخیر مثبت باشد، در این صورت می توان گفت که شما از یک من قوی و ایده آل، برخوردار هستید، اما اگرشما نظر مساعدی نسبت به خودتان نداشته باشید و برای خودتان احترام قایل نشوید، می تون گفت که شما دارای من ضعیفی هستید.

مع الو صف، باید گفت که نظر فرد نسبت به خودش در موقعیتهای مختلف زندگی یکسان نیست و ممکن است که او دریک موقعیت خودش را خوب و قوی بپندارد، ولی در موقعیت دیگری خود پنداری ضعیفی داشته باشد.
 
اغلب ما بیشتر به جنبه های ضعیف خودمان اهمیت می دهیم

چیزی که تاسف آور است، این است که اغلب ما، معمولا" بیشتر به جنبه های ضعیف خودمان اهمیت می دهیم و تمام توجه امان را بر روی نکته ضعفهایمان متمرکز می کنیم نه بر وی امتیاز اتمان.

چاره کار چیست؟ نخستین قدم شما برای تقویت و بالا بردن اعتماد به نفستان، درک و فهم این حقیقت باید باشد که اعتماد به نفس، در واقع همان نظر و عقیده ای است که شما راجع به خودتان دارید. آگاهی از این امر منجر به این خواهد شد که در تقویت اعتماد به نفستان در مسیر صحیحی گام بردارید.

در مرحله’ بعدی، باید از خودتان بپرسید که چرا در برخی از جنبه های زندگی دارای اعتماد به نفس کافی نیستند؟ یک دلیل آن، شاید مورد مقایسه قرار دادن خودتان با افراد دیگر باشد.

به این ترتیب، اگر در این مقایسه شما خودتان را کمتر از دیگران بدانید، مسلما" خود پنداریتان رو به نقصان خواهد نهاد. به طور کلی، هنگامی که شما خودتان را با فرد دیگری مقایسه می کنید، این فرد، چه یک هنرمند باشد، و چه یک ورزشکار، یک وکیل، یک پزشک، یک تاجر، و یک دانشجو، اگر آن فرد را در برخی خصوصیتها بهتر از خودتان بدانید، خود پنداری شما تضعیف خواهد گشت.

اعتماد به نفس رمز پیروزی زنان

زنان با مردان ‌از همه لحاظ برابرند و حتی در مواقعی هوش و زکاوتی از مردان بیشتر ولی در یک مورد با هم متفاوت دارد و آن مواجه با سختی و پیچیدگی های کار است که مردان با مواجه با آن تلاش خود را مضاعف می کنند ولی اکثر زنان هوشمند اول توانایی خود را زیر سئوال می برند و اعتماد به نفسشان را از دست می دهند و در نتیجه کارایی کمتری از خود نشان می دهند.

در زنان مسائلی چون حقوق پائین ، توجه کم و استفاده کمتر از آن ها در محل کار نمی تواند عزت نفس آنان را خدشه دار کند ولی متأسفانه خود آنانند که راه را برای خود تنگ کرده و در مقایسه با مردان با روبرویی با مشکلات اعتماد به نفس خود را از دست داده و توانایی کمتری از خود نشان می دهند.

چند نکته مهم برای افزایش اعتماد به نفس

به هنگام مقایسه خود با دیگران باید به این نکته توجه داشته باشید.چرا که هیچ کس فقط یک مرد یا یک زن نیست. بلکه پیش از هر چیز دیگری همه یک انسان هستید.

 از آینه دوری کنید

وقتی خانم ها زمان زیادی را صرف ظاهر خود می کنند و به چیزهای دیگر رسیدگی نمی کنند، کمتر خوشحال هستند. ما نمی گوییم به ظاهرتان اهمیت ندهید. ولی افراط در رسیدن به ظاهرتان، حواس شما را از جنبه های دیگر زندگی پرت می کند.

