بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر فرصتی مغتنم برای تبادل اطلاعات و تجربه

مدیریت درست میهمان‌های خارجی و استمرار حضور عوامل ایرانی در بخش بین‌الملل و بازار فیلم باعث رونق گرفتن این بخش می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جمال شورجه که بیش از سه دهه است که در سینمای ایران در جایگاه کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده فعالیت می‌کند در گفتگویی با روابط عمومی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درباره بخش بین‌الملل این جشنواره صحبت کرده است.
به عقیده وي بخش بین‌الملل جشنواره فجر سال‌ها است که برگزار می‌شود و فرصتی فراهم می‌کند تا آثار برتر جشنواره ارزیابی شوند و خودشان را در عرصه بین‌المللی محک بزنند.
همچنین با توجه به گفته‌های جمال شورجه سینمای ایران در وجه بین‌المللی دارای کلاس و جایگاه خاصی است و باید بتواند افراد سرشناسی را برای مهم‌ترین جشنواره سینمایی به کشور دعوت کند و میزبان خوبی برای آنها باشد و از حضور آنها استفاده لازم را ببرد. وي همچین تاکید می‌کند که از حضور میهمان‌های خارجی باید برای اعتلای سینمای ایران استفاده کرد و سینماگران ایرانی باید حضور مستمری در بخش بین‌الملل داشته باشند و در این مورد این گونه توضیح می‌دهد: مدیریت درست میهمان‌های خارجی و استمرار حضور عوامل ایرانی در بخش بین‌الملل و بازار فیلم باعث رونق گرفتن این بخش می‌شود و خوب است که دوستان سینماگر ما به سطح سواد و دانش سینمایی خودشان بسنده نکنند و با میهمانان خارجی وارد بحث و گفتگو شوند. البته در این زمینه معاونت سینمایی و دیگر مسئولان هم می‌توانند کمک کنند تا با مذاکره با میهمان‌هایی حاضر در جشنواره و مذاکره با سایر کشورها فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی با موضوعات مختلف برای سینماگران ایرانی مهیا کنند که قطعا مفید است که کمکی به اعتلای سینمای ما خواهد کرد.
جمال شورجه که این روزها فیلم 33 روز را روی پرده سینما دارد معتقد است بخش بین‌الملل باید از لحاظ ایدئولوژیک و پیام رسانی بیشتر از پیش فعالیت داشته باشد و شرایط ویژه‌ای برای آثاری که همسو و هم‌عقیده با ارزش‌‎های ما هستند، در نظر گرفته شود.
همچنین او درباره نحوه انتخاب و داوری فیلم‌ها در بخش بین‌الملل می‌گوید: آثاری که در بخش بین‌الملل پذیرفته می‌شوند و در مرحله بعد برگزیده می‌شوند توسط هیئت انتخاب و داورهای ایرانی و خارجی مورد قضاوت و ارزیابی قرار می‌گیرند به همین دلیل می‌توان اطمینان داشت که که هیچ نگاه جانبدارانه‌ای وجود ندارد و قضاوت‌ها عادلانه است و فیلمی که مورد توجه قرار گرفته و تقدیر شده حتما محق بوده و صلاحیت و ویژگی‌های لازم را داشته است.
شورجه که اولین فیلم بلند خود با عنوان «روزنه» را سال1367 ساخته است، هم‌صحبتی و نشست افرادی با تجربه‌های مختلف را به نفع سینما می‌داند و جشنواره را فرصتی مناسب برای برگزاری همچنین نشست‌های می‌بیند و در این مورد می‌گوید: اکران فیلم‌های خارجی فرصت مناسبی برای کارگردان‌ها، دانشجوهای رشته سینما و عوامل دیگر است که فیلم‌ها را روی پرده سینما ببیند و این کنار هم بودن و تماشای فیلم فرصت مغتنم و مفید برای تبادل افکار دانشجوها، کارگردان‌ها و دیگر صنوف سینمایی است. فیلم‌سازان و کارگردان‌ها اندیشه، قواعد مختلفی دارند و خوب است که از ویژگی‌های علمی و هنری یکدیگر استفاده کنیم که این کار به آسانی شدنی است کافی است کارگروه‌های تشکیل شود که در آن کارشناسان، کارگردان‌های با تجربه و فیلم‌سازان جوان در آن دور هم جمع شوند و از تجربیات و افکارشان در زمینه فیلم‌سازی باهمدیگر حرف بزنند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.