غربت اولين شهيد انقلاب / تصاوير

شهر خلخال از اولین روزهای جرقه‌های انقلاب اسلامی و مبارزات مردم بر علیه رژیم ستم‌‌شاهی مبارزات خود را آغاز کرد.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ،‌شهر خلخال از اولین روزهای جرقه‌های انقلاب اسلامی و مبارزات مردم بر علیه رژیم ستم‌‌شاهی مبارزات خود را آغاز کرد.

این مبارزات که با محوریت عالم برجسته آیت‌الله هبت‌الله یکتایی از مسجد قائمیه خلخال شروع شد تا روزهای اوج مبارزات همچنان با حضور اهالی ولایی خلخال در شهر خلخال ادامه داشت حتی اهالی روستاهای اطراف نیز به خیل مبارزان علیه رژیم ستم شاهی پیوستند.

در هفت بهمن 1357 همزمان با 28 صفر در حالی اهالی مبارز خلخال باز برای تظاهرات و راهپیمایی آماده شدند و از خیابان امام خمینی (ره)، پهلوی قدیم به طرف خیابان سه راه بیمارستان رسیدند شعارهای مرگ بر شاه و ضد شاهنشاهی در تمامی صفوف تظاهرات‌کنندگان به گوش می‌رسید.

مظفر عزیزی در صف‌های جلو با خیل عظیمی از جوانان در حال حرکت بودند که شهید نامبرده عکس امام خمینی (ره) که تازه چاپ شده بود را به همراه داشت با بالا گرفتن شدت تظاهرات مأموران و عوامل شاه اقدام به تیراندازی به سوی مردم می‌کنند و در این حین مظفر عزیزی به ضرب گلوله عوامل شاهنشاهی در خیابان سه راه بیمارستان به فیض عظیم شهادت نائل می‌شود.

هم‌اکنون محل شهادت این شهید به نام خیابان شهید مظفر عزیزی نامگذاری و یادمان او نیز در این مکان نصب می‌باشد.

پس از شهادت مظفر عزیزی مردم خلخال با شور و شوق بیشتری به مبارزات ادامه دادند تا اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی این مبارزات به عنوان مبارزات خلخال بر علیه رژیم شاهنشاهی در تاریخ به یادگار ماند.

اکنون که 34 سال از اولین انقلاب مردمی ایران بر علیه رژیم ستمشاهی می‌گذرد و با گذشت چند دهه از عمر با نشاط جمهوری اسلامی ایران باز مردم همان همدلی و وحدت را دارند و در روز  پرحماسه 22 بهمن باز به فرمان رهبری لبیک می‌گویند و با حضور پرشور و حماسی خود به دشمنان ثابت می‌کنند که مظفرها هنوز زنده‌اند و یاد و راه امام راحل و شهدا ادامه دارد.

 

 مبارزات در خلخال با محوریت روحانیت و فرمان امام خمینی (ره) هدایت می‌شد و مردم خلخال نیز گوش به فرمان امام خمینی (ره) لحظه‌ای از مبارزات تا پیروزی کامل نظام جمهوری اسلامی ایران دست بر نداشتند و شهید مظفر عزیزی از افتخارات مردم خلخال در مبارزات بر علیه رژیم ستم‌شاهی بود.

مبارزات مردم خلخال وارد مرحله جدیدی شده بود در رأس مبارزات آیت‌الله یکتایی به اتفاق روحانیان مبارز در صدد افشای ظلم و ستم رژیم پهلوی بودند و مردم را در جریان سخنان امام (ره) قرار می‌دادند.

شهر خلخال از نخستین سال‌های مبارزه بر علیه رژیم شاه همیشه مورد توجه بود و دولت مرکزی آن زمان نیز افرادی را برای مبارزه با انقلابیون و سرکوبی آنان به این شهر فرستاده بود حتی بعضی از شخصیت‌های بزرگ علمی و دینی را نیز به این شهر تبعید کرده بودند.