مسئولیتی را بر عهده بگیرید

این نکته اولین و مهمترین جزء فرمول اعتماد به نفس است شما و تنها خود شما می توانید در زندگی خود تحولی به وجود آورید. اگر منتظرید که موقعیت خوبی به شما پیشنهاد شود. لازم است زمان زیادی را صبر کنید. این نکته را بدانید مسیری که شما را به قله اعتماد به نفس می رساند همان جاده ای است که خود قدم در آن نهاده اید و مطمئناً شخص دیگری نمی تواند شما را به قله برساند.

به خدا توکل کنید

مطمئن باشید اگر توکل خود را به خالق متعال بیشتر کنید، قطعا احساس درونی بهتری خواهید داشت و تکیه گاه مطمئنی را دارید که در تمام لحظات و اتفاقات یاور شما خواهد بود.

تجربه های جدیدی را در زندگی امتحان کنید

 هر چیز جدید و نوینی را امتحان کنید در کلاسی که در زمینه آن آشنایی چندانی ندارید، شرکت کنید.امتحان و آزمایش توانایی ها و قابلیت ها در حیطه ای جدید، راهی شگفت انگیز برای آموختن اعتماد و اتکا بر خویش است.

ابتدا طرح یک عمل را بریزید و سپس آن را به انجام رسانید. یک زمینه خاص برای پیشرفت شخصی و حرفه ای خود انتخاب کنید و از قبل اقداماتی را که برای دستیابی به آن لازم است، مرحله بندی کنید و برای هر مرحله زمان خاصی را در نظر بگیرید. اکنون وقت آن رسیده است که هر مرحله ای را براساس طرحی که از قبل پیش بینی شده ، بدون هیچ عذر و بهانه ای به پایان برسانید.


در انجام کارهایتان پافشاری کنید

زمانی که در میدان چالشی جدید قرار می گیرید مقاومت به خرج دهید. اعتماد به نفس واقعی از این اعتماد ناشی می شود که شما می توانید با اتکا بر توان خویش و بدون در نظر گرفتن نتیجه کار با سعی و تلاش عملی را انجام دهید و با جسارت تمام آن را به پایان رسانید.

اگر زمانی که اعتماد به نفس انجام کاری را دارید، مسئولیت انجام آن عمل را به تعویق بیندازید، هرگز آن را انجام نخواهید داد ؛ اما در حیطه علم روان شناسی، به این نتیجه رسیده ایم که تغییر رفتار سبب ایجاد تغییراتی در احساسات انسان می شود.

بنابراین اگر عهده دار انجام کاری می شوید و آن را با اعتماد به نفس صوری و ظاهری انجام می دهید، مطمئن باشید احساس اعتماد به نفس واقعی در درونتان ریشه می دواند.

از انسان های موفق کمک بخواهید

آیا شخص قابل اعتمادی را می شناسید که بتواند یکی پس از دیگری مسئولیت کارهای جدید و همراه با ریسک را عهده دار شود؟ ببینید که او چطور این کار را انجام می دهد! به خود جرئت دهید و با این گونه افراد ملاقات کنید و دریابید که چطور آنها مسئولیت های خطیر را برعهده می گیرند.

انسان های مطمئن به خود از کمک کردن به افراد خوشحال می شوند و از این طریق تلاش ها و تشویق هایی را که سبب شده امروز به چنین موقعیتی برسند تداعی می کنند.

اگر فکر می کنید به ورزشکاری موفق غبطه می خورید و یا اگر در مورد زنی که در شصت سالگی به دانشگاه پزشکی راه یافته است در روزنامه مطلبی خوانده اید و آهی آرزومندانه کشیده اید ، بدانید که همین جا و همین حالا فرمول اعتماد به نفس را در دست دارید.

کیف پول خود را مرتب و تمیز کنید

هر هفته زمانی را صرف تمیز کردن کیف پول خود کنید. رسیدها، کارت ویزیت ها و تکه کاغذها را دور بیندازید. مرتب کردن و مدیریت کردن چیزهای کوچک و مهم می تواند به شما کمک کند که احساس کنید کنترل زندگی خود را در دست دارید.

تماس چشمی برقرار کنید

وقتی با خانم های همکار یا اطرافیان خود حرف می زنید، در چشم او نگاه کنید. این کار عادت افرادی با اعتماد به نفس بسیار بالاست. اگر طرفتان متوجه عدم اعتماد به نفس در شما نشود، شما هم متوجه آن نخواهید شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام خوب بودمن فقط احساس میکنم هرکاری میکنم یاحرفی میزنم کسی اهمیت نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام خوب بودمن فقط احساس میکنم هرکاری میکنم یاحرفی میزنم کسی اهمیت نمیده
Iran (Islamic Republic of)
nafas
۱۵:۱۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
مطلبا بسیار خوب ولی مشکل من اینه که مدتیه اون ادم سابق با انگیزه و اعتماد به نفس بالا نیستم وبیشتر دنبال کسی میگردم که بتونه دستمو بگیره و منو همراهی کنه ولی بیشتر که روز ها سپری میشه میفهمم به غیر از خودم کسیو ندارم ....
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۰:۲۳ ۲۱ تير ۱۳۹۷
خیلی عالیه اگه میشه منو راهنمایی کنید رانندگی درجاده رو اضطراب دارم بهم کمک کنید ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سلام خوبه اماباید بیشتر توضیح بدین من شیش تاداداش بزرگ تر از خودم داشتمودارم همش سرم بزرگی میکنن هر کاری میکنم میگن یه زن نبایداین کارو کنه اون کاروکنه مثلا من رانندگی میکنم بعد چند روز پیش تصادف کردهمش دعوام میکردنو میگفت اگه اتفاق بدیمیفتاد چی دیگه حق نداری بشینی پشت فرمون تازه دوتا بچه دارم هنوزم توزندگیم دخالت میکنن ازشما راه کار میخوام باتشکر فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
جالب بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
اگه ی چیزای بهتر بزارید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۱۴:۱۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
خوب بود مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۰ دی ۱۳۹۵
خوب بود ولی اگه درهرمورد مثالی بزدید خیلی بهتر میشد مرسی
Iran (Islamic Republic of)
اذر
۲۲:۲۷ ۰۷ دی ۱۳۹۵
سلام اذرهستم بااینکه اعتمادبنفس بالایی دارم بازم دنبال راهکارهای بیشتربرای قوی تر شدن اعتمادبنفسم هستم به شماهم توصیه میکنم که اگرخواهان اعتمادبنفس هستید تلاش کنید من تا 5سال پیش سلامم به کسی نمیکردم از خجالت وی دوست صمیمیم نداشتم الان تو ی شرکت بزرگ کارمیکنم وبیش هز 200نفرمیشناسم باهاشون در ارتباطم ویکی هز بهترین پرسنل شرکتمون هستم وبه خورم افتخار میکنم
Iran (Islamic Republic of)
N
۱۶:۵۴ ۰۱ دی ۱۳۹۵
خوب بود تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۵
فقط باید محکم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
ممنون
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
ممنون
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۵
نسبتا خوب بود باید کامل تر باشه
Germany
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
خیلی ممنمون بابت مطلبتون
من برای اعتماد به نفس از جملات تاکیدی استفاده می کنم و باعث شده خیلی سریع اعتماد به نفس ام منحصر به فرد بشه. سایتی در ایران در حوضه ی جملات تاکیدی کار می کنه و لازم دیدم که به شما دوستان عزیز هم پبشنهاد کنم تا از جملات تاکیدی استفاده کنید و نتایج رو در زندگیتون ببینید.اسم سایت متا فکر هستش(http://metafekr.com)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
سلام من راجع به آینه اون طور که شما می گید فکر نمی کنم برعکس هر وقت می رم جلوی آینه اعتماد به نفسم چند برابر میشه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
خوب بود اما عمل کردنش واقعا اراده میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
چیزهایی که گرفتید خدا بیش خیلی سخته بهشون عمل کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۹ تير ۱۳۹۵
عالی بود ممنون.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
من کارم نت وورک مارکتینگه بعد باید بتونم اموزش بدم جبسه برگزار کنم ولی حس میکنم ضعیفم نسبت ب دیگران نمیتونم چیزایی ک بلدمو بگم یا خودمو اصلا معرفی کنم یا تست برگزاری بدم و شکست میخورم خجالت میکشم نمیدونم دیگه باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