ربیع مشعوفی کارمند بازنشسته آموزش و پرورش در خاطرات خود با شهید مظفر می‌گوید: شهید چندین ساعت قبل از شهادت به من می‌گفت آیا من لیاقت شهید شدن را دارم، بنده نیز در جواب وی گفتم هر چه سعادت باشد، همان است و همان روز چند ساعت بعد از این جملات مظفر عزیزی به ضرب گلوله رژیم شاهنشاهی شهید شدند و دو نفر دیگر نیز از مبارزان آن زمان زخمی شدند.

یدالله مظهری مدیر ثبت احوال زمان انقلاب نیز می‌گوید: مرکز اصلی تجمعات مردم انقلابی خلخال بر علیه رژیم شاه مسجد قائمیه بود جوانان و آنهایی که تاب مبارزه و تظاهرات داشتند در مسجد جمع می‌شدیم و بعد از هماهنگی کامل به خیابان می‌رفتیم.

آن سال‌ها شهر خلخال محل تبعید عالمان بزرگی همچون آیت‌الله نوری همدانی بود و ایشان در خلخال زندگی می‌کردند رفتارها و حرکات این روحانی به شدت از سوی رژیم کنترل می‌شد اما ایشان همچنان در راه انقلاب ثابت قدم بودند.

آقای سبحانی یکی دیگر از شخصیت‌های روحانی و عالمی بود که در آن زمان برای مردم خلخال از ظلم و ستم شاهنشاهی سخن می‌گفت و مردم را آگاه می‌کرد.

فرزند شهید مظفر عزیزی می‌گوید: اینک که افتخار فرزند شهید را دارم، بر خود می‌بالم که پدرم در راه این انقلاب و برای اعتلای این نظام الهی و دینی شهید شده است.

عباس عزیزی افزود: با شغل معلمی که دارم، بهتر می‌توانم فرهنگ انقلاب، ایثار و شهادت پدرم و همرزمانش را در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی به دانش‌آموزان انتقال داده و بیاموزم.

وی خطاب به مردم و هموطنانمان تصریح کرد: در 22 بهمن باید پرشورتر از همیشه به عشق انقلاب و امام راحل در صحنه‌ها حضور داشته باشیم ما توانستیم با حضور خود نظام ننگین شاهنشاهی را از پای درآوریم و اینک نیز در کنار مقام معظم رهبری با تمامی فتنه‌گران و دشمنان مبارزه می‌کنیم.

همسر و خواهر شهید عزیزی از رشادت شهید و علاقه او به نظام سخن می‌گویند و افتخار می‌کنند که همسر و خواهر شهید هستند.

بعد از گذشت 34 سال از شهادت اولین شهید انقلاب خلخال ظهر امروز به مناسبت هفتم بهمن 91، سالروز شهادت مظفر عزیزی امام جمعه شهرستان خلخال به اتفاق فرماندار و جمعی از روحانیان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی با حضور در منزل شهید مظفر عزیزی ضمن دیدار با خانواده آن شهید انقلابی یاد و خاطره او را گرامی داشتند.

 

 

امام جمعه شهرستان خلخال شهید عزیزی را افتخار مردم در دوران انقلاب و مبارزه با رژیم پهلوی عنوان نمود و افزود: راه شهید عزیزی در جامعه ما مشخص است و اکنون ادامه راه او وظیفه نسل کنونی است.

حجت‌الاسلام امیر رشتبری خاطر نشان کرد: شهرستان خلخال شهر دیانت بوده و اکنون نیز در آستانه دهه فجر با تمامی توان، قوا و گوش به فرمان رهبری روز 22 بهمن به دشمنان ثابت می‌کند که شهید عزیزی‌ها هنوز در بطن جامعه زنده‌اند و راه امام راحل و شهدا را ادامه می‌دهند.

‌جمعی از مسئولان نیز با حضور در مزار شهید مظفر عزیزی با قرائت فاتحه و نثار گل بر مزار آن شهید انقلاب یاد و خاطره او را گرامی داشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.