راهکارهای خوبی بود اما فقط با عمل کردن واراده قوی میتوان به نتیجه خوب رسید که در مورد من اجراش مشکله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
خیلی خوب بود . ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
خوب بود .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۱ دی ۱۳۹۴
خوب بود ،
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۱۹:۰۴ ۳۰ تير ۱۳۹۴
سلام. ممنون از روش های خوبتون. امیدوارم بتوونم انجام بدم و متاثر باشن. باتشکر
United States of America
زهرا
۱۹:۲۲ ۱۶ تير ۱۳۹۴
خیلی خوب بود.
Iran (Islamic Republic of)
کیمیا
۰۱:۵۶ ۱۶ تير ۱۳۹۴
ممنوم از شما امیدوارم که بتونم اجراییش کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۲۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
خوب بود مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
خوب بود مثال هم بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
مرضيه
۰۸:۳۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۳
سلام ، مرسي مطالبتون خيلي عالي بود.
Iran (Islamic Republic of)
استیفا
۲۲:۴۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
سلام خوب ومختصر بود ولی عملی کردنش یکم سخته
Iran (Islamic Republic of)
نیکو
۱۳:۱۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
مرسی خوب بود
United States of America
نگار
۱۱:۳۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۳
ممنون.واقعا مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
یلدا
۱۵:۴۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۳
مرسی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۳
من هر کار کنم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۴:۳۰ ۰۹ تير ۱۳۹۳
واااااااااااااقعا ممنون خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۴:۲۵ ۰۱ تير ۱۳۹۳
زیاد جالب نبود
Iran (Islamic Republic of)
پروین
۰۰:۳۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
خوب بود ولی اصل انجام دادنه اونه
Austria
hossini
۱۳:۴۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
مهم عمل کردنه که سخته درباره عملی کردنشونم صحبت کنید بهرحال ممنون
Iran (Islamic Republic of)
بیان
۲۲:۳۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۲
مرسی خوب بود واقعا زن خیلی به اعتماد به نفس نیاز داره
Iran (Islamic Republic of)
سنا
۱۰:۲۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۲
خوب بودولی کامل نبود.ی چیزایشم راجبه همه صدق نمیکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۶ دی ۱۳۹۲
زن. چون موجود. ظریفی است بیشتر به اعتماد به نفس. بالا نیاز دارد. رویا. هستم
Iran (Islamic Republic of)
مهدناز
۱۴:۱۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۲
گفتنی راحته
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۷:۳۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۲
خیلی خوب بود و مطمعنم کمک میکنه بهم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
آیدا
۲۳:۰۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
خوب بود فقط تمرین می خواد و اراده
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۱۲:۳۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
روشهای خوبی بودامیدوارم قابل اجراباشندودرمورد آینه به نظرمن برای همه صدق نمی کنه
Japan
ریحانه
۲۱:۳۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۲
مرسی از روشهای خوبتون فوق العاده بود
Afghanistan
هلن
۱۳:۲۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۲
واقعا روشهای مفید وموفقیت امیزی بود نهایت تشکر رامیکنم به امیدروشهای بهتر
Iran (Islamic Republic of)
پريسا
۰۲:۲۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
خوب بود ولى يكمى راجب كسانى كه هميشه از پيش رفت ادم جلوگيرى ميكنند هم صحبت كنيدكه با اين جور افراد چگونه بايد برخود كرد ممنون
Iran (Islamic Republic of)
راضيه
۱۰:۳۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۰:۴۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۲
خوب بود مرسی
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۲۳:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
عالی بوووووود
آخرین اخبار